۱۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۰
کد خبر: ۱۸۲۷۴۴
حجت الاسلام نیلی پور:

تبیین فقه و ترویج مکتب اهل‌بیت ثمره فعالیت‌های امام صادق بود

خبرگزاری رسا ـ نویسنده و پژوهشگر حوزوی با اشاره به این‌که امام صادق(ع) در سه محور تبیین آیات قرآن، تبیین فقه و ترویج مکتب اهل‌بیت تلاش کردند، ادامه داد: امام صادق(ع) تلاش ویژه‌ای برای ترویج فرهنگ عاشورا کردند.
حجت الاسلام نيلي پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌الاسلام مهدی نیلی‌پور، نویسنده و پژوهشگر حوزوی، شب گذشته در مراسم عزاداری صادق آل‌محمد(ص) که در مسجد پناهی برگزار شد، با اشاره به این‌که برای اثبات آموزه‌های دینی از دو روش نقلی و عقلی استفاده می‌‌شود، اظهار کرد: به عنوان مثال برای اثبات معاد از روش عقلی از برهان حکمت استفاده می‌کنیم، باید عالم دیگری وجود داشته باشد تا این عالم عبث و بیهوده نباشد.

نویسنده و پژوهشگر حوزوی با اشاره به این‌که در دلایل نقلی انسان از تاریخ، احادیث و مانند آن استفاده می‌کند، ابراز کرد: به عنوان مثال شجاعت امام علی(ع) از تاریخ فهمیده می‌شود، اثبات شجاعت امام علی(ع) از قول‌های مختلفی و موثقی که مورخان نقل کرده‌اند، فهمیده می‌شود.

وی گفت: دلایل نقلی به صورت عمده به دو بخش آیات و روایات تقسیم‌بندی می‌شود، هنگامی که پیامبر(ص) رحلت فرمودند، منافقان وارد عمل شدند و از سه روش اقتصادی، سیاسی و فرهنگی علیه شیعه استفاده کردند.

حجت‌الاسلام نیلی‌پور گفت: منافقان با گرفتن فدک و منع خمس سعی کردند که با جریان اهل‌بیت(ع) مخالفت کنند، آنان گفتند که نباید اجازه داد پول به اهل‌بیت(ع) برسد، امروز هم دشمن می‌گوید اگر ایران اسلامی بنیه اقتصادی پیدا کند، پیشرفت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در لبنان شیعه از نظر اقتصادی محروم‌ترین گروه‌ها بودند، اما هنگامی که امام موسی صدر به آن‌جا می‌رود و فعالیت خود را در آن‌جا آغاز می‌کند، شیعه پر و بال می‌گیرد و اکنون گروهی همچون حزب‌الله لبنان تربیت شده است.

بحارالانوار جمع‌آوری 400 کتاب باقی‌مانده از امام صادق است

نویسنده و پژوهشگر حوزوی با بیان این‌که از نظر سیاسی در صدر اسلام خلافت را از امیرالمؤمنین(ع) غصب کردند، ابراز کرد: از نظر فرهنگی نقل حدیث را منع کردند، و جمله «حسبنا کتاب الله» را گفتند و به این دلیل روایت و نقل روایت یک جرم شد.

وی ادامه داد: شیعه همواره این حصر و این تحریم‌ها را داشته است و ما باید بهای این تفکرمان را بدهیم، پس از این‌که دانشگاه امام صادق(ع) رونق گرفت دانشگاه ایشان را خراب کردند، اکنون هم وهابیت در مدینه و عربستان به مبارزه با تفکر شیعه پرداخته است.

حجت‌الاسلام نیلی‌پور با تأکید بر این‌که شیعه همواره در غربت و سختی بوده است و در طول تاریخ رفاه نداشته است، خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) در بیانی فرمودند که از ما اهل‌بیت(ع) نیست مگر این که یا شهید یا مسموم می‌شود و امام صادق(ع) خود از این فرموده استثنا نبودند.

وی اظهار کرد: تنها از از زمان امام باقر(ع) به بعد به دلیل درگیری‌هایی در حکومت حدیث و نقل حدیث افزایش پیدا کرد و رواج یافت، به همین دلیل از امامان قبل از امام باقر(ع) روایت‌های بسیاری نقل نشده است.

حجت‌الاسلام نیلی‌پور به فضای باز نقل حدیث و خدمات امام صادق(ع) به مذهب تشیع اشاره کرد و گفت: امام صادق(ع) فرصت پیدا کردند که در زمانی که منع حدیث شده بود، امام صادق(ع) آتشفشانی از احادیث را وارد مکتب تشیع کردند.

وی اظهار کرد: بحارالانوار علامه مجلسی که 110 جلد است، با ارسال برخی از شاگردان ایشان به کشورهای مختلف و جمع‌آوری 400 کتابی که از امام صادق(ع) باقی مانده بود انجام شد و به همین دلیل بحارالانوار شکل گرفت.

امام صادق فرهنگ امام زمان را به شناساندند

نویسنده و پژوهشگر حوزوی با اشاره به این‌که شیخ عباس قمی کتابی به نام سفینة‌البحار نوشت، اظهار کرد: کشتی آن دریاهای نور این کتاب سفینة‌البحار است، شیخ عباس قمی فشرده‌ای از بحارالانوار را انتخاب کرد تا از آن طریق بتواند وارد دریاهای نور امام صادق(ع) شود.

وی اشاره کرد: تا زمان عمربن‌عبدالعزیز منع حدیث برداشته شد، پیش از آن نقل حدیث وجود داشت و امام علی(ع) بر روی منبرها لعن می‌شد، امام صادق(ع) با تأسیس دانشگاهی و تربیت چهار هزار شاگرد و تألیف 400 کتاب محاصره فرهنگی بنی‌امیه را برداشتند.

حجت‌الاسلام نیلی‌پور اظهار کرد: بسیاری از احادیث، ادعیه و زیارت‌ها از امام صادق(ع) رسیده است، به عنوان مثال زیارت عاشورا از امام صادق(ع) وارد شده است، به همین دلیل هم به ایشان رییس مذهب جعفری گفته می‌شود.

وی با اشاره به این‌که امام صادق(ع) در سه محور تبیین آیات قرآن، تبیین فقه و ترویج مکتب اهل‌بیت تلاش کردند، ادامه داد: امام صادق(ع) تلاش ویژه‌ای برای ترویج فرهنگ عاشورا کردند، زیارت عاشورا را نقل کردند و در کتاب کامل‌الزیارات احادیث بسیاری از ایشان نقل شد.

نویسنده و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: امام صادق(ع) در زمینه فرهنگ مهدویت نیز تلاش‌های بسیاری کردند، بسیاری از روایات درباره ظهور، نشانه‌ها و حکومت امام زمان(عج) از امام صادق(ع) رسیده است./914/پ202/س

ارسال نظرات