ارتباطات مدرن به ارتباطات انسانی آسیب میرساند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، استاد سید امیر هاشمی، مدرس دانشگاه و پژوهشگر در حوزه روانشناسی، در برنامه سایه روشن که از رادیو معارف پخش میشد، گفت: بازیهای رایانهای که بر مبنای اندیشههای غرب طراحی شده است، حتما اهدافی را دنبال میکند، کمپانیهایی که این بازیها را تولید میکنند غالبا تفکرات اسلامی و متناسب با جامعه ما ندارند، آنها در این بازیها اهداف فرهنگی مغایر با اسلام گنجاندهاند.
وی ادامه داد: بازیهای رایانهای ورزشی، جنگی، تخیلی، فکری، ماجراجویانه و حادثهای، همه تاثیرات روانشناختی دارند، مهمترین تاثیر بازیهای رایانهای این است که بازیگر را در فضا و حالتی قرار میدهند که از طریق نمادها، اصوات و موسیقیها، باورهایی را در ذهن بازیگر نشان میدهند که اگر بگوییم این اطلاعات جدید تاثیری بر رفتارهای آنها نخواهند داشت ساده لوحانه خواهد بود.
این مدرس دانشگاه ابراز داشت: تحقیقات بسیار زیادی انجام شده بخصوص روی نوجوانان بین 12 تا 20 سال که وقتی با رایانه بازی میکنند چه اتفاقاتی در ذهنشان رخ میدهد، اولین تاثیر بازیهای رایانهای این است که حس پرخاشگری را در آنها تقویت میشود.
وی ادامه داد: اگر فرزندان شما بازیهای رایانهای انجام میدهند و فکر میکنید که حس پرخاشگری در آنها ایجاد میشود چند راه حل وجود دارد، یک: والدین باید با رایانه و طریقه استفاده از آن و تا حدی با بازیهای رایانهای و نحوه عملکردشان آشنا باشند و بدانند هر بازی برای چه سنی است، در این باره میتوانند از کارشناسان فنی کمک بگیرند.
استاد هاشمی ادامه داد: راه حل دوم این است که؛ معیارهای استفاده از بازیهای رایانهای را برای بچهها تبیین کنید و به آنها بگویید که مجاز به استفاده از چه بازیهایی هستند، آگاهی فرزندان را درباره اینکه بازی رایانهای چه تاثیری بر آنها خواهد گذاشت افزاش دهید، والدین باید صد در صد خرید بازیها را تحت نظارت بگیرند و آنها را برای خرید بازیها همراهی کنند، بچهها نباید از بازیهایی که مناسب سن آنها نیست استفاده کنند.
این پژوهشگر روانشناسی بیان داشت: تاثیر دیگر بازیهای رایانهای افزایش روحیه انزوا طلبی و گوشه نشینی در نوجوانان است، باید به فرزندانمان بیاموزیم که از رایانه مثل سایر وسایل منزل به حد نیاز استفاده کنند و به آنها بگوییم که استفاده بیش از حد از رایانه چه ضررهای جسمی و روحی بر آنان دارد.
وی ابراز داشت: والدین باید وقت بیشتری برای فرزندان بگذارند، هر چه ارتباط فرزندان با والدین بیشتر شود استفاده از بازیهای رایانهای کمتر میشود، پیادهروی، کوه پیمایی، ورزش و استخر چیزهایی هستند که انرژی بچهها را به نحو صحیح به کار میگیرند.
استاد هاشمی بیان داشت: اثر دیگر بازیهای رایانهای این است که ذهن کودکان و نوجوانان تنبل میشود، یعنی فرآیندهای ذهنی که باید کودکان ضمن آموزش در مدرسه انجام دهند، مختل میشود، یکی از راههای خلاقیت و نوآوری فرزندان بازیهای رایانهای هستند، اما باید توجه داشت که همه بازیهای رایانهای نمیتوانند خلاق باشند، برای بچهها باید بازیهای آموزشی، فکری و معمایی فراهم کرد.
وی ادامه داد: بازیهای آموزشی میتوانند برای بچهها مفید باشند، اما باید توجه داشت که نباید از این بازیها بدون محدودیت زمان استفاده کرد، این بازیها برای کودکان زیر 12 سال نباید بیش از 2 ساعت در هفته (چهار نوبت سی دقیقهای) و برای نوجوان بیش از سه ساعت در هفته باشد، چون بیش از این باعث اختلالات جدی در آنها میشود.
استاد هاشمی در پایان ابراز داشت: بازیهای رایانهای تاثیرات منفی بر روابط خانوادگی می گذارد، مشغول شدن به وسایل ارتباطی مدرن باعث آسیب به ارتباطات انسانی میشود، بهتر است والدین مدتی هر چند کوتاه با فرزندانشان در انجام بازیها همراه شوند و در مورد بازیهای رایانهای با آنها گفتگو کنند، این میتواند باعث گرمی روابط افراد خانواده شود و والدین میتوانند بر بازی فرزندان نظارت داشته باشند. /9194/پ202/ع