۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۲۰۰۰۸۸

دوره مشاوره تحصیلی در حوزه علمیه خراسان شمالی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مسؤول آموزش نمایندگی حوزه علمیه استان خراسان شمالی از برگزاری دوره های مشاوره تحصیلی در مدارس علمیه این استان خبر داد.
دوره مشاوره تحصیلی در حوزه علمیه خراسان شمالی برگزار شد

حجت الاسلام حسین حسین زاده، مسؤول آموزش نمایندگی حوزه علمیه استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، از برگزاری دوره مشاوره تحصیلی در حوزه های علمیه برادران استان خبر داد و گفت: این دوره ها با حضور اساتید در تمامی مدارس علمیه برادران استان برگزار شد.

 

به گفته وی دوره های مشاوره تحصیلی در حوزه های علمیه خراسان شمالی به منظور شناسایی استعدادهای طلاب و بررسی موانع و آسیب های آموزشی و پژوهشی طلاب، با توجه به مشکلات آموزشی طلاب و نیاز آنها به مشاوره تحصیلی برنامه ریزی شده بود.

 

حجت الاسلام حسین زاده اضافه کرد: در این دوره ها اساتید حوزه های علمیه استان خراسان شمالی با حضور در جمع طلاب، علاوه بر بیان روش های مطالعه، یادداشت برداری، راهکارهای تحصیل موفق و موانع پیش روی طلاب، به سؤالات طلبه ها پیرامون مسائل آموزشی نیز پاسخ دادند.

 

وی هدف از برگزاری این دوره ها را تقویت دانش تحصیلی طلاب، شناسایی آسیب‌های آموزشی، فراهم کردن بستر مناسب تحصیلی برای طلاب و ارتقاء سطح دانش طلاب ذکر کرد.

 

حجت الاسلام حسین زاده در ادامه عنوان کرد: پیش از این نیز دوره دو روزه دانش افزایی ادبیات عرب با شرکت 50 نفر از طلاب مدارس علمیه برادران سراسر استان به مدت دو روز برگزار شد.

 

 وی اظهار داشت: این دوره دانش افزایی با توجه به اهمیت مباحث صرف و نحو در موفقیت طلاب در تمامی مقاطع تحصیلی و ضعف برخی از طلاب مدارس علمیه خراسان شمالی در این دو عنوان درسی برگزار گردید.

 

به گفته حجت الاسلام حسین زاده در این دوره دو روزه آموزشی آن دسته از طلابی که در دو عنوان درسی صرف و نحو مشمول عقب ماندگی تحصیلی شده بودند؛ زیر نظر اساتید دعوت شده از حوزه علمیه مشهد مقدس آموزش دیدند.

 

وی اضافه کرد: همچنین چندی پیش دوره آموزشی مدیریت اسلامی ویژه مدیران و مسؤولان آموزش حوزه های علمیه این استان با هدف آشنایی مسؤولین مدارس علیمه استان خراسان شمالی با شیوه مدیریت اسلامی در محل حوزه علمیه امام خمینی(ره) بجنورد برگزار شد.

 

حجت الاسلام حسین زاده اضافه کرد: تدریس این دوره آموزشی را حجت الاسلام محمدجواد نظافت، استاد حوزه علمیه خراسان و مدیر مدرسه علمیه المهدی(عج) مشهد بر عهده داشت.

 

وی آشنایی بیشتر مسؤولین مدارس علمیه با اصول مدیریت اسلامی در عرصه تربیت طلبه مطلوب، اداره حوزه علمیه بر پایه دستورات دینی، قرار داشتن معنویت و خودسازی در اولویت اول نظام آموزشی حوزه علمیه، شناسایی نیازهای اساسی جامعه و تربیت طلاب متناسب با این نیازها و ... را از جمله مباحث مطرح شده در دوره آموزشی مزبور برشمرد.

 

گفتنی است، در خراسان شمالی 14 حوزه علمیه شامل هشت مدرسه ویژه برادران و شش مدرسه ویژه خواهران در شهرستان های مختلف فعال است و امسال در این مدارس بیش از هزار طلبه شامل 700 طلبه برادر و 300 طلبه خواهر مشغول تحصیل هستند.

 

مدارس علمیه برادران در خراسان شمالی در دو مقطع بلند مدت( ویژه طلاب دارای مدرک تحصیلی سیکل) و سفیران هدایت( طلاب دارای مدرک تحصیلی دیپلم به بالا) طلبه می پذیرند که پذیرش طلاب سفیران هدایت تنها در مدرسه علمیه حضرت امام خمینی(ره) بجنورد انجام می شود و طلاب مقطع بلند مدت نیز در سایر مدارس علمیه برادران شهرستان های مختلف خراسان شمالی پذیرش می شوند.

 

پنج حوزه از شش حوزه علمیه خواهران سطح استان تنها در مقطع سفیران هدایت طلبه می پذیرند؛ اما مدرسه علمیه الزهرا(س) بجنورد علاوه بر پذیرش طلبه های مقطع سفیران هدایت، در مقطع بلند مدت نیز طلبه خواهر پذیرش می کند.

 

در سال تحصیلی جاری در سطح مدارس علمیه برادران خراسان شمالی 25 استاد اعزامی از حوزه های علمیه قم و مشهد و 30 استاد بومی، تدریس طلاب را بر عهده دارند و تدریس طلاب در حوزه های علمیه خواهران استان نیز بر عهده 50 مدرس بومی و اعزامی است.

 

با توجه به این که استاندارد آموزشی در حوزه های علمیه وجود یک استاد به ازای هر 28 نفر طلبه است؛ بر این اساس حوزه های علمیه خراسان شمالی به 20 استاد دیگر برای تکمیل کادر آموزشی نیاز دارند.

 

لازم به ذکر است، تا سال گذشته تحصیل طلاب در حوزه های علمیه خراسان شمالی تا سطح یک و پایه شش امکان پذیر بود در حالی که امسال امکان تحصیل طلبه ها تا سطح دو و پایه هشت در مدارس علمیه خراسان شمالی فراهم شده است./9314/ت302/ب

ارسال نظرات