۲۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۲:۰۵
کد خبر: ۲۰۲۲۷۸
استاد حوزه علمیه قم تبیین کرد؛

خطبه فدکیه یادگاری از حضرت زهرا برای امت پیامبر

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که خطبه فدکیه یادگاری از حضرت زهرا(س) برای امت پیامبر اکرم(ص) است، گفت: از این بانوی بزرگوار دو هدیه به جا مانده است که یکی از آنها خطبه فدکیه حضرت است.
حجت‌الاسلام حسيني خراساني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام و المسلمین سید احمد حسینی خراسانی، استاد حوزه علمیه قم شب گذشته در جمع نمازگزاران و زمزمه‌کنندگان دعای کمیل مسجد مقدس جمکران با تبریک فرا رسیدن سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: از این بانوی بزرگوار دو هدیه به جا مانده است که یکی از آنها خطبه فدکیه حضرت است که در پی رحلت رسول اکرم(ص) و حوادثی که در جامعه اسلامی آن زمان رخ داد خوانده شد.
وی افزود: حضرت فاطمه زهرا(س) در این خطبه هشدار داده بودند که «ای مردم، شما گروهی مهاجر هستید که برای دفاع از دین اسلام و یاری رسول خدا شهر و دیار و شغل و کسب و کار خود را رها کرده‌ و از مکه به مدینه هجرت کرده‌اید؛ شما گروه مهاجر برای حمایت از رسول خدا و یاری دین خدا و مقابله با دشمنان خدا و رسولش زحمات زیادی کشیده و شهیدان زیادی در راه اسلام داده‌اید؛ ای گروه مهاجر و انصار، ای مجاهدان و بازوان پرتوان اسلام، مگر نمی‌بینید که در جامعه انحراف پیش آمده و اکنون من به عنوان فاطمه دختر پیامبر بزرگ خدا هستم؛ مردم بدانید که من شرایطی خلاف انتظار رسول خدا می‌بینم؛ دستاوردهای دوران رسالت پدرم و دستاوردهای جوانان مجاهد و شهید شما در معرض خطر قرار گرفته است.
استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: حضرت زهرا(س) در ادامه خطبه می فرمایند «من به شما هشدار می دهم بار دیگر اسلام را یاری کنید و رهبری که از جانب خداوند برای شما معین شده است یعنی علی امیرمؤمنان(ع) را یاری کنید که امروز یاری او یاری پیامبر و دین اسلام و یاری قرآن است».
حجت الاسلام و المسلمین حسینی خراسانی خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) این خطبه را نزد اصحاب و یاران خود خواندند و حجت را بر همگان تمام کردد؛ اوضاع و احوال شهر مدینه پس از این سخنرانی دچار التهاب شد و عده‌ای متوجه شدند که اشتباه بزرگی را مرتکب شده‌اند و عده‌ای برای اینکه از وجهه ظاهری خود دفاع کنند درصدد عذرخواهی برآمدند.
وی با بیان این‌که در پی آن خطبه و التهاب اندیشه سیاسی، دینی که رخ داد، عده‌ای از زنان مدینه چه از گروه های مهاجر و چه از گروه‌های انصار با برنامه‌ریزی قبلی در بیت شریف حضرت زهرا(س) با وی قرار ملاقات گذاشتند، ادامه داد: وقتی وارد خانه شدند حضرت زهرا(س) را در بستر بیماری مشاهده کردند و یک نماینده از زنان از حضرت زهرا(س) پرسید که حالتان چطور است و ایشان در جواب گفتند که «چگونه روزگار بگذرانم؟ حالم چطور باید باشد؟ من از مردان شما سخت ناراحت و ناراضی‌ام، آنها در پی فوت پدرم از اسلام روی برگرداندند و من از آنها بی زارم؛ آنها راه اشتباه را رفتند و پشت به دین اسلام کردند و سخن خداوند را در قرآن نادیده گرفتند که خداوند در قرآن کریم پیشاپیش این وضعیت را هشدار داده بود. شما رهبری را که در غدیر خم به امر خدای بزرگ و از سوی پیامبر منصوب شده بود کنار گذاشتید و کسی را به رهبری گرفتید که شخصیت و صلاحیت رهبری را ندارد. به جای شایستگان به نااهلان فرصت دادید و آگاه باشید به جاودانگی و ابدیت خداوند».
این استاد حوزه تصریح کرد: بعد از شهادت حضرت زهرا(س) و هشدارهایی که حضرت بعد از آن انحراف به آنها داده بود، جنگی در بصره عراق به نام جمل، جنگی دیگر به نام صفین و جنگی میان امت اسلامی به نام نهروان رخ داد که در این سه جنگ جمعیت زیادی کشته شدند و از بین رفتند.
وی در پایان یادآور شد: آنچه امروز در عراق و مصر و فلسطین و سوریه و دیگر کشورها در حال رخ دادن است حاصل و ادامه همان راه انحرافیست؛ هر گاه در جامعه نااهلان جای افراد شایسته متصدی امور شده‌اند تبر برداشته اند و فرق شکافته اند و از بین برده اند./907/پ202/ع
ارسال نظرات