۳۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۶
کد خبر: ۱۸۱۳۴۵
حجت الاسلام احتشام:

اخوان‌المسلمین نتوانست از ظرفیت اسلام ناب برای نظام سازی استفاده کند

خبرگزاری رسا ـ عضو تشکل اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم عملکرد نا مناسب اخوان المسلمین به عنوان یکی از جریان های مهم انقلاب مصر را در ناکامی های آنان بسیار مؤثر دانست و گفت: آنها نتوانستند از ظرفیت اسلام ناب برای نظام سازی استفاده کنند.
حجت الاسلام احتشام حجت الاسلام والمسلمين علي احتشام

حجت الاسلام علی احتشام عضو تشکل اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در تحلیل اینکه چرا انقلاب مصر نتوانسته تا کنون به سر منزل مقصود برسد، اظهار داشت: انقلابیون مصر و اخوان المسلمین بعد از سرنگونی حسنی مبارک رأس هرم قدرت را تصاحب کردند اما متأسفانه بر خلاف انتظاری که از سابقه کار سیاسی و فرهنگی آنها می رفت نتوانستند از ظرفیت‌های اسلام ناب برای نظام سازی بهره بگیرند.

وی افزود: همچنین آنها از ظرفیت های مردم سالاری مبتنی بر توسعه سیاسی استفاده نکردند و در این زمینه کارنامه قابل قبولی ارائه نکردند؛ اخوان المسلمین با سابقه ای نزدیک به یک قرن کار سیاسی و فرهنگی در مصر و خاورمیانه نتوانستند رویکرد عدالت محوری را در بخش سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی با استفاده از نیروهای م‍ؤثر و کارآمد در جامعه پیاده کنند.

استاد حوزه علمیه قم در تحلیل دیگر دلایل ناکامی انقلاب مصر، گفت: محمد مرسی بعد از انقلاب با رأی اکثریت ضعیفی انتخاب شد؛ وی باید بر مبنای توسعه سیاسی مخالفان خود را جذب سیستم حکومتی می کرد اما نه تنها این مهم اتفاق نیفتاد بلکه با استفاده از ادبیات خشن موجب انزجار آنها شد و عاقبت با برخورد نامناسب به تشکیل جنبش تمرد بر علیه خود کمک کرد.

عضو تشکل اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم بهره نگرفتن از تجارب انقلاب های موفق در منطقه از جمله انقلاب اسلامی ایران را یکی دیگر از علت‌های بوجود آمدن بحران در مصر دانست و ابراز داشت: آنها می توانستند از تجربیات ما و حزب الله لبنان در بهره برداری از ظرفیت‌های مردمی بعد از پیروزی های اولیه انقلاب استفاده کنند.

حجت الاسلام احتشام عدم برائت از استکبار، صهیونیست و گروه های متحجر را در به ثمر نرسیدن انقلاب مصر بسیار مؤثر خواند و گفت: آنها همنوا با وهابیت سعودی، گروهای سلفی و القاعده شدند و علیه دولت سوریه موضع گیری کردند؛ هم پیمانی با گروه‌های سلفی متحجر تأثیر زیادی در سقوط اخوان المسلمین داشت./928/ت302/ج

ارسال نظرات