جای پژوهشهای دینی در عرصه طراحی لباس خالی است

حجتالاسلام محمد اللهاکبری، مدیر پژوهشکده تاریخ و سیره اهلبیت(ع) دفتر تبلیغات اسلامی قم، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اهمیت طراحی لباس در فرهنگ جامعه گفت: در 35 سال بعد از انقلاب، اوضاع فرهنگی کشور و احکام ایجاد شده در این زمینه بسیار ضعیف و پر آشوب است.
وی افزود: آنچه امروز به عنوان پوشش برتر در جامعه مطرح است، برگرفته از پوشش سنتی ایرانیان قبل از اسلام است و باید گفت، پوشیدگی ایرانیان قبل از اسلام بسیار فراتر از پوشش مد نظر اسلام است.
مدیر پژوهشکده تاریخ و سیره اهلبیت(ع) دفتر تبلیغات اسلامی قم اظهار داشت: روش اسلام به سختگیری متدینان جامعه نیست و بر بیبندوباری آزادیطلبان که معنای خاصی از پوشش دارند، صحه نمیگذارد.
وی ادامه داد: متأسفانه جامعه همیشه در مسائل فرهنگی یا افراطی و یا تفریط کرده است، و این در حالی است که در این 35 سال بعد از انقلاب، اغلب مسائل فرهنگی به حال خود رها شدهاند.
حجتالاسلام اللهاکبری با بیان این نکته که پوشش و لباس در جامعه متولی خاصی ندارد، گفت: وضعیت پوشش و لباس و طراحی آن در جامعه، از نظم و قاعده خاصی پیروی نمیکند و بر مبنای «هرچه بادا باد» جلو میرود.
وی تصریح کرد: یکی از مشکلات تصمیمگیری افراد متدین در طراحی لباس این است که در طراحی لباس خصوصیات فردی و مقتضیات شخصیتی افراد را در نظر نمیگیرند، یعنی انتظار دارند که جوان همان لباسی را بر تن کند که پیرمرد 70 ساله میپوشد.
مدیر پژوهشکده تاریخ و سیره اهلبیت(ع) دفتر تبلیغات اسلامی قم با اشاره به تنوع طلب بودن قشر جوان ابراز داشت: قشر جوان به ویژه بانوان بسیار در امر پوشش تنوع طلب هستند ولی در جامعه برای این قشر، پوششی فراتر از شرع و احکام دینی در نظر گرفتهاند و به آن بی توجه بودهاند.
وی خاطر نشان کرد: در پی چنین فشاری از سوی برخی افراد غیر متخصص، تفریط در انجام امور در جامعه پدیدار میشود، یعنی واکنش طبیعی انسان نسبت به یک قانون سخت و دشوار، رفتن به سمت مخالف آن است.
حجتالاسلام اللهاکبری درباره طراحی لباس و پوشش گفت: کسی به دنبال طراحی مد و لباس الگو در جامعه نیست و قدرت عمل در دست افراد غیر متخصص در امر فرهنگ و دین افتاده است که مطابق با نیاز بازار و فروش بیشتر به تولید لباس میپردازد.
وی در پایان افزود: راه حل این معضل مطالعه و تحقیق درباره انواع لباس و احکام شرعی درباره لباس و پوشش است، که با توجه به احکام شرعی، مدلهای مختلف لباس طراحی شود.
شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیبهای سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، پرسشهای زیر بخش از پرسشهای مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است:
چرا فرهنگ کار جمعی در جامعه ما ضعیف است؟
علت کار گریزی چیست؟
چرا در روابط همسایگیمان رعایتهای لازم را نمیکنیم؟
چرا در زمینه فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطی به طور کامل نیستیم؟
حد زادوولد در جامعه ما چیست؟
الگوی تفریح سالم چیست؟
نوع معماری در جامعه ما چگونه است؟ چقدر متناسب با نیازهای ماست؟
در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟
چرا در برخی از بخشهای کشورمان طلاق زیاد است؟
علت پرخاشگری و بیصبری در میان بعضی از ماها چیست؟
چقدر به قانون احترام میکنیم؟ علت قانون گریزی در برخی از مردم چیست؟
انضباط اجتماعی در جامعه چقدر وجود دارد؟
وجدان کاری در جامعه چقدر وجود دارد؟
چرا برخی از حرفهای خوب، ایدههای خوب، در حد رؤیا و حرف باقی میماند؟
چه کنیم که ریشهٔ ربا در جامعه قطع شود؟
آپارتماننشینی چقدر برای ما ضروری است؟
تجملگرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟
چرا در بین بسیاری از مردم ما مصرفگرایی رواج دارد؟
چرا پشت سر یکدیگر حرف میزنیم؟
چرا در برخی از بخشهای کشورمان روی آوردن جوانها به مواد مخدر زیاد است؟
چرا صلهٔ رحم در بین ما ضعیف است؟
آپارتماننشینی چقدر برای ما ضروری است؟ چقدر درست است؟
طراحی لباسمان چقدر متناسب با نیازهای ما و عقلانی و منطقی است؟
آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟
آیا ما در معاشرتهای روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگوییم؟
بعضیها با داشتن توان کار، از کار میگریزند؛ علت کار گریزی چیست؟
علت پرخاشگری و بیصبری و نا بردباری در میان بعضی از ماها چیست؟
حقوق افراد را چقدر در رسانهها ، در اینترنت و... مراعات میکنیم؟
تولید کیفی در بخشهای مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟
چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاههای اداری ما کم است؟
چرا در بعضی از شهرهای بزرگ، خانههای مجردی وجود دارد؟ این بیماری غربی چگونه در جامعه ما نفوذ کرده است؟
چه کنیم که طلاق و فروپاشی خانواده، آنچنان که در غرب رایج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟
چه کنیم که زن در جامعه ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود، هم وظائف اجتماعیاش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگیاش محفوظ بماند؟/979/ت302/ی