۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۲
کد خبر: ۱۷۹۷۵۰
آیت الله خاتمی:

صبر هزینه کردن برای دین است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله خاتمی گفت: در طول تاریخ هیچ گاه دین مداری بدون هزینه نبوده و افراد از آبرو، مال و جان خود برای دین خود هزینه کرده‏اند و خداوند هم به آن‏ها در دنیا و آخرت کمک کرده است.
آيت الله سيد احمد خاتمي آيت الله سيد احمد خاتمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، آیت الله سید احمد خاتمی، نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری، در بیست و نهمین برنامه سحرگاهی شبکه استانی کرمان، گفت: یکی از نام‏های این ماه که از سوی پیامبر نامیده شده شهر الصبر است.


وی ادامه داد: یکی از بهترین تعاریفی که برای صبر ذکر شده از رهبر معظم انقلاب قبل از انقلاب در درس‏هایی که در مسجد کرامت داشتند است که صبر را این طور تعریف کرده‏اند«صبر یعنی مقاومت در برابر عوامل شر آفرین، فساد آفرین و انحطاط آفرین»


نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان گفت: اگر بخواهیم معنای کوتاه‏تری برای صبر داشته باشیم باید بگوییم که صبر هزینه کردن برای دین است که روح دین با صبر محفوظ می‏ماند.


وی با اشاره به این که در روایات از صبر به عنوان رأس الایمان یاد شده است، گفت: اگر کالبد دین هزینه نداشته باشد و انسان حاضر نشود برای حفظ دینش هزینه کند این دینش یک کالبد بی روح می‏شود و ارزش خودش را از دست می‏دهد.


آیت الله خاتمی ابراز داشت: در طول تاریخ هیچگاه دین مداری بدون هزینه نبوده و افراد از آبرو، مال و جان خود برای دین خود هزینه کرده‏اند و خداوند هم به آن‏ها در دنیا و آخرت کمک کرده است.


وی با بیان این که کمک خداوند به صابرین به معنای عنایت و لطف است، اظهار داشت: خداوند به کسانی که در راه دین هزینه می‏کنند می‏گوید هزینه‏ای که شما برای حفظ دین پرداخته‏اید از بین نخواهد رفت و خداوند در هر این دنیا و قیامت به آن‏ها یاری خواهد رساند.


عضو جامعه مدرسین حوزه عملیه قم خاطرنشان کرد: اولین حوزه‏ای که برای صبر در روایات به آن اشاره شده است صبر در طاعت است و روزه ماه رمضان از مصادیق بارز آن به شمار می‏رود.


وی با اشاره به این که تحمل گرسنگی و تشنگی در ماه رمضان هزینه کردن در راه دینداری است، گفت: آیه" یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ" به ما می گوید، مؤمنین باید از صبر و نماز برای دینداری بهتر کمک بگیرند تا در این راه به توفیق بیشتری دست یابند.


استاد حوزه علمیه قم گفت: دومین حوزه صبر، صبر در مصیبت است که انسان در مواجه با مصیبت‏ها سخنی نگوید که ذات مقدس ربوبی مورد اهانت قرار بگیرد.


وی همچنین گفت: اهل صبر در مقابل مصائب با خداوند طلبکارانه صحبت نمی‏کنند و می‏‏گویند این عنایتی بود از سوی خداوند که آن را پس گرفته است.


استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: سومین حوزه صبر که بسیار مهم است صبر در معصیت است که اگر انسان آن را رعایت کند خدا هم او را یاری می‏کند./9702/پ202/ج

 

ارسال نظرات