۰۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۳
کد خبر: ۱۷۷۹۵۶
استاد حوزه علمیه زنجان:

بی تقوایی سبب دوری از حقایق می شود

خبرگزاری رسا ـ آیت الله حسینی زنجانی گفت: اگر در انسان تقوا محکم نباشد دچار فراموشی حق می شود و در نتیجه خدا را فراموش می کند که نتیجه آن عدم خشوع در مقابل خداوند است.
آيت سيد محمد حسيني زنجاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، آیت الله سید محمد حسینی زنجانی، استاد خارج فقه و اصول عصر روز چهارشنبه در ادامه سلسله مباحث اعتقادی در مسجد جامع زنجان، با اشاره به عوامل ایجاد تقوا در انسان گفت: خداترسی و معاد ترسی دو عاملی است که روحیه تقوا را در انسان تقویت می کند و بی تقوایی باعث می شود تا طبق شرایط روز از برخی حقایق چشم پوشی کرده و از آن به سادگی عبور کند.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه زنجان در ادامه با بیان عاقبت عدم توجه به حقیقت، افزود: اگر شخصی نسبت به حقیقت بی توجه باشد در واقع خدا را فراموش کرده است، و لذا خدا هم او را فراموش می کند در نتیجه از ولایت الهی خارج و در ولایت شیطان داخل می شود و هوا و هوس بر او چیره می شوند.


وی در ادامه با اشاره به این که خداترسی یکی از نشانه های ایمان است و انسان باید بداند که در آخرت از هر عمل مورد سؤال قرار خواهد گرفت و بازخواست خواهد شد، تصریح کرد: اگر در انسان تقوا محکم نباشد دچار فراموشی حق می شود و در نتیجه خدا را فراموش می کند؛ لذا در روایات هم آمده است؛ ضربه ای که بر امامت در طول تاریخ وارد شده است از سکوت کسانی است که حق را می دانستند ولی آن را بازگو نکردند.

 

آیت الله حسینی زنجانی در ادامه با اشاره به شبهه مطرح شده در مورد خطبه 92 نهج البلاغه و واگذاری خلافت به امام علی (ع) اظهار داشت: عدم پذیرفتن خلافت از سوی امام به دلیل تحمل نکردن عدالت امام از سوی مرم بود، یعنی در واقع امیر المومنین(ع) امامت را رد نکرد بلکه امیری و خلافت را رد کرده است، زیرا وقتی که مساله حق و عدالت در میان باشد علی(ع) بین کسی تفاوتی قائل نمی شود.

 

استاد حوزه علمیه زنجان در پایان با اشاره به الگو بودن امام علی(ع) در باب حق و حقانیت، تاکید کرد: اگر حق را از علی(ع) و قرآن آموخته اید باید از حق دفاع کنید، زیرا نگفتن حق، کتمان شهادت است و کتمان شهادت از گناهان کبیره است پس اگر نسبت به حق بی توجهی کردید عقوبت دارد، هر چند سال ها نماز بخوانی و روزه دار باشی. /949/پ202/ب

ارسال نظرات