۰۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۱۷۸۷۱۹
در درس تفسیر قرآن مطرح شد؛

پاسخ آیت‌الله سبحانی به سوء استفاده بهائیان از آیات قرآن

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به آیه «یَا بَنِی آدَمَ إِمَّا یَأْتِیَنَّکُمْ رُسُلٌ مِّنکُمْ یَقُصُّونَ عَلَیْکُمْ آیَاتِی ...» به سوء استفاده بهائیان که با توجه به این آیه معتقد به پیامبری حسین علی بهاء پایه‌گذار این فرقه ضاله هستند، پاسخ داد.
درس تفسير قرآن کريم آيت الله سبحاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی در درس تفسیر قرآن کریم که در بیست و یکمین روز از ماه مبارک رمضان در مسجد مدرسه مبارکه حجتیه قم برگزار شد به تفسیر آیات «وَامْتَازُوا الْیَوْمَ أَیُّهَا الْمُجْرِمُونَ» و «أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یَا بَنِی آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّیْطَانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ» از سوره مبارکه یاسین پرداخت.
 
وی با بیان اینکه خداوند متعال در این آیه صحنه عظیمی را برای انسان تبیین می‌کند، برای توضیح بیشتر یک سربازخانه را مثال زد و گفت: در یک سربازخانه دوره آموزشی سربازان به پایان می‌رسد، دوره جداسازی آغاز شده و سربازان تقسیم و به شرق، غرب، شمال و جنوب کشور اعزام می‌شوند.
 
این مرجع تقلید تصور چنین صحنه‌ای را برای روز قیامت تصویر کرد و افزود: هنگامی در نفخه دوم دمیده می‌شود، همه از قبرها بیرون می‌آیند و در صحنه قیامت همه با هم مخلوط هستند؛ اما خطاب می‌آید که امروز باید از هم جدا شده، گروهی به بهشت و گروهی دیگر به دوزخ بروید.
 
وی با بیان اینکه خداپرستان و کسانی که از فرمان خدا اطاعت کردند در یک طرف و گنهکاران در طرف دیگر قرار دارند، پرسید: آیا جدا شدن اطاعت‌کنندگان و گنهکاران یک امر تشریعی است یا تکوینی؛ اقم الصلاة امر تشریعی است، اما زمانی که خدا می‌خواهد زمین و آسمان را خلق کند، امر تکوینی است.
 
حضرت آیت‌الله سبحانی تصریح کرد: وَامْتَازُوا الْیَوْمَ أَیُّهَا الْمُجْرِمُونَ امر تکوینی است، جمعیت گنهکار چه بخواهند یا نخواهند باید از جمعیت صالحان جدا شوند و به سوی جهنم بروند، همان‌طور که آن گروه به سوی بهشت می‌روند.
 
وی با بیان اینکه خداوند گروهی را که به سوی دوزخ روانه می‌شوند، ملامت می‌کند، چراکه می‌فرماید ای فرزندان آدم من به شما نگفتم شیطان را اطاعت نکنید، گفت: این آیه را این‌گونه می‌توان تفسیر کرد که چهار خطاب در اول آفرینش با عنوان یا بنی‌آدم داریم که سوره مبارکه اعراف آمده است.
 
استاد خارج فقه حوزه علمیه قم افزود: هنگامی که حضرت آدم‌(ع) از بهشت بیرون آمد و ساکن زمین شد خداوند چهار پیام فرستاد؛ «ای بنی آدم ما برای شما لباسی فرو فرستادیم که جاهای نامرغوب شما را می‌پوشاند» و «ای بنی آدم شیطان شما را فریب ندهد که پدر و مادر شما را از بهشت بیرون راند».
 
وی از «ای بنی‌ آدم وقتی وارد مسجد می‌شوید با بهترین لباس وارد شوید» و «ای بنی آدم اگر رسولان من به سوی شما آمدند از آنها پیروی کنید» به عنوان دو پیام دیگر قرآن برای انسان‌ها نام برد و با بیان اینکه پیام چهارم دستاویز بهایی‌ها است، به این شبهه که پیامبر اکرم‌(ص) آخرین پیامبر خدا نیست پاسخ گفت.
 
حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به آیه « یَا بَنِی آدَمَ إِمَّا یَأْتِیَنَّکُمْ رُسُلٌ مِّنکُمْ یَقُصُّونَ عَلَیْکُمْ آیَاتِی ...»، گفت: خدا در این آیه می‌فرماید که پیامبرانی خواهند آمد و این امّا، زائده است و من شرطیه است، در این‌باره بهائیان شبهه می‌کنند که در این آیه خدا گفته است که اگر رسولانی آمدند شما از آنان پیروی کنید.
 
وی ادامه داد: آنان می‌گویند که حسین علی بهاء هم به عنوان پیامبر آمده، چرا می‌گویید پیامبر اکرم(ص) خاتم انبیا است، از این آیه معلوم می‌شود که خاتم انبیا نیست، چراکه قرآن می‌گوید بعدها انبیا و رسلی خواهند آمد اگر انبیایی خواهند آمد پس پیامبر نمی‌تواند خاتم انبیا باشد.
 
این مفسیر برجسته قرآن کریم پاسخ یاوه‌سرایی بهائیان را این‌گونه داد که خدا این پیام را اول آفرینش به انسان داده است و پیامبر اکرم‌(ص) خطاب اول آفرینش را که حضرت آدم‌(ع) به همراه همسرش از بهشت بیرون شد، نقل می‌کند و نمی‌گوید بعد از من که اگر بگوید بعد از من حق با بهائیت است.
 
حضرت آیت‌الله سبحانی تصریح کرد: از آن زمان به این طرف، 124 هزار پیامبر آمده است، آنکه خدا اول آفرینش گفته حکایت می‌کند که انبیا خواهند آمد، البته انبیا آمدند این دلیل نمی‌شود که حتی بعد از پیامبر ما هم پیامبری خواهد آمد.
  
وی در ادامه با اشاره به این بخش از آیه 60 سوره مبارکه یاسین که می‌فرماید «یَا بَنِی آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّیْطَانَ» گفت: گنهکار هرگز شیطان را عبادت نمی‌کند، البته گروهی شیطان‌پرست هستند که با آنها کاری نداریم، اما باید دید که چرا خداوند متعال در قرآن می‌فرماید «لا تعبدوا الشیطان».
 
این مرجع تقلید اظهار کرد: اینجا واژه عبد به معنای اطاعت است نه پرستش، یعنی شیطان را اطاعت نکنید؛ پرستش آن است که انسان در مقابل موجودی خضوع کند یا او خالق جهان باشد یا کارهای جهان دست او باشد، اما گنهکاران شیطان را خالق نمی‌دانند و معتقدند که کار جهان دست او نیست.
 
وی با بیان اینکه بنی‌اسرائیل هرگز فرعون را عبادت نمی‌کردند بلکه مطیع او شده بودند، چراکه گوش دادن به حرف کسی عبادت نیست، بلکه اطاعت است، گفت: توحید صراط مستقیم و شرک راه کج است، خدا می‌فرماید «شیطان طائفه‌های بسیاری را گمراه کرده آیا به فکر نمی‌آیید»./920/پ201/ی
ارسال نظرات