۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۱۹۵۷۲۱
حجت الاسلام جوادی آملی:

سلفی‌گری نتیجه پرداختن بی مبنا و ظاهری به علم روایی است

خبرگزاری رسا ـ رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء گفت: علم روایی اگر مبنایی چیده نشود، نمی تواند کارساز باشد و چیز ظاهری است که محصول آن سلفی گری می شود.
حجت الاسلام جوادي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در محمودآباد، حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی، رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء عصر امروز در آیین اختتامیه همایش بین المللی ناصرکبیر اطروش که در محمودآباد برگزار شد با بیان این که تمام حق از آن امام علی(ع) است، گفت: همان گونه که در ارتباط با قرآن هم پیامبر فرمود قرآن با امام علی(ع) است.


وی با اشاره به این که این ذخیره عالم را خدا برای همه قرار داده است، بیان داشت: امام علی(ع) کلامش را آن گونه بنا نهاد که هرگز شک و تردیدی در آن راه ندارد که باید کلام و حریم این امام همام نگاه داشته شود.


حجت الاسلام جوادی آملی ادامه داد: در خصوص علم امام علی(ع) مطالب فراوانی را در نهج البلاغه دارد و این کتاب دریچه ای به بوستان شخصیت امام است.


عضو مجمع عالی حکمت اسلامی با بیان این که سید رضی این کتاب را نه به عنوان نشانگر شخصیت امام بلکه جنبه ای از جنبه های حضرت انتخاب کرده است، گفت: سید رضی بخشی را انتخاب کرد تا بلاغت امام را معرفی کند نه این که بخواهد حقیقت امام را بیان کند.


رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء اضافه کرد: امام علی(ع) در همین نهج البلاغه علم را به عنوان وراثت کریم می داند که تمام خیر و کمال در علم قرار دارد.


وی با بیان این که شخصیت امام علی(ع) در معرفی و صورت بندی علم بحث تعقل و تفکر را یاد می کند، ادامه داد: اگر علم به عقل نیاید و تفکرات عقلی در حوزه علم قرار نگیرد این علم روایی کارساز نیست.


حجت الاسلام جوادی آملی اضافه کرد: علم روایی اگر مبنایی چیده نشود، نمی تواند کارساز باشد و چیز ظاهری است که محصول آن سلفی گری می شود.


رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با تاکید بر این که با تفکر و تعمق حقیقت قرآن و روایات باید مورد بررسی قرار گیرد، بیان داشت: وقتی علم در کنار عقل آمد آن گاه بخشی از اهداف تامین می شود.


وی با بیان این که امام علی(ع) هیچ تردیدی در حقانیت او نبود؛ اما جهاتی را در آمورش در نظر گرفت، گفت: کسی محق تر بر این امام همام نبود ولی اگر طرح حق بنا است تا موجب اختلاف شود امام علی(ع) در راستای حفظ وحدت سکوت کرد.


حجت الاسلام جوادی آملی در پایان گفت: امام علی(ع) عزت و عظمت اسلامی را در اوج ظفرمندی می طلبد که انسان ها اگر زنده ولی ذلیل باشند مانند آن بوده که مرده هستند./950/پ203/س

ارسال نظرات