قاضی نباید دنبال آشکار کردن خطاها و مشکلات باشد
«أَیْ رَبِّ جَلِّلْنِی بِسَتْرِکَ وَ اعْفُ عَنْ تَوْبِیخِی بِکَرَمِ وَجْهِکَ فَلَوِ اطَّلَعَ الْیَوْمَ عَلَى ذَنْبِی غَیْرُکَ مَا فَعَلْتُهُ وَ لَوْ خِفْتُ تَعْجِیلَ الْعُقُوبَةِ لاجْتَنَبْتُهُ لا لِأَنَّکَ أَهْوَنُ النَّاظِرِینَ [إِلَیَ] وَ أَخَفُّ الْمُطَّلِعِینَ [عَلَیَ] بَلْ لِأَنَّکَ یَا رَبِّ خَیْرُ السَّاتِرِینَ وَ أَحْکَمُ الْحَاکِمِینَ وَ أَکْرَمُ الْأَکْرَمِینَ ، سَتَّارُ الْعُیُوبِ غَفَّارُ الذُّنُوبِ عَلامُ الْغُیُوبِ تَسْتُرُ الذَّنْبَ بِکَرَمِکَ وَ تُؤَخِّرُ الْعُقُوبَةَ بِحِلْمِکَ؛ روردگارا مرا به پرده پوشىات بپوشان،و از توبیخم به کرمذاتت درگذر،اگر امروز جز تو بر گناهم آگاه مىشد،آن را انجام نمىدادم،و اگر از زود رسیدن عقوبت مىترسیدم، از آن دورى مىکردم،گناهم نه به این خاطر بود که تو سبکترین بینندگانى و بىمقدارترین آگاهان،بلکه پروردگارا از این جهتبود که تو بهترین پردهپوشى،و حاکمترین حاکمان،و کریمترین کریمانى، پوشنده عیبها،آمرزندهگناهان،داناى نهانها،گناه را با کرمت مىپوشانى،و کیفر با بردبارىات به تاخیر مىافکنى.»
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی، استاد خارج فقه حوزه علمیه قم در ادامه تفسیر فرازهایی از دعای پرفیض ابوحمزه ثمالی، گفت: بنده خطاکار نه تنها از خداوند متعال میخواهد که او را با عفو خودش ببخشد، بلکه افزایش منزلت را نیز از او طلب میکند.
وی با بیان اینکه هدف از طرح افزایش منزلت، پوشانده اعمال زشت و گناهانی است که از بشر سرمیزند، اظهار کرد: بندهای که از خدا میخواهد به واسطه اعمال زشتی که مرتکب شده، او را توبیخ نکند و آبرویش را حفظ کند، باریتعالی را به کرم و رأفتش قسم میدهد.
استاد خارج فقه حوزه علمیه قم افزود: بنده با خدا اینگونه سخن میگوید که من بنده تو هستم، اگر مؤاخذهام کنی هیچ پناهی ندارم و آبرویم را از دست میدهم، تا گناهانم مخفی است مردم من را به عنوان بنده خوب میبینند اما اگر پوشش را از من برداری و رسوایی سراغم آید بیآبرو میشوم.
وی تصریح کرد: بنده اگر آن روزی که مرتکب خطا میشود، غیر از خداوند کسی متوجه باشد، هرگز آن گناه را انجام نمیدهد و اگر از شکنجه و عقوبتی که نتیجه گناه است و به زودگی گریبانگیرش خواهد شد مطلع شود، از انجام آن اجتناب کرده و دوری میجوید.
آیتالله احمدی فقیه یزدی ادامه داد: اگر بنده گناهی را به خطا انجام میدهد و سبک میشمارد، به این سبب نیست که غیر از خداوند، کسی مطلع نیست و در عقوبت هم تعجیل نشده، بلکه خدا را ناظر بر گناهان و اعمال خود میداند، اما به رحمتش امید دارد.
وی با بیان اینکه مؤمنان نظارت خداوند بر مخلوقات را بزرگ میدانند، گفت: اگر جرأت پیدا میکنیم در برابر چنین ناظر بزرگ، مطلع و با عظمتی، مخفیانه گناه میکنیم، برای این است که خدا خیرالساتر و بهترین پوشش دهنده است و او را ستارالعیوب و ستارالذنوب یافتهایم.
استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به فراز «یَا رَبِّ خَیْرُ السَّاتِرِینَ وَ أَحْکَمُ الْحَاکِمِینَ...»، توضیح داد: احکم الحاکمین عطف بر خیرالساترین است، یعنی بهترین خیرالساتر بهترین حاکم است و بهترین حاکم کسی است که آنچه مخفی هست بروز نمیدهد و براساس آن حکم نمیکند.
وی با بیان اینکه قاضی هنگام قضاوت نباید دنبال اظهار خطاها و مشکلات باشد، تصریح کرد: باید از خطاها چشمپوشی کرد؛ خداوند که از بسیاری موارد چشمپوشی میکند بهترین حکمکننده است چراکه ستارالعیوب است و با چشمپوشی کردن بهترین حاکم شده است.
آیتالله احمدی فقیه یزدی با اشاره به بکاربردن اکرمالاکرمین پس از احکم الحاکمین، گفت: کسی که گرامی میدارد، خود کریم و گرامی است و هرگز آبروی دیگری را نمیخواهد بریزد و به هر نحوی آن آبرو را حفظ کرده و عیوب را پنهان و برطرف میکند.
وی در توضیح جمله پیشین، میهمانی بدون دعوت را مثال زد و گفت: وقتی میهمانی سرزده وارد منزل شد، چیزهایی را که نمیشود برداشت فورا پارچهای روی آن میکشند تا مشخص نباشد و به بقیه خانه نظم میدهند و این یکی از روشهایی است که خداوند متعال برای نگهداشتن احترام مؤمن، زشتیهای او را پوشش میدهد.
استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به فراز «سَتَّارُ الْعُیُوبِ غَفَّارُ الذُّنُوبِ عَلامُ الْغُیُوبِ تَسْتُرُ الذَّنْبَ بِکَرَمِکَ وَ تُؤَخِّرُ الْعُقُوبَةَ بِحِلْمِکَ» ابراز کرد: امام سجاد(ع) از اینجای دعا به بعد از ستارالعیوب، غفارالذنوب و علامالغیوب به عنوان سه صفت بزرگ الهی نام میبرد.
وی با بیان اینکه خداوند متعال پوشاننده عیبها، آمرزنده گناهان و داناى نهانهاست،گناه را با کرمت مىپوشاند و کیفر را با بردبارى به تاخیر میاندازد، گفت: بنده از خدا میخواهد که گناهانش را به کرمش بپوشاند که ظاهرا اگر با را بای قسم قرار دهیم مشکلی نباشد یعنی قسم به کرمت./920/ت301/ن