۰۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۱۸۵۵۷۳
نماینده مقام معظم رهبری در امارات:

دانش پژوهان مسلمان تلاش خود را برای بازگرداندن مرجعیت علمی امت اسلام به کار گیرند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین مدنی با اشاره به مرجعیت علمی مسلمانان طی قرون هشت تا سیزده میلادی، خطاب به دانش پژوهان مسلمان گفت: با جدیت تمام برای بازگرداندن امت اسلام به زمانی که در زمینه های مختلف علم و تکنولوژی مرجع جهانیان بودند، تلاش کنید.
حجت الاسلام سيد محمود مدني

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی، امام جمعه دبی در خطبه های نماز جمعه این هفته در محل مسجد امام حسین(ع) به اهمیت توجه به حلّیّت و حرمت در تغذیه اشاره کرد و گفت: در بررسی روایات، 10 اثر از جمله عدم استجابت دعا، تأثیر در نسل های آینده، عدم قبولی اعمال، فراهم کرد زمینه سایر گناهان و قساوت قلب برای لقمه حرام ذکر شده است.

 

وی افزود: این که گفته می شود، غذای مادی برای تغذیه جسم و مواردی چون علم، برای تغذیه روح است، درست نیست بلکه مأکولات، غذای روح ما هم هست و بر آن اثر دارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین مدنی ادامه داد: غذا تا وقتی در حال هضم است جنبه مادی دارد ولی وقتی جذب می شود به فکر و اندیشه و مظاهرات روحی تبدیل می شود؛ نمونه روشن آن، کسانی هستند که شراب می خورند، با این که جسمشان این ماده نجس را می گیرد اما آثار آن در عقلشان ظاهرمی شود و همین طور برخی داروهای تسکین دهنده اعصاب، بنابراین روح ما پرورش یافته مأکولات است.

 

نماینده مقام معظم رهبری در امارات متحده عربی با بیان این که هر کس در این دنیا تقوا داشته و از خدا بترسد در آن دنیا در امان خواهد بود، خاطرنشان کرد: برای هر عضو بدن حقی از تقوا و ایمان است و اجتناب از بیان عیوب مردم در حضور و غیبت آن ها از موارد تقوای زبان محسوب می شود.

 

وی اظهار کرد: بیان عیوب در حضور، طبق آیه19 سوره نور، از گناهان کبیره شمرده شده و عذاب و ذلتی دردناک در پی دارد چنان که امام صادق(ع) فرمود: « هر که درباره مؤمنی سخنی بگوید تا او را از چشم مردم بیندازد، خداوند او را از ولایت ما خارج و وارد ولایت شیطان می کند اما شیطان هم او را قبول نمی کند».

 

حجت الاسلام والمسلمین مدنی اضافه کرد: در مورد بدگویی در غیاب مؤمن نیز قرآن کریم می فرماید: «یا أیها الذین امنوا...لا یغتب بعضکم بعضاً....». همچنین در روایتی از پیامبر(ص) آمده است: «خداوند به موسی(ع) فرمود غیبت کننده حتی زمانی که توبه کند آخرین نفر وارد بهشت می شود و اگر توبه نکند نخستین نفر وارد جهنم خواهد شد.». افزون براین باید توجه داشت که پذیرش توبه از غیبت بسیار سخت و منوط به بخشش غیبت شونده است زیرا از حق الناس محسوب می شود.

 

امام جمعه دبی در ادامه با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید، گفت: اسلام مسلمانان اعم از زن و مرد را به دور از هرگونه قید و شرط مکانی، سنی و غیره، به طلب علم ترغیب می کند چنان که پیامبر(ص) می فرماید: «اطلبوا العلم من المحد إلی اللحد؛ علم بجویید از گهواره تا گور» و «اطلبوا العلم ولو بالسین؛ علم را بیاموزید حتی اگر در چین باشد».

 

وی افزود: همچنین امیرمؤمنان علی(ع) فرمود: «خذالحکمة ولو من المشرکین»؛ یعنی در عین حال که حفظ دین و اخلاق و عقیده واجب است، اما مانعی ندارد انسان با حفظ اصول، از اهل کفر و نفاق، علم بیاموزد.

 

حجت الاسلام والمسلمین مدنی یاداور شد: طلاب و حوزیان توجه کنند که وارثان پرچم گذشتگانی(از قرن هشتم میلادی تا 13) هستند که در علم و فرهنگ و فنون پیشرفت گسترده داشته و حرف اول را در جهان می زدند. آن هم همزمان با قرون وسطی که اروپا و غرب در عصر توحش و غایت انحطاط به سر می بردند.

 

وی با بیان این که به اعتراف تاریخ نگاران، همه ملت های امروز وآینده دستاوردهای علمی شان را مرهون علم و دانش مسلمانان هستند، خطاب به طلاب، حوزویان و دانش پژوهان مسلمان تأکید کرد: با جدیت تمام برای بازگرداندن امت اسلام به زمانی که در زمینه های مختلف علم و تکنولوژی مرجع جهانیان بودند، تلاش کنید./930/پ203/ع

ارسال نظرات