۰۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۱۷۸۲۹۶
آیت‌الله سبحانی:

پیشرفت غرب ناشی از التزام به مبادی اسلام است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه غرب با عمل به حدیث پیامبر اکرم‌(ص) که می‌فرمایند «طَلَبُ العِلمِ فَریضَة عَلی کُلِّ مُسلم» و اعتقاد به نظم پیشرفت کرده است، گفت: پیشرفت غرب برای بی‌دینی، لامذهبی و هرزگی نیست، بلکه التزام او به مبادی اسلام است.
درس تفسير قرآن کريم آيت الله سبحاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی در درس تفسیر قرآن کریم که در هجدهمین روز از ماه مبارک رمضان در مسجد مدرسه مبارکه حجتیه قم برگزار شد با بیان اینکه جامعه شرک به هیچ نحو قابل هدایت نیست، گفت: شک و تردیدی که مقدمه یقین باشد خوب است، انسان تا شک نکند یقین پیدا نمی‌کند.

 

وی خطاب به طلاب با بیان اینکه در هر چیزی شک کردید ناراحت نباشید به دنبال آن بروید که این شک شما را به یقین می‌رساند به شرط اینکه گذرگاه باشد، تصریح کرد: اگر شک گذرگاه نباشد، بلکه قرارگاه باشد، بسیار بد و آتشی بر جان انسان است که یک عمر در شک زندگی کند.

 

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه شک مشرکان نه تنها شک قرارگاه بود، جاهل هم بودند، گفت: جهل هم به دو صورت زیبا و نا زیبا است، جهل کسی که جاهل است اما می‌داند که نمی‌داند، زیبا است؛ گاهی می‌گویند جاهل بسیط و این همان شک گذرگاه است، اما اگر جاهلی نداند و خیال کند که می‌داند، این جهل مرکب است.

 

وی در ادامه و در تفسیر آیات 44 و 45 سوره مبارکه یس، اظهار کرد: خداوند متعال در این آیات می‌فرماید بپرهیزید از آنچه که در پیش‌رو و پشت سر شما است؛ عذاب‌های پیش‌روی بشر، عذاب‌هایی که انسان از آن خبر دارد مانند غرق شدن فرعون و به زمین رفتن قارون و دیگری عذاب‌های آخرت است که انسان از آنها خبر ندارد.

 

حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه قیامت خلف نیست، بلکه پیش‌رو است، افزود: اینکه می‌فرمایند از این دو عذاب بپرهیزید، مراد عذاب‌های دنیوی و عذاب‌های اخروی است، اما مشرکان اعتنا نمی‌کنند چراکه نمی‌دانند اما خیال می‌کنند که می‌دانند و این بسیار بد است و قابل حل نیست.

 

وی با تأکید بر این مطلب که عذاب خلف نیست بلکه پیش‌رو است، گفت: باید از گناهانی که قبلا داشته‌ایم و گناهانی که الآن داریم استغفار کنیم و از آنها بپرهیزیم، پرهیز آن است که نسبت به اعمال فعلی دیگر گناهی مرتکب نشویم و اعمال قبلی را هم استغفار کنیم.

 

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان اینکه مانعی ندارد انسان به آینده خلف گوید اما به قیامت خلف نمی‌گویند بلکه اَمام می‌گویند، توضیح داد: اگر مراد عذاب باشد از هر دو عذاب‌های دنیوی و اخروی، عذاب مراد نیست بلکه آینده مراد است، اینجا مراد گناه است.

 

وی اظهار کرد: همه باید دعا کنیم که خدا به ما شک گذرگاه بدهد و از خدا بخواهیم که هیچ‌گاه جهل قرارگاه ندهد که گذرگان نعمت است و قرارگاه برای بشر نقمت و جهل مشرکان قرارگاهی بوده و هیچ‌گاه عوض نمی‌شوند.

 

حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه آن جزایی که خدا مقدر کرده از ذیل آیه «وَمَا تَأْتِیهِم مِّنْ آیَةٍ مِّنْ آیَاتِ رَبِّهِمْ إِلَّا کَانُوا عَنْهَا مُعْرِضِین» مشخص می‌شود، گفت: پیامبر اکرم هر آیتی را می‌آورد فکر جاهلان آنچنان بسته است که راهی برای تفکر نگذاشته‌اند و راه به جایی نمی‌برند.

 

وی در ادامه امت‌ها را دوگونه دانست و افزود: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند «زمانی می‌آید که مردم دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر را فراموش می‌کنند»، مانند حال حاضر که امر به معروف و نهی از منکر در میان ما فراموش شده است، حتی پیامبر فرموده‌اند «زمانی می‌آید که از منکر به منکر امر کرده و از معروف نهی می‌کنند.

 

این مرجع تقلید ابراز کرد: روزگاری می‌آید که دیانت عقب‌ماندگی و فساد روشنفکری تلقی می‌شود و این بدتر است، زمانی می‌آید که فرد در مسأله اول امر به معروف و نهی از منکر نمی‌کند و در مسأله دوم می‌گوید امشب پارتی برویم و کلاس نرویم، باز فکرش عوض نشده اما در مسأله سوم انقلاب فکری پیدا کرده و دچار جهل مرکب شده است.

 

وی در این زمینه به پیشرفت غرب اشاره کرد و با بیان اینکه پیشرفت غرب برای بی‌دینی نیست، بلکه التزام او به مبادی اسلام است، گفت: آنها یک مقدار با عمل به مبادی اسلام پیشرفت کرده‌اند.

 

حضرت آیت‌الله سبحانی با تأکید بر اینکه غرب از نظر بی‌دینی، لامذهبی، برهنگی و رقاصی پیشرفت نکرده است، گفت: آنها از نظر علم و دانش به همان علم و دانشی که پیامبر اکرم‌(ص) می‌فرماید «طَلَبُ العِلمِ فَریضَة عَلی کُلِّ مُسلم» عمل کردند و به نظم هم معتقد هستند، اما این هرزگی‌ها نقطه ضعف و بد آنها است و نقطه قوت آنها الزام به مبادی اسلام است.

 

وی با ادامه تفسیر آیات 45 و 46 سوره مبارکه یس، افزود: در مرحله اول می‌گویند گناه نکنید، اهمیتی نمی‌دهند، در مرحله دوم هم آیات تکوینی و آیات قرآنی خوانده می‌شود اما اهمیتی نمی‌دهند، در مرحله سوم وقتی می‌گویند به فقرا در مکه و غیرمکه کمک کنید، می‌گویند اینها استحقاق مال ندارند که اگر شایسته بودند خدا به اینها می‌داد.

 

این مرجع تقلید تصریح کرد: فقر به سبب بد بودن آنان نیست، بدبختی آنها به سبب بد بودن نظام حاکم بر جامعه است، ‌نظام حاکم بر جامعه یک نظام ظالمانه است که عده‌ای همیشه پرخور و شکم‌کننده و عده‌ای همواره فقیر و بدبخت هستند؛ خدا به اینها داده اما شما ظالمان حق اینها را گرفته‌اید.

 

وی با اشاره به آیه «وَإِذَا قِیلَ لَهُمُ اتَّقُوا مَا بَیْنَ أَیْدِیکُمْ وَمَا خَلْفَکُمْ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ» گفت: امام علی‌(ع) پاسخ این مسأله را می‌فرمایند که هیچ فقیری بدبخت نشده مگر اینکه سهمش را آن ظالم غنی خورده است، اگر آن ظالم غنی راضی به حقش بود سهم این فرد را می‌داد.

 

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم ادامه داد: خداوند متعال روزی همه را آفریده است، این نظام‌های ظالمانه هستند که حقوق افراد را می‌گیرند و خود کاخ‌نشین می‌شوند و در بین حریرها زندگی می‌کنند./920/پ201/ج

ارسال نظرات