۲۸ تير ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۱۷۷۰۸۳
معاون امور خانواده جامعه المصطفی تبیین کرد؛

انتظار عاشقانه حضرت خدیجه برای ظهور خاتم پیامبران

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام زارع با اشاره به ویژگی های شخصیتی حضرت خدیجه(س) گفت: ایشان چون از قبل ویژگی های پیامبر اسلام را شنیده بود، منتظر ظهور خاتم پیامبران بود؛ ‌از این رو انتظار عاشقانه ای در وجود این بانوی بهشتی رقم خورده بود.
وفات حضرت خديجه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام داوود زارع، معاون امور خانواده جامعهالمصطفیالعالمیه، شب گذشته در دهمین شب ماه مبارک رمضان در مسجد امام صادق(ع) پردیسان قم، به تبیین شخصیت حضرت خدیجه(س) پرداخت و گفت: همه ما وظیفه داریم نسبت به نام احیای حضرت خدیجه قدمی برداریم، وقتی انسان تاریخ اسلام را مطالعه می کند به نقش تأثیرگذار حضرت خدیجه آگاهی پیدا می کند.
وی تصریح کرد: همه خلفای بعد از پیامبر از سیاستی برخوردار بودند تا دو بانوی بزرگ اسلام، حضرت خدیجه و حضرت فاطمه زهرا(س) و فضایل آن بزرگوران به فراموشی سپرده شود؛ از این رو برای این هدف برنامه ریزی داشتند اهمیت قائل می شدند.
این کارشناس دینی با انتقاد از تعداد اندک آثار مکتوب و منتشر شده درباره نخستین بانوی مسلمان عالم گفت: رکن مهم ترویج اسلام در کنار پیامبر اعظم(ص)، حضرت خدیجه است.
وی افزود: در میان امت های پیامبران پیشین بانوان بزرگواری چون، آسیه همسر فرعون از امت حضرت موسی، مریم مادر حضرت عیسی از امت حضرت عیسی مسیح و از امت حضرت محمد(ص) حضرت خدیجه و حضرت فاطمه (س) نقش کلیدی و مهمی در ترویج دین و آئین الهی و الگوسازی برای دیگر زنان جامعه وجود داشتند.
حجت الاسلام زارع با بیان این نکته که اهل بیت طاهرین(ع) در معرفی خود، خودشان را به حضرت خدیجه و حضرت زهرا(س) منتسب می کردند، افزود: این انتساب به عنوان ارزش فراموش نشدنی و افتخار همیشگی از سوی آنان تلقی می شد. در حقیقت حضرت خدیجه کبری، فخر ائمه طاهرین به حساب می آمدند، به گونه ای که امام حسین (ع) در روز عاشورا در یکی از خطبه خودشان را به گونه ای معرفی می کنند تا در تاریخ ثبت شود. ایشان دریکی از جملات می فرماید: «هل تعلمون ان جدتی خدیجه بنت خویلد؟
معاون امور خانواده جامعه المصطفی در ادامه به روایتی از پیامبر اکرم(ص) مبنی بر این که خطاب به اطرافیان خویش فرمودند می‌خواهید به شما معرفی کنم که چه کسی بهترین پدر بزرگ و بهترین مادربزرگ را داد، بیان داشت: پیامبر اکرم(ص)، فرمودند «قال الحسن و الحسین جدهما رسول الله و جدتهما خدیجه بنت خویلد».
وی همچنین به سخنان امام سجاد(ع) در انتساب خود به حضرت خدیجه، در مجلس یزید اشاره کرد و اظهار داشت: در دعای ندبه، دردانه هستی امام زمان(عج)، به وجود پاک و مقدس این بانوی فداکار اسلام منتسب می شود، جالب است بدانیم حضرت خدیجه‌(س) و حضرت رسول(ص) از سوی پدر در نسل چهارم با هم مشترک هستند و این نشان می دهد هر دو بزرگوار از نسل حضرت ابراهیم خلیل(ع) هستند.
حجت الاسلام زارع در ادمه به ویژگی های شخصیتی این بانوی بزرگ اسلام اشاره کرده و گفت: اولین خصوصیت ناب ایشان، خلوص و ایمان خالص ایشان به خداوند متعال بوده یعنی هیچ گاه در مذهب مشرکان نبوده است و این ایمان در سرتاسر زندگی حضرت کاملا مشهود است.
انتظار عاشقانه حضرت خدیجه برای ظهور خاتم پیامبران
وی عشق وافر و بی نهایت این بانوی اسلام به نبی اکرم(ص) را با اشاره به دومین خصوصیت بارز حضرت خدیجه دانست و گفت: در حقیقت حضرت خدیجه عاشقانه با رسول رحمت(ص) زندگی می کرد. ایشان چون از قبل ویژگی های پیامبر اسلام را شنیده بود، منتظر ظهور خاتم پیامبران بود؛ ‌از این رو این عشق و محبت به ظهور پاک ترین انسان ها در قلب او جوشید و انتظار عاشقانه ای را رقم زد. قطعه شعری از این بانوی بازرگوار قبل از ازدواج با پیامبر اسلام و قبل از واقعه بعثت خطاب به پیامبر اعظم(ص)؛ حاکی از چنین انتظار پاک و مقدس است مبنی ابر این که اگر در تمام نعمت به سر ببرم و مانند امپراطوری و حکام برای من باشد، نزد من به اندازه بال مگسی ارزش ندارد تا وقتی که چشمم در چشم تو باشد.
حجت الاسلام زارع افزون بر بیان ویژگی‌های شخصیتی این بانو، وجود حضرت خدیجه را در زمینه اقتصادی و نقش ایشان در ترویج اسلام را یادآور شد و ابراز داشت: با وجود این که ثروت حضرت خدیجه به گونه ای بوده است که هشتاد هزار شتر اموال او را جابه جا می کردند و چهار صد کارمند در دستگاه اقتصادی خود داشت؛ اما از ایشان نقل شده است که فرمودند که ارزش مال زیاد من در برابر ارزش وجودی نبی اکرم(ص) همچون گوشه یک ناخن است.
وی با بیان این که حضرت خدیجه(س)، بعد از ازدواج با پیامبر همه اموال خود را در اختیار پیامبر(ص) قرار داده بود، گفت: ثروت حضرت خدیجه(س)، تماما برای تبلیغ اسلام هزینه شد. حتی اموال حضرت در یاری مسلمان شعب ابی طالب و استقامت آنان نیز نقش کلیدی داشت. اما نکته ای که نباید از آن به سادگی گذشت، نداشتن کمترین ثروت برای این بانوی فداکار اسلام در هنگام وفات بوده است که کفنی از بهشت برای ایشان فرستاده می شود. همچنین پیامبر نیز به این بانوی بزرگوار علاقه و محبت ویژه ای داشتند به گونه ای که قبل از خاکسپاری حضرت، در قبر ایشان وارد شده و آنجا را با وجود مقدس و نورانی خویش متبرک می کنند و این نشان دهنده رابطه جایگاه رفیع این بانوی بزرگ اسلام در دنیا و آخرت است.
 معاون امور خانواده جامعه المصطفی همچنین این بانوی اسلام را از بانوان رجعت کننده دانست و در ادامه تبیین فضائل آن بانو گفت: روایتی از عایشه همسر پیامبر اکرم نقل شده است که گفت هر وقت می خواستم خود را نزد پیامبر اکرم(ص)، عزیز نشان دهم، از خدیجه نام می بردیم.
وی، در پایان با اشاره برخی از آیات سوره اعراف گفت: اعراف مکان مرتفعی بین بهشت و جهنم است و شخصیت هایی همچون حضرت رسول(ص)، حضرت علی(ع)، حسنین(ع)، حضرت زهرا(س) و حضرت خدیجه بر بربلندای آن حضور دارند که آمده است به محبان خود این گونه خطاب می کنند« فینادون این محبونا و این شیعتنا»./918/پ202/س
ارسال نظرات