۲۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۱
کد خبر: ۲۰۱۵۶۵
حجت الاسلام محمدی مطرح کرد؛

کمبود اعتبار مانع اصلی اجرای طرح هجرت در خراسان شمالی

خبرگزاری رساـ مسؤول اجرای طرح هجرت خراسان شمالی کمبود اعتبار را مانع اصلی اجرای این طرح در روستاهای استان دانست و گفت: مشکلات بودجه ای سبب شده تا با وجود درخواست روستاییان و احداث خانه عالم در روستاهای خراسان شمالی، نتوانیم به این روستاها روحانی بفرستیم.
اعزام روحاني طرح هجرت

حجت‌الاسلام جلیل محمدی، مسؤول اجرای طرح هجرت خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، از کمبود اعتبار برای اجرای طرح هجرت و اعزام روحانی به روستاهای استان انتقاد کرد و از مدیران و مسؤولانی که به گفته او دغدغه فرهنگی دارند خواست تا برای تأمین بودجه طرح هجرت اقدام کنند.

 

هجرت، طرحی است که پس از رهنمود مقام معظم رهبری برای هجرت روحانیان به مناطق مورد نیاز و انجام امور تبلیغی و آموزشی در کشور به صورت جدی آغاز شد و آن گونه که حجت الاسلام محمدی می گوید این طرح در خراسان شمالی از سال 76 آغاز شده است.

 

به گفته وی طرح هجرت به دو صورت کوتاه و بلند مدت است که در طرح هجرت بلند مدت؛ روحانی حداقل به مدت یک سال در روستاهای دارای جمعیتی بیش از هزار و 500 نفر مستقر می شود اما طرح کوتاه مدت در مناسبت های ویژه مذهبی نظیر ماه محرم و ایام فاطمیه با اعزام روحانیان مبلغ اجرا می شود.

 

حجت الاسلام محمدی با اشاره به این که اکنون در طرح هجرت بلند مدت در خراسان شمالی 110 روحانی و مبلغه شامل  70 روحانی مرد و 40 مبلغه شرکت کرده‌اند، افزود: با وجود فعالیت این روحانیان، اکنون روستاهای زیادی در استان متقاضی حضور روحانی هستند اما به علت نبود بودجه اعزام صورت نمی گیرد.

 

وی اضافه کرد: همچنین در حال حاضر خانه عالم در شماری از روستاهای خراسان شمالی احداث شده اما این خانه ها روحانی ندارند.

 

به گفته مسؤول اجرای طرح هجرت استان، عدم اعزام روحانی به روستاهای خراسان شمالی در حالی صورت می گیرد که روحانیان زیادی از حوزه علمیه قم برای اعزام به این روستاها اعلام آمادگی کرده اند ولی مشکل اصلی نبود اعتبار است.

 

استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور حدود 850 روستا و آبادی دارای سکنه دارد که 200 روستا از این تعداد بیش از 500 خانوار جمعیت داشته و آمادگی استقرار روحانی را دارند اما با این وجود در حال حاضر تنها 135 روحانی مستقر و روحانی طرح هجرت در روستاهای استان مستقر هستند.

 

البته آن گونه که حجت الاسلام بابامحمد ایزانلو، معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی پیش تر گفته بود قرار است امسال 100 روحانی مستقر و 65 روحانی طرح هجرت در روستاهای استان مستقر ‌شوند.

 

اگر چه اجرای طرح هجرت بلند مدت بر اساس تصمیم شورای سیاستگذاری هجرت بلندمدت بر عهده معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم واگذار شده اما در اجرای این طرح ادارات کل تبلیغات اسلامی هر استان بر اساس نتایج آمایش سرزمین، تحقیقات میدانی، شرایط بومی و سایر اطلاعات مرتبط با مناطق مورد فعالیت، روحانیان اعزامی را ساماندهی و تقویت فکری و اطلاعاتی می کند.

 

گفتنی است، مقام معظم رهبری نیز مهر ماه سال 91 در دیدار علما و روحانیون استان خراسان شمالی، طرح هجرت را موجب گسترش فعال روحانیت در سرتاسر کشور دانستند و اظهار داشتند:«باید علما و روحانیون از حوزه‌هاى بزرگ هجرت کنند، بیایند در شهرستان ها بمانند»./9314/ت302/ب

ارسال نظرات