۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۱۷۹۶۹۴
آیت‌الله سبحانی:

وهابی‌ها یک مشت بیابانگرد بی‌سواد هستند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه وهابی‌ها همه آیاتی را که در حق مشرکان است بر مسلمانان تطبیق می‌کنند، خطاب به این فرقه ضاله گفت: نامردی است که یک میلیارد مسلمان را با همان چماق کفری که بر سر مشرکان کوفته می‌شود بکوبید.
درس تفسير قرآن کريم آيت الله سبحاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی در درس تفسیر قرآن کریم که در بیست و هشتمین روز از ماه مبارک رمضان در مسجد مدرسه مبارکه حجتیه قم برگزار شد، با اشاره به آیات 74 تا 78 سوره مبارکه یاسین گفت: توحید دارای مراحلی است که برخی مراحل مورد اتفاق مسلمانان و مشرکان است.

 

وی با بیان اینکه مسلمانان و مشرکان در خالق جهان بودن خدا هم نظر هستند، افزود: خداوند متعال در آیات قرآن به پیامبر اکرم‌(ص) می‌فرماید اگر از مشرکان سؤال شود که خالق آسمان و زمین کیست می‌گویند خدا، بنابراین در اینکه خدا خالق آسمان و زمین است بین ما و مشرکان فرقی نیست و تفاوت در توحید ربوبیت است.

 

این مرجع تقلید تعبیر ربوبیت به معنای خالقیت را اشتباه دانست و گفت: وهابی‌ها اشتباه می‌کنند که توحید ربوبی را به معنای توحید در خالقیت می‌گیرند در حالی که توحید در خالقیت غیر از توحید در ربوبیت است، ربوب جمع رب و رب به معنای صاحب، کارگردان و مدبر است.

 

وی اظهار کرد: ستاره‌پرستان، ستاره‌ها را رب می‌دانستند نه خالق و می‌گفتند حیات ما و حیات زندگی بستگی به همین ستاره زهره، آفتاب و یا ماه دارد، بنابراین تشابه و تفاوت ما با مشرکان این است که در خالقیت مشترک هستیم اما در ربوبیت ما معتقدیم خداوند رب و رب به معنای مدبر و مدیر است.

 

حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به بخشی از آیه قرآن که می‌فرماید خلاق متعال همان مدبر آسمان و زمین و انسان‌ها است به مطالعه بر روی کلمه دبّر در قرآن کریم تأکید کرد و افزود: کلمه دبّر در قرآن درباره خدا است، نه انبیا، نه اولیا و نه ملائکه مدبر نیستند اما گاهی ملائکه به امر الهی تدبیر می‌کنند که اشکالی ندارد.

 

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان اینکه در توحید در خالقیت همه یکسان هستیم، تصریح کرد: اشتباه وهابی‌ها آن است که ربوبیت را به معنای خالق می‌گیرند، در حالی که توحید در خالقیت غیر از توحید ربوبیت است و مشرکان توحید در ربوبیت نداشتند.

 

وی ادامه داد:‌ وهابیت می‌گوید کار افرادی که در مقابل قبر پیامبر اکرم‌(ص) ایستاده‌ و از او طلب شفاعت می‌کنند با کار مشرکان یکی است، مشرکان هم می‌گفتند ما بت را عبادت می‌کنیم تا ما را به خدا نزدیک کند، شما هم متوسل به پیامبر می‌شوید تا شما را به خدا نزدیک کند که در جواب می‌گوییم میان ماه من تا ماه گردان تفاوت از زمین تا آسمان است.

 

حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه مشرکان بت‌ها را عبادت می‌کردند و معتقد به ربوبیت آنها بودند، در حالی که ما می‌گوییم تمام آفرینش دست خداوند متعال است، گفت: شما نباید به ظواهر نگاه کنید باید به باطن هم توجه داشته باشید، ما پیامبر اکرم‌(ص) را عبد صالح و مستجاب‌الدعوه می‌دانیم در حالی که مشرکان بت را رب جهان می‌دانستند.

 

وی خطاب به وهابیت اظهار کرد: بسیار نامردی است که یک میلیارد مسلمان را با همان چماق کفری که بر سر مشرکان کوفته می‌شود بکوبید، شما درس نخواندید و سواد ندارید یک مشت بیابانگرد هستید که فقط چیزهایی را از محمدبن عبدالوهاب آموخته‌اید بدون اینکه در یک مرکز علمی با فکر بنشیید تا مسائل را برای شما تشریح کنند، آنها را بروز می‌دهید.

 

این مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به اینکه وهابی‌ها صدها بلکه هزاران کتاب با تیراژ میلیونی پخش و همه آیاتی که در حق مشرکان است را بر مسلمانان تطبیق می‌کنند، گفت: عمده مخالفت مشرکان با پیامبر اکرم‌(ص) در توحید و معاد است که اگر پیامبر توحید و معاد را کنار می‌گذاشت دیگر مخالفتی نمی‌کردند.

 

وی ادامه داد: وقتی به مشرکان گفته می‌شد که بت هبل ساخته شده از سنگ و چوب کاره‌ای نیست، پاسخ می‌دادند که ما هم قائل به اثر در این بت‌ها نیستیم تنها عبادت می‌کنیم تا ما را به خدا نزدیک کنند و خدا در قرآن می‌فرماید که دروغ می‌گویند، اینها معتقد به ربوبیت بت‌ها هستند.

 

حضرت آیت‌الله سبحانی با تأکید بر اینکه آفرینش با معاد دارای هدف می‌شود، زندگی انسان بدون معاد را لغو و بیهوده عنوان و ابراز کرد: اگر قرار باشد یک میلیارد بشر بیایند و بروند و خبری نباشد با آن گاو و گوسفندی که تولید و مصرف می‌کند تفاوتی ندارند، یک انسان عاقل نباید فکر کند که اگر اینگونه باشد، آفرینش لغو و باطل است.

 

وی با بیان اینکه انسان مجادله‌گر است و به جای شکرگذاری جدال می‌کند، به آیه «وضَرَبَ لَنَا مَثَلاً وَنَسِیَ خَلْقَهُ قَالَ مَنْ یُحْیِی الْعِظَامَ وَهِیَ رَمِیمٌ» اشاره کرد و گفت: نخستین بدبختی بشر قیاس قدرت حق با قدرت خودش است که اگر بخواهیم قدرت خدا را با قدرت خود بسنجیم سنگ روی سنگ بند نمی‌شود./920/پ201/ج

ارسال نظرات