۱۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۱۸۶۴۵۴
استاد حوزه علمیه اصفهان:

امام جواد با پاسخ روشن به شبهات حقانیت امامت را به اثبات رساند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام کاظمی از علل برطرف شدن شک و شبهات در مورد امامت حضرت جواد(ع) را برپایی مناظرات و جلسات پرسش و پاسخ به خصوص با مقامات بزرگ علمی جهان اسلام و به خصوص درباریان عباسی برشمرد.
حجت الاسلام کاظمي

حجت الاسلام سیدمحمدباقر کاظمی، مدرس و مبلغ مذهبی حوزه علمیه الامام المنتظر نجف آباد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، پیرامون شخصیت حضرت جواد الائمه(ع) گفت: زندگی ایشان دارای سه نقطه مظلومیت است که نقطه ابتدایی این مظلومیت دوران ولادت آن حضرت است.

 

وی با بیان این که صاحب فرزند نشدن حضرت رضا(ع) بعد از گذشت 12 سال از امامتشان، بحث قیافه شناسی و شبه افکنی هایی که گروهی از سران واقفیه بعد از شهادت امام موسی کاظم(ع) و غائب دانستن آن حضرت از مواردی بود که در ابتدای ولادت این امام بزرگوار،  نشانه ای از مظلومیت ائمه(ع) دارد.

 

کوته فکری شیعیان یکی از دلایل مظلومیت امام جواد الائمه

حجت الاسلام کاظمی در ادامه افزود: نقطه دوم مظلومیت حضرت، مربوط به دوران امامت ایشان می شود که حدود 17 سال به طول انجامید و در میان ائمه(ع) دیگر کم سابقه بوده و همین طور سن به امامت رسیدن ایشان که در حدود 7-8 سالگی است که این مسأله نیز مورد هجمه دشمنان و مخالفان از یک سو و شیعیان عامی از سوی دیگر شده بود.

 

این مدرس حوزه علمیه در مورد کوته فکری های این دوران شیعیان گفت: نقل شده که در مراسم عزاداری امام رضا(ع) شخصی گفت عزاداری را بس کنید و به دنبال شخصی بگردید که تا زمان بزرگ شدن امام جواد(ع) مسائلمان را از او بپرسیم که این سخن نشانی جز سستی ایمان و شناخته نشدن ائمه در میان مردم عامی و تبلیغات سوء دشمنان ندارد.

 

حجت الاسلام کاظمی از علل برطرف شدن شک و شبهات در مورد امامت حضرت را  برپایی مناظرات و جلسات پرسش و پاسخ به خصوص با مقامات بزرگ علمی جهان اسلام و به خصوص درباریان عباسی همچون یحیی بن اکثم بر شمرد که حضرت با مقام علمی و ابهت خویش سبب سبب حریفان زمان شد و حقانیتش بر همگان آشکار شد.

 

مدرس حوزه علمیه آخرین نقطه مظلومیت حضرت را شهادت آن بزرگوار عنوان کرد و افزود: آن حضرت با جد غریبشان امام حسین(ع)، در سه مورد شباهت دارند که یکی انتقال حضرت از مدینه به بغداد به عنوان یک مهمان، دیگری شهادت با لب تشنه و سومین وجه شباهت 3 روز بر بالای پشت بام دارالحکومه و بی خبری شیعیان از شهادت آن حضرت  می توان نام برد.

 

مناظرات علمی از سوی امام جواد(ع) سبب حقانیت شیعه شد

حجت الاسلام کاظمی پیرامون موقعیت سیاسی زمان امام جواد(ع) بیان داشت: اوضاع سیاسی زمان حضرت که از یک طرف شکسته شدن ابهت عباسیان با مرگ هارون الرشید و فراهم آمدن زمینه برای قیام علویان و از سوی دیگر وجود اختلافاتی که در میان خود عباسیان به وجود آمده بود، سبب سستی خلافت آنان شد که این سستی در دوران امامت امام رضا(ع) و وجود مناظرات و بحث علمی که ایشان انجام دادند، حقانیت شیعه به صورت کامل به اثبات رسید.

 

 وی در ادامه بیان داشت: بعد از حضرت رضا(ع) بود که تمام آنانی که به اسلام ایمان آوردند، معتقد به دوازده امامی شدند و تا امام 12 را مورد پذیرش خود قرار دادند. و تمام ائمه بعد از حضرت به نام ابن الرضا نامیده می شدند و امام جواد فرزند آن حضرت توانست پایه های شیعه را هر چه بیشتر مستحکم کنند با آن در زمان خلافت دو حاکم عباسی مأمون و معتصم به سر می بردند.

 

حجت الاسلام کاظمی در رابطه با  شیوه های حضرت در مقابله با سیاست عباسیان و تلاش در جهت نشر فرهنگ شیعه، گفت: با وجود جو سیاسی آن زمان حضرت با بنیان گذاری شبکه وکالت توانست با شیعیان به صورت غیرمستقیم ارتباط داشته باشند به گونه ای که سؤالات مردم با چند واسطه که همان وکلا حضرت بودند، به محضر امام ارائه می شد که این شبکه وکالت بعد از امام جواد(ع) تا زمان حضرت مهدی(عج) نیز به فعالیت خود ادامه دادند که از جمله تنها راه‌های برقراری ارتباط با شیعیان بود.

 

مدرس حوزه علمیه از راهبردهای حضرت در دفع دشمنان و مخالفان را شبوه مناظرات علمی از طریق مجادله بالحق و حکمت و موعظه و جدال احسن عنوان کرد که این شیوه سبب می شد تا مخالفین در برابر ایشان سر تسلیم فرود آوردند و این شیوه برخورد حضرت مهم ترین درس برای آنانی است که در صدد مقابله با مخالفین و دشمنان اسلام هستند.

 

بیرون آمدن از توحید برهانی ابزار کنونی مقابله با شبهات دینی

وی در ادامه با توجه به شرایط کنونی جامعه و شبهات دینی که در سطح جامعه گسترش یافته است، بهترین راه مقابله را بیرون آمدن از توحید برهانی عنوان کرد و گفت: باید به سوی توحید فطری گام برداریم نه توحید برهانی توحیدی که براساس یک سری اصطلاحات باشد که این توحید نه تنها روشنایی ندارد بلکه سبب تاریکی نیز می شود و نمی تواند باعث سوق دادن شخص به طرف خداوند شود و ابن باعث می شود که جواب بسیاری از شبهات در زمانه کنونی داده نشود که نمونه عینی این راهکار در سیره و روش ائمه(ع) به دفعات مشاهده شده است.

 

حجت الاسلام کاظمی در ادامه افزود: توحید فطری است که سبب بیدار شدن و ارتباط با حق تعالی در بین قشر جوان می شود با تعریف درست از رابطه بنده با خدا و رابطه دین با زندگی می توان به به قشر همیشه تشنه جوان پاسخ های در خور توجهی داد، در حالی که ما با برهان های خشک درصدد برقراری ارتباط بین جوان و دین هستیم.

 

وی در پایان یکی از مهم ترین شیوه برخورد ائمه(ع) به خصوص حضرت جواد الائمه(ع) که ملقب به جود و بخشش بودند،  را حرکت بر مدار رحمت دانست و بیان داشت: خداوند که مدیریت نظام هستی را بر پایه مودت و رحمت و مهربانی بنا نهاده است، این شیوه مدیریتی را به تمام ائمه و انبیا خود نیز گوشزد کرده است و این شیوه برخورد آن قدر اهمیت دارد که می تواند در تمام زمینه های تربیتی چه در خانواده، چه در سطح جامعه و چه در سطح مدیران به اجرا در آید و از سوء ظن و بدبینی که نابود کننده اصل و اساس هر نظامی است، دوری گزینند./939/ت302/س

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۶
استاد کاظمی بیان شیوا و قابل فهمی دارند
0
0