۳۱ تير ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۰
کد خبر: ۱۷۷۶۴۳
استاد حوزه و دانشگاه:

انسان در سبک زندگی جهادی، رنج را آگاهانه انتخاب می کند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه، دارا بودن صبری فراگیر، هوشمند و عمیق را هویت سبک زندگی جهادی دانست و گفت: در سبک زندگی جهادی، فرد رنج را آگاهانه انتخاب می کند و صبری تاثیر گذار دارد.
سبک زندگي اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، فروغ نیلچی زاده، استاد دانشگاه تهران عصر امروز، در سومین جلسه از سلسله نشست های زندگی جهادی از منظر قرآن که با عنوان «نامه های خدا» در مسجد صدیقی ها، گفت: سبک زندگی جهادی سبب حفظ ایمان فرد می شود و فرد با انتخاب این روش در زندگی، پیشرفت می کند و هرچند رزق او زیاد نباشد، اما برکت دارد.

 

وی افزود: متفکرین اسلام در اوج تمدن اسلامی اثبات کردند قوی ترین قواعد اندیشه و فکر کردن در قرآن است، هر کس انس بیشتری با قرآن داشته باشد، هوش خلاقی خواهد داشت.

 

صبر باید فعال باشد نه انفعالی

 

نیلچی زاده، دارا بودن صبری فراگیر، هوشمند و عمیق را هویت سبک زندگی جهادی دانست و بیان کرد: انسان باید صبر فعال داشته باشد نه صبر انفعالی؛ زمانی که افراد در برابر مشکلات از سر ناچاری و بدون آگاهی صبر می کنند، صبری منفعل دارند. 

 

نیلچی زاده بیان کرد: برای بعضی مشکلات راه حل وجود دارد و مشاوران خداترس و دلسوزی وجود دارند که می توان با مراجعه به آن ها مسائل را حل کرد ولی افراد پیگیر راه حل آن نیستند و تحمل می کنند.

 

وی گفت: معمولا در افراد درون گرا صبر منفعل رایج است، این اشخاص باید برای رسیدن به تعادل روحی، صفات برون گرا را در خود پرورش دهند.

 

روزه قدت روحی انسان را بالا می‌برد

 

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: در سبک زندگی جهادی، فرد رنج را آگاهانه انتخاب می کند و صبری تاثیر گذار دارد.

 

وی ادامه داد: زمانی که خداوند در قرآن می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ»،منظور از صبر، روزه داری است؛ روزه قدرت روحی انسان را بالا می برد.

 

سبک زندگی جهادی فراجنسیتی و فرا ملیتی است

 

این کارشناس مذهبی با تأکید بر این که سبک زندگی جهادی، فراجنسیتی، فرا مکانی و فراملیتی است، گفت: حضرت زینب کبری(س) مصداق کامل صبر بودند. این بانوی بزرگوار صبر را عاجز کرد. علت این که صفت عقیله بنی هاشم را به حضرت زینب کبری(س) نسبت دادند، این است که ایشان فردی بسیار عاقل بود.

 

وی اظهار کرد: صبر، سر ایمان است و ایمان با صبر حفظ می شود. سبک زندگی صبورانه جزو ذات زندگی جهادی است. سبک زندگی جهادی راه هدایت را باز می کند؛ بعضی استعدادها در وجود فرد پنهان است و تنها با تحمل رنج و سختی آشکار می شود.

 

گفتنی است، نشست های «نامه های خدا» از 29 تیرماه به مدت دو هفته هر روز ساعت 14:30 دقیقه در محل مسجد صدیقی ها واقع در ورودی غدیر حرم مطهر رضوی برگزار می شود./930/پ202/پ

ارسال نظرات