۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۱۸۹۵۳۶
مدیر استانی حوزه‌ علمیه استان قزوین:

عاشورا اعتراض آشکار علیه نادیده گرفتن دین و دنیای مردم بود

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه‌های علمیه استان قزوین گفت: اگر سلطانی را دیدید که حلال خدا را حرام و حرام را حلال می‌شمارد باید علیه او قیام کنید، مسأله کربلا بر می‌گردد به این‌که بی‌عدالتی و اسراف بیت المال به رفاه اقتصادی مردم ارجحیت پیدا کرده بود.
حجت الاسلام ابرهيمي

حجت الاسلام سید موسی ابراهیمی، مدیر حوزه‌های علمیه استان قزوین، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با بیان این‌که ماه‌های قمری از ماه محرم شروع شده، گفت: این نامگذاری‌ها قبل از اسلام  بوده است چراکه هجرت پیامبراکرم (ص) از این ماه بوده بنابراین اول سال قمری نامیده شد.

وی در ادامه افزود: در زمان جاهلیت عقلای اقوام بزرگ چهار ماه را حرام اعلام کردند، بدین معنا که جنگ، قتل و غارت در آن حرام است، که محرم یکی از این موارد بود، چراکه در زمان جاهلیت محور اصلی بیشتر مدیریت قومی بود و رهبر اصلی برای تبعیت وجود نداشت.

مدیر حوزه‌های علمیه استان با بیان این‌که در این ماه‌های حرام بیشتر مردم برای زیارت خانه کعبه می‌آمدند و کسی حق حمله و جنگ نداشت، ابراز داشت: امام رضا(ع) می‌فرمودند، مردم در زمان جاهلیت محرم را ماه حرام می‌شمردند، اما همین افراد آمدند حرمت این ماه را نگه نداشتند و اهل بیت(ع) ما را شهید کردند.

حجت الاسلام ابراهیمی با اشاره به این‌که این ماه در نزد ما دو حرمت دارد، بیان داشت: حرمت نخست این است که از ماه‌های حرام است و جنبه دوم که بیشتر برای ما اهمیت دارد مربوط به شهادت رسیدن امام حسین(ع) در این ایام است.

وی در خصوص فلسفه عاشورا و قیام کربلا گفت: یکی از فلسفه‌های عاشورا، این است که چرا اصلا عاشورا به وجود آمده؛ جنبه سیاسی کار است و دیگری مسأله عبرت‌های عاشورا، که به چند شکل است.

مدیر حوزه‌های علمیه قزوین اظهار داشت: فلسفه قیام فقط دنیای مردم نیست و بخشی از دنیای مردم را در بر می‌گیرد، اما فلسفه‌ای که خود امام بیان می‌کند این است که من از روی شکم‌بارگی، کبر و غرور قیام نکردم بلکه می‌خواهم دین پیامبر  را در جامعه پیاده کنم.

حجت الاسلام ابراهیمی با بیان این که امام حسین(ع) درد دین داشت تاکید کرد: اگر سلطانی را دیدید که حلال خدا را حرام و حرام را حلال می‌شمارد باید علیه او قیام کنید، مسأله کربلا بر می‌گردد به این‌که بی‌عدالتی و اسراف بیت المال به رفاه اقتصادی مردم ارجحیت پیدا کرده بود.

وی در پایان افزود: امام حسین(ع) در خصوص عمل نکردن خلیفه‌های وقت چون معاویه و یزید به احکام الهی اعتراض داشتند، همه این شرایط فضایی را به وجود آورد که امام را راهی کربلا کرد./955/ت302/س

ارسال نظرات