۳۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۶
کد خبر: ۱۸۱۲۹۱
رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور:

حضور دائمی طلاب در قم مصداق عافیت‌طلبی است

خبرگزاری رسا ـ رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور تاکید کرد: در شرایطی که کمبود روحانی در بسیاری از مناطق کشور احساس می شود، شماری از علمای دینی ما در حوزه های علمیه ساکن شده و حاضر نیستند برای هدایت مردم به خود سختی دهند.
حجت الاسلام سيد رضا تقوي، رييس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه کشور
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام سیدرضا تقوی، رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور، روز چهارشنبه در همایش نکوداشت آیت الله حبیب الله مهمان نواز، نماینده مردم خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه سابق بجنورد که در محل مصلای امام خمینی(ره) این شهر برگزار شد، با اشاره به جایگاه علم و عالم در مکتب اسلام، افزود: در آموزه های اسلام علم آموزی نوعی عبادت محسوب می شود و تعلیم و تعلم در زمره عبادات قرار دارد.
 
وی به رسالت های انسان عالم در مکتب اسلامی پرداخت و اظهار داشت: همان گونه که حضور در محضر عالم و فرا گرفتن آموزه های دینی و الهی نوعی عبادت به شمار رفته و در پرونده انسان ذخیره می شود، عالم بودن نیز دارای مسؤولیت ها و رسالت هایی است که باید از جانب انسان عالم اجرا شود.
 
حجت الاسلام تقوی با بیان این که هر چه علم انسان بالاتر رود، تکلیف وی نیز سنگین تر می شود، تصریح کرد: علمای دینی مسؤولیت های بسیار سنگینی دارند چرا که خود علم تکلیف آور است و از طرف دیگر نیز باید این علم در راستای اهداف اسلامی قرار گیرد.
 
وی عنوان کرد: در مکتب اسلام، علم آن چنان ارزشمند است که مدرسه محل عبادت به شمار می رود و دانشجو، دانش آموز و طلبه نیز بر بال ملائک می نشیند و در هنگام تحصیل ثواب عبادت برای آنها نوشته خواهد شد.
 
وی با بیان این که علم باید در مسیر خدمت به خلق الله به کار رود، عنوان کرد: به همین دلیل است که در آموزه های اسلامی همواره توصیه به علم با تأکید بر عمل همراه شده است.
 
حجت الاسلام تقوی اضافه کرد: بر اساس آموزه های دینی لازم است هر چه علم انسان پیشرفت کند، تربیت و تزکیه او نیز افزایش یابد تا این علم در راستای اهداف عالی الهی و خدمت به مردم قرار گیرد.
 
وی مسؤولیت دیگر عالم را انتشار و آموزش علم دانست و گفت: زکات علم نشر آن است و اگر کسی بعد از علم آموزی در پی خدمت به خلق برنیاید، علم او چندان ارزشی نخواهد داشت و در واقع مسؤولیت خود را به درستی انجام نداده است.
 
دریافت سهم امام توسط روحانیان عافیت طلب حرام است
رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور در ادامه با انتقاد از روحانیان و علمایی که علم خود را در جهت ارشاد و راهنمایی مردم به کار نمی گیرند و با توقف در حوزه های علمیه، فعالیت های ترویجی در بین مردم را انجام نمی دهند، اظهار داشت: آن دسته از روحانیانی که با استفاده از سهم امام تحصیل کردند اما پس از آن کبوتر حرم شده اند و حاضر نیستند برای تبلیغ آموزه های دینی به مساجد روستاها و شهرهای کشور بروند، مصداق بارز عالم بی عمل هستند.
 
حجت الاسلام سیدرضا تقوی اضافه کرد: این افراد جواب خدا را چه می دهند؟ چرا که با استفاده از سهم امام در حوزه های علمیه به علوم اسلامی مجهز شده اند اما در حالی که بسیاری از شهرها و روستاهای ما به حضور مبلغ و و روحانی نیاز دارند، عافیت طلبی پیشه کرده و به دنبال نشر و ترویج علم خود نمی روند.
 
وی با بیان این که دادن سهم امام به این روحانیان عافیت طلب و کبوتران حرم نشین حرام است، اظهار داشت: در شرایطی که کمبود روحانی در بسیاری از مناطق احساس می شود، شماری از علمای دینی ما در حوزه های علمیه ساکن شده و حاضر نیستند برای هدایت مردم به خود سختی دهند.
 
آیت الله مهمان نواز عالم عامل به آموزه های دینی
رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به نقش آیت الله مهمان نواز در تربیت دینی و اسلامی مردم شمال خراسان، عنوان کرد: تمامی خصوصیات یک عالم دینی در وجود آیت الله حبیب الله مهمان نواز نهفته است چرا که این عالم بزرگ با هجرت به منطقه شمال خراسان، در طی بیش از نیم قرن تلاش، مسئولیت دینی و الهی خود را به خوبی انجام داد.
 
حجت الاسلام تقوی با بیان این که در حال حاضر در خراسان شمالی همه از این انسان ارزشمند، به عنوان انسانی نیک یاد می کنند و تلاش های وی را ارج می نهند، تصریح کرد: این عالم بزرگ سرمایه ای معنوی و تاریخی برای آینده ملت به خصوص مردم ولایت مدار خراسان شمالی است.
 
وی با تأکید بر شناخت و الگوگیری از انسان هایی همچون آیت الله مهمان نواز، اظهار داشت: باید رهنمون های علمایی چون آیت الله مهمان نواز را چراغ راه آینده خود قرار دهیم./9314/پ202/ج
ارسال نظرات