۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۹
کد خبر: ۱۹۸۲۱۵
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی:

گفتمان انقلاب اسلامی می‌تواند اندیشه مقبول اسلامی ارائه دهد

خبرگزاری رسا ـ رییس جامعه المصطفی العالمیه با بیان این‌که گفتمان انقلاب اسلامی می‌تواند اندیشه مقبول اسلامی ارائه دهد، گفت: این انقلاب بر مبارزه با ظلم، ستم و تعدی دشمنان اسلام تأکید داشته و با شجاعت در میدان حاضر می‌شود، البته بر مهربانی و دوستی میان امت اسلامی تأکید دارد.
حجت الاسلام و المسلمين عليرضا اعرافي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی، رییس جامعه المصطفی العالمیه در سومین اجلاس سراسری مسؤولان تشکل‌ها و انجمن‌های فرهنگی جامعه المصطفی العالمیه(ص) که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: جایگاه تشکل‌های و انجمن‌های علمی و فرهنگی جامعه المصطفی العالمیه رفیع است.

وی ادامه داد: حضور قریب هشت هزار نفر از طلاب و فعالان فرهنگی در بیش از سیصد انجمن و تشکل نشان از رشد و بالندگی این شجره طیبه دارد که امیدواریم در آینده نیز شاهد رشد این انجمن و تشکل‌ها باشیم.

رییس جامعه المصطفی العالمیه با بیان این‌که انجمن‌ و تشکل‌های فرهنگی سبب رشد مهارت‌های طلاب می‌شود، اظهار داشت: رسالت‌های اصلی حوزه‌های علمیه و عالمان دین آگاهی بخشی، نشر علوم و دانش‌ها الهی است.

وی افزود: تربیت و تزکیه نفوس دومین مأموریت طلاب است، باید انگیزه‌های جامعه بشری مطابق نکات دینی تنظیم شود، البته پس از مدیریت اندیشه‌ها، باید مدیریت انگیزه‌ و اراده‌های افراد صورت گیرد.

نتیجه پژوهش باید مهندسی تفکر بشر باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی با تأکید بر این‌که باید حاصل پژوهش تشکل‌ها و انجمن‌ها پیام‌آوری معارف دین و مهندسی اندیشه بشر باشد، خاطرنشان کرد: کار طلاب دعوت بشر به حیات جدید و تبیین الگوی نو برای زندگی آن‌ها است.

وی تصریح کرد: البته باید گفتمان عقلی، فلسفی و معرفتی را نیز دنبال کنیم، چرا که از امتیازات حوزه‌‌های علمیه ما اتکا بر گفتمان عقلی و فلسفی است، ما در مصاف تمدن غربی و مادی نیاز به یک پایه و بنیاد عقلی و فلسفی استوار داریم.

رییس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به این‌که برقراری ارتباط مناسب با جهان با مبانی فلسفی، عقلی و کلامی مناسب صورت می‌گیرد، اظهار داشت: ما مدافع این نیستیم که فلسفه‌ها موجود قابل نقد و تکامل نیستند، بلکه معتقدیم مسلمان افکار خود را بر یک عقاید عقلی مبتنی کنند.

وی یادآور شد: عالمان دین و دانش آموختگان جامعه المصطفی العالمیه باید در مباحث بیان ادیان، جریان‌های اسلامی و الحادی به سلاح عقل و فلسفه قوی مجهز باشند، البته ما به نقل آیات و روایت نیاز مبرم داریم ولی برای دفاع از اسلام به عقل و مبانی فلسفی نیز نیاز داریم.

گفتمان ما اجتهادی است

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان این‌که برخی از مؤسسات اسلامی نسبت به عقل نگاه سطحی دارند، گفت: امروز دیوارهای اطلاعاتی فروریخته و جهان به هم متصل شده است، ما نیز در گفت‌وگو با ادیان دیگر قرار داریم، در این میدان مصاف حوزه‌های علمیه با فلسفه، تفکر عقلی و استدلال قوی می‌توانند حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: گفتمان ما گفتمان اجتهادی است، یعنی وقتی وارد شناخت معارف دین می‌شویم نیاز به عقل اجتهاد داریم، ما به اسلام تمدن ساز اعتقاد داریم، انجمن‌ها نیز باید یک اسلام تمدنی و جامعی را به جهان عرصه کنند، اسلام تمدنی می‌گوید اسلام با علوم انسانی و بشری در چهارچوب‌های دقیقی ارتباط دارد، گفتمان تمدنی نیز گفتمانی است مبتنی بر جامعیت و شمول اسلام است.

رییس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به این‌که ما نسبت به اصول محکم همانند تقریب مذاهب و نفی تفکیر، ترور، الحاد، سب، خشونت پافشاری می‌کنیم، اظهار داشت: تحمیل مذهبی کار درستی نیست، ولی زمینه باید برای انتخاب آزاد باشد.

تکفیر از مصیبت‌های است که جهان اسلام در آن می‌سوزد

وی تأکید کرد: این مصیبتی است که امروز جهان اسلام در آن می‌سوزد، زمینه قساوت، تجری دشمنان اسلام شده و دسیسه خود دشمنان است به سبب همین تفکیر، ترور، الحاد و همانند آن است، این تفکر مذموم و خلاف خواسته پیامبر(ص) است که ما با فتوا و دیدگاه تنگ عده‌ای زیادی از مسلمان را از جهان اسلام جدا کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان این‌که ترقیب و تشویق به خشونت مذهبی و ترور مذموم است، گفت: باید بر مشترکات تأکید کرد، چرا که این گفتمان در دنیا اسلام خریدار دارد.

وی افزود: در سوریه موجی راه افتاد و خیلی از افراد نخست فکر کردند که این بیداری اسلامی است، حتی برخی از دوست‌داران انقلاب نیز فریب خوردند، ولی وقتی این ماجرا جلو رفت از دل آن تکفیر به وجود آمد.

گفتمان انقلاب اسلامی می‌تواند اندیشه مقبول اسلامی ارائه دهد

رییس جامعه المصطفی العالمیه با تأکید بر این‌که گفتمان انقلاب اسلامی برای بشر پیام‌های جدید و نو داشته و اختصاص به یک مذهب ندارد، بیان داشت: این انقلاب بر مبارزه با ظلم، ستم و تعدی دشمنان اسلام تأکید داشته و با شجاعت در میدان حاضر می‌شود، البته بر مهربانی و دوستی میان امت اسلامی تأکید دارد، حتی با دشمنان نیز اگر اهل تعدی نباشند اهل گفت‌وگو است.

وی تصریح کرد: گفتمان انقلاب اسلامی باید در کار تبلیغی مورد توجه قرار گیرد، گفتمان انقلاب اسلامی بر دخالت دین در سیاست با عقلانیت اسلامی تأکید دارد، اگر در این گفتمان حرکت کنیم یک سامانه‌‌ی از اندیشه مقبول اسلامی را می‌توانیم ارائه دهیم، ما در تقابل گفتمان با غرب هستیم که باید با علم و معرفت به آن‌ها توجه کنیم،‌ انقلاب اسلامی نیز بر دیدگاه سنجیده، حکمیانه و شجاعانه تأکید دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی در پایان با بیان این‌که توجه به تحصیل و تهذیب نفس بسیار مهم است، اظهار داشت: پیشرفت رشد علمی و اعضای انجمن‌ها را جدی بگیرید، انجمن‌ها نباید وارد رقابت‌های ناسالم و فضاهای خرافاتی شوند، بلکه با یک‌دیگر همکاری خوبی داشته باشند./993/پ202/ج

 

ارسال نظرات