محب حقیقی امیرمومنان دچار گناه و معصیت نمی شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمد ناصری، استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه و مدیر مدرسه علمیه حضرت ولی عصر اصفهان، امروز در سخنرانی خود در مسجد کمرزرین اصفهان به بیان فضائل ائمه اطهار و امام علی(ع) پرداخت و گفت: احکام الهی بر دو قسم است، یکی فروع دین و دیگری اصول دین که در نزد مخالفین شیعه اصول دین سه تا هست ولی پیامبر اسلام اصول دین اسلام را پنج اصل دانسته که مهم ترین این اصول امامت و ولایت است.
استاد اخلاق و عرفان حوزه در ادامه با اشاره به روایتی منقول از ابن عباس پیرامون عظمت بسم الله و تفسیر آن ابراز داشت: ولایت مانند نقطه در کتابت است زیرا در هر زبان و کلامی که بخواهیم بنویسیم نقطه باید باشد وگرنه نمی توان از ابتدا شروع به نوشتن کردن و تا اولین نقطه قلم بر روی کاغذ قرار نگیرد حروف و کلمات ایجاد نمی شوند و تا زمانی که ولایت نباشد ایمان و دیانت مفهوم و معنا پیدا نمی کند.
وی منظور ائمه را زنده و حاضر در میان مردم خواند و عبارت انفسکم فی النفوس در زیارت جامعه کبیره را مؤید این مطلب دانست و خاطرنشان کرد: هر لفظ و کلمه ای که موجود باشد اسم ائمه اطهار در آن وجود دارد و این به خاطر ولایت تکوینی حضرات معصومین است و به خاطر این است که پیش از هر چیزی در عالم وجود ابتدا پنج تن آل عبا و پس از آن دیگر ائمه خلق شدند و پس از آن کل عالم وجود با نور ائمه طاهرین خلق شد.
آیت الله ناصری، علی(ع) را از منظر دارا بودن صفات و درجات الهی بی همتا توصیف کرد و گفت: به خاطر همین درجات عالیه بی مثل و مانند امام علی است که جز پیامبر هرگز کسی امام را نشناخت و طبق فرموده پیامبر به جز علی کسی نتوانست نسبت به وجود نازنین پیامبر اکرم شناخت و معرفت پیدا کند، محبت امیرالمؤمنین دارای درجه است که هرگز خطا و گناهی به آن ضربه نمی زند و این به معنای آن نیست که هرکسی محب امام علی است برود و هرگناهی که می خواهد مرتکب شود بلکه به معنای این است که محب واقعی امیرالمؤمنین دچار گناه و معصیت نمی شود و اگر محبت واقعی حضرت وارد قلب کسی بشود دیگر آن شخص از گناه فاصله می گیرد و اینگونه محبت امام علی از گزند گناه و خطا در امان می ماند.
مدیر حوزه علمیه حضرت ولی عصرتصریح کرد: محبت امیرالمؤمنین گناه را مانند آتش که هیزم را می بلعد از بین می برد ولی شرط این مطلب آن است که این محبت فقط زبانی و ظاهری نباشد بلکه از عمق وجود و محبت همراه با عمل باشد، محبت زبانی فایده ای ندارد و انسان محب باید حقیقتا پیرو ائمه و تابع فرمایشات و دستورات حضرات معصومین باشد، شیعه بودن آثاری دارد که اگر شخصی آن آثار و برکات را در خود نیافت نمی تواند مدعی تشیع و شیعه بودن باشد، امامان محب و شیعه واقعی و مؤمن می خواهند و این که شخصی فقط زبانی و ظاهری شیعه باشد مورد رضایت ائمه نیست.
وی در پایان ولایت امیرالمؤمنین را نزد خداوند بسیار دارای مقام خواند و افزود: ولایت و امامت امیرالمؤمنین علی نزد خدا دارای اهمیت و توجه بسیار خاص است تا جائی که در روایاتی ذکر شده که خداوند به ذکر اشهد أن علیاً ولی الله علاقه خاص و ویژه دارد و همچنین امام علی نزد حضرت رسول هم دارای جایگاه خاص و ویژه ای بودند و در روایات آمده که حضرت محمد تنها زمانی نام امام علی را بر زبان می آوردند که دارای وضو بودند و این بیانگر جایگاه عظیم و خاص مولای متقیان نزد پیامبر اسلام است./939/پ202/ب