۰۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۰
کد خبر: ۱۷۸۵۰۵
استاد دانشگاه تهران:

سبک زندگی جهادی، مجاهدانه است نه مجتهدانه

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه تهران، دشمن شناسی را از ویژگی های زندگی جهادی عنوان کرد و گفت: سبک زندگی جهادی، مجاهدانه است نه مجتهدانه. یعنی در سبک جهادی، فرد با دشمن خود مقابله می کند و هر عملی که دشمن انجام می دهد او مقابله به مثل می کند.
سبک زندگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، فروغ نیلچی زاده، استاد حوزه و دانشگاه، عصر امروز، در هشتمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر با موضوع زندگی جهادی از منظر قرآن، با اشاره به قسم شیطان در قرآن کریم برای گمراه کردن انسان ها گفت: انسان مجاهد، دشمن شناس و دشمن ستیز است. دشمن را شناسایی می کند و با او همراه نمی شود.

 

وی در تبیین تفاوت سعی با جهد، اظهار کرد: انسان در سعی، بر خلاف ناتوانی تلاش می کند، اما جهد بالاتر از تلاش است. زمانی که حضرت هاجر فاصله بین دو کوه صفا و مروه را هفت بار طی می کند، در حقیقت سعی بین صفا و مروه را پیموده است.

 

سبک زندگی جهادی، مجاهدانه است نه مجتهدانه

 

این استاد دانشگاه گفت: سبک زندگی جهادی، مجاهدانه است نه مجتهدانه. مجاهدت از باب مفاعله گرفته شده است، یعنی در سبک جهادی، فرد با دشمن خود مقابله می کند. هر عملی که دشمن انجام می دهد او نیز مقابله به مثل می کند.

 

نیلچی زاده افزود: دشمن شبکه هایی چون فارسی وان درست می کند. بعد مردم ایران نگاه می کنند و اینگونه توجیه می کنند که ببینیم آخرش چه می شود. اما از خود نمی پرسند که چرا چشم های ما باید اینقدر چیزهای قبیح ببیند و گوش های ما صدای گناه بشنود.

 

روزه خاص الخاص، سبک زندگی انسان را جهادی می کند

 

وی انواع روزه را عام، خاص و خاص الخاص برشمرد و افزود: روزه عام، روزه ای است که انسان از محرمات عادی صرف نظر می کند و این روزه صحیح است، نه قبول. در روزه خاص روزه دار مراقب است تا در بعد معنوی دچار گناه نشود و روزه خاص الخاص، سبک زندگی انسان را تغییر می دهد.

 

مخلَصین تنها افرادی هستند که گمراه نمی شوند

 

وی با بیان این که به فرموده قرآن، تمام انسان ها گمراه می شوند مگر مخلَصین، ادامه داد: مخلِص فردی است که همه اعمال خود را برای خدا خالص کند و مراقب فکر و گفتار و دل خود است.

 

نیلچی زاده در ادامه گفت: زمانی که فرد تمام اعمال خود را برای خدا خالص کند، خدا نیز او را مخلَص می کند. رأس مخلَصین نبی اکرم(ص) و اهل بیت او هستند. رتبه بعدی یا درجه دوم مخلَصین، عالِم است و درجه آخر، مجاهدین فی سبیل الله هستند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در سبک زندگی جهادی، فرد، صبر خلاق و فعال دارد، نه صبر منفعل.

 

وی با انتقاد از جدی نگرفتن دستورات دین، گفت: فرد مجاهد، به حکم خدا عمل می کند هرچند دلیل آن را نداند؛ اگر اعمال و دستورات دین به عنوان یکی از دستاوردهای تمدن نوین اسلامی در دنیا عرضه شود، همه مشکلات حل می شود.

 

این استاد دانشگاه اضافه کرد: دل انسان مجاهد، برای خدا است؛ اگر فکر گناه به ذهن انسان خطور کند، گناه نیست، اما نباید آن را ادامه دهد تا به سمت گناه کشیده نشود چرا که افکار بر روی دل اثر می گذارند.

 

نیلچی زاده با بیان این که عقل  و دل مؤمن هردو یک فرمان را می دهد، گفت: دل، منشأ احساسات و تصمیمات احساسی است، اما عقل جایگاه تصمیمات عقلانی است.

 

وی یادآور شد: انسان مجاهد، مراقب اعمالش  بوده و در تمام اعمالش به خداوند توکل می کند و مؤدب به آداب الهی است./930/پ201/پ

ارسال نظرات