۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۰
کد خبر: ۲۰۴۶۴۹

چند خبرکوتاه از سازمان اوقاف و امورخیریه

خبرگزاری رسا ـ واقف خیر جیرفتی 10 هزار متر مربع زمین کشاورزی خود را برای ایتام و کودکان بی‌سرپرست در روستای عنایت آباد این شهرستان وقف کرد.
سازمان اوقاف و امور خيريه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، مهدی شریف، سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان جیرفت گفت: خانم حیدری واقف خیر اندیش جیرفتی، به مناسبت میلاد حضرفت فاطمه(س)، 10 هزار متر مربع زمین کشاورزی خود به ارزش ریالی 500 میلیون ریال را برای ایتام و کودکان بی­سرپرست در روستای عنایت آباد جیرفت وقف کرد.

ده هزار متر مربع زمین کشاورزی در جیرفت وقف کمک به ایتام و کودکان بی­سرپرست شد

شریف توجه مردم به وقف در سال جاری را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: با ثبت این وقف از ابتدای سال تاکنون چهار مورد وقف به ثبت رسیده که بیانگر علاقه و توجه مردم جیرفت به ائمه اطهار(ع) و فرهنگ وقف است.

وی با اشاره به وقف­های انجام شده در سال 93، افزود: ابتدای سال نیز عذری فاریابی زمینی با مساحت 500 متر مربع و ارزش 200 میلیون ریال در روستای گردوچوئیه منطقه ساردوئیه با مصرف عام المنفعه به ثبت رسانده است.

شریف خاطرنشان کرد: پردل انجم روز، نیز در ایام نوروز یک قطعه زمین با مساحت 750متر مربع و ارزش 250 میلیون ریال در روستای دودران منطقه بحر آسمان برای احداث مسجد و حسینه حضرت ابوالفضل(ع) وقف کرده است.

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان جیرفت گفت: یداله فاریابی هم ابتدای سال زمینی با مساحت 500 متر مربع و ارزش 200 میلیون ریال در روستای گردوچوئیه منطقه ساردوئیه را برای ساخت مسجد حضرت زهرا(س) به ثبت رسانده است.

وقفی مشارکتی با نیت ساخت حسینیه خامس آل عبا در تهران به ثبت رسید

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه جنوب غرب تهران گفت: وقفی مشارکتی با نیت ساخت حسینیه خامس آل عبا در جنوب غرب تهران به ارزش بیش از 6 میلیارد ریال توسط واقفان خیراندیش به ثبت رسید.

حجت‌الاسلام جعفر پیران، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه جنوب غرب تهران اظهار داشت: هشت واقف خیراندیش در اقدامی؛ وقفی مشارکتی با نیت ساخت حسینیه خامس آل عبا ثبت کردند که طی آن، یک قطعه زمین به مساحت بیش از 210 مترمربع در شهرک ولیعصر تهران وقف شد.

پیران با اشاره به این­که واقفان این زمین آقایان سیاوش کلانتری؛ جعفر احمدی؛ عزیزاله علی محمدی؛ محمد علی بهرامی؛ سید معرفت اله آقا میری؛ خلیل علی محمدی؛ رحیم بابا مرادی و احمد خوئینی هستند، گفت: ارزش ریالی این موقوفه بالغ بر شش میلیارد ریال برآورد شده است.

مادر شهیدی در بافت زمین 155 متر مربعی خود را وقف ساخت مسجد حضرت زینب(س) کرد

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بافت از ثبت اولین وقف سال جاری توسط مادر شهید گله داری در این شهرستان خبرداد.

مسعود محمدی، سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بافت گفت: عصمت آرمند بانوی خیر و مادر شهید عبدالله گله داری، قطعه زمین خود به مساحت 155 متر مربع را  با نیت ساخت مسجدی مزین به نام حضرت زینب(س) در این شهرستان وقف کرد.

وی ارزش ملک مذکور را بالغ  بر 300 میلیون ریال اعلام و خاطرنشان کرد: این ملک در بخش بزنجان شهرستان بافت واقع شده است.

محمدی در خصوص تولیت و اداره ساخت مسجد اظهار داشت: واقف در متن وقف نامه تولیت ساخت و اداره امور مسجد را به اداره اوقاف شهرستان واگذار کرده است.

ایران با دو قاری و حافظ قرآن در مسابقات بین المللی قرآن تونس شرکت کرد

جمهوری اسلامی ایران با دو قاری و حافظ قرآن در چهارمین دوره مسابقات بین المللی تونس شرکت کرد.

«ولی یار احمدی»، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اعلام این خبر اظهار داشت: چهارمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در کشور تونس فردا 13 اردیبهشت آغاز و روز پنجشنبه 18 اردیبهشت ماه به پایان می­رسد.

وی گفت: در این دوره از مسابقات، آقایان «پیمان ایازی» و « محمد نوروزی» در رشته حفظ کل و قرائت  به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران امروز به این مسابقات اعزام شدند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه درباره مسابقات بین المللی قرآن کریم اردن خاطرنشان کرد: مسابقات قرآنی اردن در بخش خواهران نیز از یازدهم اردیبهشت­ماه در امان پایتخت اردن آغاز شده که خانم «الهام حسین زاده»به عنوان نماینده ایران در بخش خواهران شرکت کرده است.

به گفته یاراحمدی، نمایندگان قرآنی جمهوری اسلامی ایران به عنوان وزنه اصلی مسابقات قرآنی، از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار هستند.

ربیعی: احقاق حقوق و ارتقا بهره­وری موقوفات از برنامه­های ویژه امسال سازمان اوقاف است

مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه احقاق حقوق و ارتقا بهره­وری موقوفات را از برنامه­های ویژه امسال سازمان اوقاف دانست.

حسن ربیعی در چهارمین نشست شورای مدیران کل دفاتر حوزه­های وزارتی، حوزه ریاست سازمان­ها و نهادها در هتل ارم تهران ضمن تبریک حلول ماه رجب و میلاد امام محمد باقر(ع)، اظهار داشت: سال 93، از سوی مقام معظم رهبری، سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده و امیدواریم این سال، برای همه دولت و خدمتگزاران سالی سرشار از حرکت جهادی برای نیل به منویات مقام معظم رهبری باشد.

وی با بیان این­که ازمان اوقاف هم در حوزه فرهنگ و هم اقتصاد دارای ظرفیت­های بالقوه و بالفعل فراوانی است، افزود: سازمان برای سال­های اخیر براساس برنامه 5 ساله مصوب خود که منطبق بر برنامه 5 ساله کشور است، هدف گذاری­هایی کرده است که با حرکتی سیستمی و جهادی برای نیل به این اهداف و ترویج و تبلیغ بیش از پیش فرهنگ وقف گام برخواهد داشت.

ربیعی با اشاره به برنامه­های فرهنگی و قرآنی اوقاف در زمینه ارتقای سطح فرهنگ کشور گفت: با مدیریت جهادی مدنظر نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف در زمینه احقاق و بهره­برداری اقتصادی موقوفات گام بر می­داریم .

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان خاطرنشان کرد:  وقف موجب توزیع عادلانه ثروت، کاهش فاصله طبقاتی، کاهش تمرکز بودجه کشور به نفت، توجه دهک­های پایین و ایجاد عدالت اجتماعی است.

دوایی: با همکاری همه جانبه دستگاه­ها می­توان مشکلات اقتصادی کشور را برطرف کرد

معاون هماهنگی، پیگیری­های ویژه و خدمات مدیریت دفتر رئیس جمهور گفت: بودجه حوزه سلامت با تصمیم دولت در هرشرایطی بطور کامل برای نیل به اهداف این حوزه پرداخت خواهد شد.

محمد دوایی صبح امروز در چهارمین نشست شورای مدیران کل دفاتر حوزه­های وزارتی، حوزه ریاست سازمان­ها و نهادها در هتل ارم تهران با بیان این­که سال 93 از سوی مقام معظم رهبری سال، اقتصاد و فرهنگی، با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده است، اظهار داشت: امیدواریم این سال با برنامه‌های دولت تدبیر و امید به خوبی پیش رود و شاهد تحقق شعار این سال باشیم.

وی با اعلام این­که رئیس جمهور و نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس جمهور بر روی ارزیابی عملکرد مدیران ارشد سازمان­های دولتی تاکید بسیار دارند، افزود: براین اساس در معاونت هماهنگی، پیگیری­های ویژه و خدمات مدیریت دفتر رئیس جمهور این مهم بطور جد پیگیری خواهد شد.

دوایی با اشاره به سخنان چند شب گذشته رئیس جمهور در رسانه ملی افزود: با تدابیر رئیس جمهور مرحله دوم هدفمندی یارانه­ها آغاز شد و در نشستی دکتر روحانی نسبت به مسائل اقتصادی در سال 93، بسیار ابراز خوش بینی کرد و معتقدیم با همکاری همه جانبه تمام دستگاه­ها، می­توان مشکلات اقتصادی کشور را برطرف کرد.

وی با بیان این­که تصمیم جدی دولت در حوزه سلامت پرداخت تمامی بودجه این حوزه در هرشرایطی است، ادامه داد: در زمینه فرهنگ نیز رئیس جمهور مواضع خود را به طور کامل در افتتاحیه نمایشگاه بین المللی کتاب مطرح کردند و امیدواریم سال 93 را با تدبیر و امید ایجاد شده پشت سر بگذاریم.

حجت الاسلام محمدی: 60 درصد نذورات امامزادگان صرف فعالیت­های عمرانی و فرهنگی می­شود

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: 40 درصد نذورات امامزادگان صرف فعالیت‌های عمرانی همان امامزاده، 30 درصد صرف فعالیت­های جاری اعم از هزینه آب و برق، 20 درصد نیز صرف فعالیت­های فرهنگی و 10 درصد هم صرف امور تصدی گری می­شود.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی در چهارمین نشست شورای مدیران کل دفاتر حوزه­های وزارتی، حوزه ریاست سازمان­ها و نهادها در هتل ارم تهران با بیان این­که ماه رجب، ماه خیر و برکت و رحمت واسعه خداوند است، اظهار داشت: ماه رجب، اولین ماه حرام سال است و قبل از اسلام نیز برای این ماه، احترام خاصی قائل بودند و انتظار فرارسیدن این ماه برای اخذ حاجات و خواسته­های خود را می‌کشیدند.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) می­فرماید؛ خداوند از ابتدای ماه رجب تا پایان این ماه، فرشته­ای را مامور می­کند تا بندگان را با عباراتی چون خوش بحال کسانی که به اطاعت و یاد خداوند می­پردازند؛ دعوت کند و طبق این کلام پیامبر اکرم(ص) این دعوت در طول ماه ادامه دارد و ماه رجب، ماهی استثنایی برای همه بندگان است و منزلت و فرصتی ویژه برای سیر الی الله است.

حجت الاسلام محمدی با بیان این­که سازمان اوقاف و امور خیریه در سه حوزه؛ موقوفات، بقاع متبرکه و فعالیت­های قرآنی مسئولیت دارد، تصریح کرد: در زمینه فعالیت­های قرآنی سازمان، مسابقات قرآن را در سطوح استانی، کشوری و بین المللی هرساله برگزار می­کند .

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به آسیب­هایی که به موقوفات ایران وارد شده است، تصریح کرد: موقوفات ایران در دو برهه زمانی نادرشاه و دوران رضاخان و اصلاحات ارضی آسیب‌هایی فراوانی دید اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) فرمودند؛ موقوفات باید به وقفیت بازگردند و سنت وقف حفظ شود که در این راستا برخی از مردم که زمین­های وقفی را در اختیار داشتند، رابطه استیجاری با اوقاف برقرار کردند اما بسیاری از املاک وقفی هم اکنون بدون هیچ رابطه استیجاری در اختیار مردم قرار دارد.

وی با اعلام این­که وقف پیش از اسلام نیز در دین مسیحیت و یهودیت به وقف توجه شده است، گفت: پیامبر اکرم(ص) بر روی سنت وقف تائید و تاکید کرده­اند و در کشورهای غربی نیز این سنت وجود دارد.

حجت الاسلام محمدی با بیان این­که دو نوع موقوفه در کشور وجود دارد، افزود: هم اکنون بیش از 8 هزار موقوفه دارای متولی در سراسر کشور وجود دارد که سازمان اوقاف در خصوص این موقوفات تنها وظیفه نظارت را برعهده دارد و نوع دیگر، موقوفاتی هستند که به هر دلیل فاقد متولی هستند که در این زمینه اداره موقوفات براساس اجازه ولی فقیه برعهده سازمان اوقاف است .

وی با اشاره به این­که تنها یک سوم امامزادگان کشور دارای نذور هستند، گفت: برنامه­های عمرانی و فرهنگی بسیاری در ایام مختلف در امامزادگان پیش بینی شده است و در طول سال برنامه­های ملی بسیاری همچون؛ سوگواره بصیرت عاشورایی، سوگواره یاس نبوی، جشن ولایت علوی اکمال دین نبوی، نشاط معنوی، آرامش بهاری و ... برگزار می­شود .

حجت الاسلام محمدی اضافه کرد: 40 درصد نذورات امامزادگان صرف فعالیت­های عمرانی همان امامزاده، 30 درصد صرف فعالیت­های جاری اعم از هزینه آب و برق و ... ، 20 درصد نیز صرف فعالیت­های فرهنگی و 10 درصد صرف امور تصدی گری می­شود.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با شاره به برنامه­های قرآنی این سازمان افزود: سازمان اوقاف مسابقات قرآن را در سطوح مختلف برگزار می­کند که بیش از آغاز مسابقات کشوری، بیش از1600 رقابت قرآنی در سراسر کشور برگزار می­شود و در نهایت در مسابقات کشوری، دو نماینده کشور برای مسابقات بین المللی جمهوری اسلامی ایران در دو رشته حفظ و قرائت انتخاب می­شوند.

وی با بیان این­که سال 88، 36 هزار نفر، سال 89، 50 هزار نفر، سال 91، 450 هزار نفر، سال 91، 700 هزار نفر و در سال 92، بیش از یک میلیون و 380 هزار نفر در مسابقات قرآنی اوقاف شرکت کردند، گفت: برنامه­ریزی و هدف گذاری سازمان شرکت پنج الی شش میلیون نفر در مسابقات قرآنی است که این از برکات انقلاب اسلامی و توجهات مقام معظم رهبری است.

حجت الاسلام محمدی در پایان خاطرنشان کرد: سازمان اوقاف تربیت یک میلیون حافظ را براساس فرمایشات مقام معظم رهبری در 4 سال هدف گذاری کرده است.

نتایج هجدهمین دوره مسابقات کشوری اذان، ابتهال و تواشیح در بخش برادران  اعلام شد

هجدهمین دوره مسابقات کشوری اذان، ابتهال و تواشیح در بخش آقایان، با معرفی نفرات و گروهای برتر به کار خود پایان داد.

هجدهمین دوره مسابقات کشوری اذان، ابتهال و تواشیح که از 10 اردیبهشت در آبادان آغاز شده بودعصر دیروز 12 اردیبهشت با معرفی گروه­ها و نفرات برتر هر رشته به کار خود پایان داد.

بر اساس این گزارش، در رشته تواشیح، گروه «باقرالعلوم» از خوزستان مقام اول، گروه «طاها» از آذربایجان غربی مقام دوم، گروه «ثقلین» از یزد مقام سوم، گروه «مشکات» ازخوزستان مقام چهارم و گروه «بینات» از یزد مقام پنجم این دوره از مسابقات را به دست آوردند.

در رشته ابتهال، به ترتیب سعید پرویزی از تهران، مهدی فروغی از قم، مصطفی قاسمی از مازندران، نصرالله بریچی و سید نزار موسوی از خوزستان به عنوان نفرات اول تا پنجم شناخته شدند.

در رشته اذان نیز، به ترتیب هادی چارقلو از تهران، سید مصطفی حسینی از قزوین، سید حامد ابطحی از بوشهر، مهدی خطیب فر از البرز و محمد یزدی از خوزستان رتبه های اول تا پنجم را کسب کردند.

یادآور می­شود، در این مسابقات بیش از 510 فعال قرآنی به تفکیک 40 گروه تواشیح، 32 مؤذن و 30 مبتهل در بخش آقایان، طی سه روز به رقابت با یکدیگر پرداختند.

گفتنی است، مسابقات تواشیح و ابتهال در بخش بانوان، با 29 گروه تواشیح و27 مبتهل از امروز  13 اردیبهشت ماه اغاز وتا 15 اردیبهشت­ماه در آبادان ادامه دارد.

راوی «لشکر خوبان» به طرح «اوراق وقف» پیوست

رضایی، راوی کتاب لشکر خوبان ضمن استقبال از اجرای طرح اوراق وقف، همراهی و حمایت از این طرح را وظیفه‌ای همگانی توصیف کرد.

مهدی‌قلی رضایی، راوی کتاب «لشکر خوبان» درباره اجرای طرح «اوراق وقف» اظهار کرد: این طرح بسیار مطلوب و اجرایی است از سویی نیز مردم کشور ما به ویژه شهر تبریز، در حوزه وقف پیشگام هستند.

وی با بیان این­که آثار و برکات اجرای طرح اوراق وقف در جامعه هدف به خوبی قابل مشاهده است، عنوان کرد: امروزه با توجه به وضعیتی که در کشور ما به جهت مشکلات وجود دارد، رسیدگی به برخی مشکلات از حیطه و سیطره دولت مردان خارج شده است.

نشاندن لبخند رضایت درمان، روی لب‌های کودک بیمار

رضایی با بیان این نکته که هم‌اکنون زمانی است که مردم و تشکل‌های مردم نهاد باید وارد صحنه شوند، ادامه داد: باید دست به دست هم بدهیم و گام‌های بلند و اساسی در این حوزه برداریم مجموع خیر دنیا و آخرت برای اشخاصی است که بتوانند لبخندی از سر رضایت درمان شدن روی لب‌های کودکی بیمار یا والدین وی نقاشی‌ کنند.

تخصیص مقدمه چاپ بعدی کتاب لشکر خوبان به اوراق وقف

راوی کتاب «لشکر خوبان» درباره تصمیم نورالدین عافی(راوی کتاب نورالدین پسر ایران) برای همراهی با طرح اوراق وقف، با چاپ مقدمه‌ای درابتدای کتابش، اظهار کرد: این عمل وظیفه‌ای همگانی است من نیز رضایت کامل دارم تا چاپ بعدی کتاب «لشکر خوبان» با مقدمه‌ای درباره دعوت مردم برای مشارکت در طرح «اوراق وقف» منتشر شود.

یادآور می‌شود این اثر به چاپ چهل و پنجم رسیده است و سال گذشته تقریظ مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) بر این اثر رونمایی شد.

ستاد خبری و اطلاع رسانی سی ویکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم آغاز به کار کرد

ستاد خبری و اطلاع رسانی سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم با همکاری جمعی از اصحاب رسانه و به منظور اطلاع رسانی موثر و هدفمند از این مسابقات آغاز به کار کرد.

حسن ربیعی، مسئول کمیته روابط عمومی و اطلاع رسانی سی ویکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم با بیان این­که هدف از راه اندازی این مجموعه تولید محتوا و پوشش کامل برنامه­های این دوره از مسابقات است، افزود: ستاد خبری سی ویکمین دوره مسابقات بین المللی قران کریم با همکاری جمعی از خبرنگاران ونویسندگان فعال رسانه تلاش دارد تا مجموعه­ای از اطلاعات، اخبار، گزارش­ها و برنامه­های قرآنی را به منظور ایجاد فضای معطر قرآنی در سطح جامعه در اختیار عموم مردم و رسانه­ها قرار دهد.

حسن ربیعی، گفت و گو با عالمان، اندیشمندان، صاحب نظران، استادان، داوران و قاریان قرآن و جامعه هنری و نمایندگان مجلس را بخشی از فعالیت­های این ستاد خبری برشمرد و افزود: پوشش خبری جلسات ستاد برگزاری مسابقات و کمیته­های مسابقات از دیگر فعالیت­ها و برنامه­های این ستاد خبری به شمار می­رود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اخبار و تولیدات خبری این ستاد از طریق پرتال سازمان اوقاف و امور خیریه به آدرس www.awqaf.ir قابل مشاهده است .

سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران برگزار می­شود

همزمان با مبعث رسول گرامی اسلام سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم به عنوان بزرگترین رویداد قرآنی جهان اسلام در دو رشته حفظ و قرائت در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار می­شود.

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این­که سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین رویداد قرآنی جهان اسلام امسال در آستانه مبعث رسول نور و رحمت در تهران گشایش می­یابد افزود: این دوره از مسابقات با دعوت از نمایندگان قرآنی اعم از حافظان و قاریان کشورهای مختلف جهان طی 7 روز در تهران برگزار خواهد شد.

حسن ربیعی با اشاره به ویژگی­های مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران افزود: یکی از ویژگی­های مسابقات بین المللی قرآن کریم در جمهوری اسلامی ایران توجه به پژوهش­های قرآنی در راستای تحقق تدابیر قرآنی مقام معظم رهبری مبنی بر تعمیق در آیات الهی و عامل بودن به مفاهیم قرآنی در زندگی فردی و اجتماعی است.

مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان اوقاف همچنین برگزاری همایش تجلیل از بانوان قرآنی را یکی دیگر از شاخص­های برجسته مسابقات بین المللی قرآن کریم در جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: امسال پنجمین همایش تجلیل از بانوان قرآنی به منظور معرفی و تجلیل از بانوان نخبه قرآنی همزمان با مسابقات بین المللی قرآن کریم برگزار خواهد شد.

سه جلد از مجموعه 14 جلدی البیان از سوی انتشارات اسوه در نمایشگاه کتاب رونمایی می­شود

مدیرعامل شرکت چاپ و انتشارات اسوه وابسته به سازمان اوقاف از عرضه 640 عنوان کتاب از سوی این انتشارات در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خبرداد و گفت: در این دوره نمایشگاه، سه جلد از مجموعه 14 جلدی البیان رونمایی خواهد شد.

ناصر بابا محمدی، مدیرعامل شرکت چاپ و انتشارات اسوه با بیان این­که امسال از سوی این انتشارات 640 عنوان کتاب در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در حال عرضه است، گفت: برخی از این آثار تجدید چاپ شده و 24 عنوان کتاب نیز به عنوان چاپ نخست به علاقه­مندان عرضه می­شود.

بابا محمدی با اشاره به عرضه 24 عنوان کتاب نخست در این دوره نمایشگاه گفت: کتاب­های؛ «اثرات لقمه حلال»، سه جلد از ترجمه فارسی 14 جلدی «البیان»، «ار مغان خدا در شناخت ارزش­های پدر و مادر»، «آرمان اقتصادی» و «حفظ موضوعی قرآن کریم» از جمله کتاب­های تازه چاپ این انتشارات است که در نمایشگاه بین المللی کتاب عرضه می­شود.

مدیرعامل شرکت چاپ و انتشارات اسوه با اشاره به این­که دو اثر از سوی این انتشارات در نمایشگاه بیست و هفتم رونمایی خواهد شد، گفت: «ار مغان خدا در شناخت ارزش­های پدر و مادر» نوشته «فرید نجف نیا» با مقدمه «آیت الله سیدمحمدمهدی حسینی همدانی» با موضوع وظیفه فرزندان نسبت به پدر و مادر و بالعکس و نیز سه جلد آماده شده از مجموعه 14 جلدی در دست تالیف ترجمه فارسی تفسیر «البیان» که در آن تجزیه و ترکیب آیات قرآن به همراه فنون بلاغت و نکات و رموزات و اعراب و شواهد آن آمده است، روز سه شنبه 16 اردیبهشت­ماه با همکاری مجمع ناشران انقلاب اسلامی در نمایشگاه بین المللی کتاب رونمایی می­شود.

هجدهمین دوره مسابقات سراسری ابتهال و تواشیح در بخش بانوان آغاز شد

آیین افتتاحیه هجدهمین دوره مسابقات تواشیح و ششمین دوره مسابقات ابتهال سراسر کشور در بخش خواهران با حضور 200 فعال قرآنی صبح امروز شنبه 13 اردیبهشت­ماه در آبادان برگزار شد.

در این مسابقات که از ساعت 15 امروز شنبه، سیزدهم اردیبهشت آغاز به کار می­کند، 200 فعال قرآنی در بخش خواهران در قالب 29 گروه تواشیح به همراه 27 مبتهل بانو برای تعیین نفرات برتر این دو رشته به رقابت با یکدیگر می‌پردازند و پانزدهم اردیبهشت با معرفی نفرات برتر این دو رشته این مسابقات به پایان خواهد رسید.

در این مراسم حجت‌السلام سیدمحمد طباطبایی، مدیرکل اوقاف و امورخیریه خوزستان و حجت‌الاسلام علی ابراهیم‌پور، امام جمعه شهرستان آبادان به سخنرانی خواهند پرداختند.

گفتنی است، هجدهمین دوره مسابقات اذان، ابتهال و تواشیح کشور در بخش آقایان شامگاه روز جمعه با معرفی نفرات و گروه‌های برتر هر سه رشته به کار خود پایان داد.

حجت الاسلام شرفخانی: برپایی محفل انس با قرآن یکی از اهداف اصلی مسابقات قرآنی کشور است

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این­که در قرآن آمده است ما قرآن را نازل کردیم برای این­که مردم در آن تدبر داشته باشند، اظهار کرد: تدبر یکی از مهم‌ترین سرفصل‌های مهم نزول قرآن برای بشر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در آئین اختتامیه هجدهمین دوره مسابقات کشوری اذان، ابتهال و تواشیح در بخش برادران ‌که در آبادان برگزار شد، با تقدیر و تشکر از همه فعالان مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف گفت: محفل انس با قرآن کریم یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری مسابقات قرآن در سراسر کشور است که عناوینی برای آن وجود دارد.

وی عناوین محفل قرآن را قرائت، تلاوت، ترتیل، سکوت در هنگام تلاوت و تدبر در کلام خداوند دانست و گفت: در قرآن آمده است ما قرآن را نازل کردیم برای این­که مردم در آن تدبر داشته باشند یا به عبارتی تدبر یکی از مهم‌ترین سرفصل‌های مهم نزول قرآن برای بشر است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه تدبر در قرآن کریم را اصل مهمی در تلاوت راستین قرآن کریم دانست و گفت: تا مفاهیم قرآن درک نشود قاری نمی‌تواند امر و نهی قرآن را اجرایی کند و بهتر آن است که بعد از هر تلاوت مقداری در مفهوم آیات وحی تأمل شود.

شرفخانی در ادامه با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر این­که همه جامعه باید در قرآن تدبر داشته باشند، افزود: امروز جامعه ایران اسلامی مأنوس با قرآن شده است و چه بهتر که از اکنون فرمایشات رهبری به‌صورت جدی در جامعه هدفگذاری شود تا جامعه از شر فتنه‌ها در امان باشد.

وی با بیان ‌این­که همه گروه‌ها و نفرات حاضر در این دوره از مسابقات کشوری از نخبگان و بهترین‌های ایران اسلامی در زمینه اذان، ابتهال و تواشیح هستند، گفت: در این مسابقات همه سود کرده‌اند زیرا در فعالیت‌های قرآنی و در مسابقات آن زیان‌کرده‌ای وجود ندارد.

بر این اساس پرونده هجدهمین دوره مسابقات اذان، ابتهال و تواشیح سراسر کشور در بخش آقایان با حضور 41 گروه تواشیح، 35 مؤذن و 35 مبتهل بسته شد.

56 کشور جهان برای حضور در سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم ایران اعلام آمادگی نمودند

تاکنون قاریان و حافظان بیش از 56 کشور جهان برای حضور در سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین رویداد قرآنی جهان اسلام اعلام آمادگی نموده­اند.

ربیعی، سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این­که بزرگترین رویداد قرآنی جهان اسلام در سالی که به نام «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی » نامگذاری شده، از 5 تا 12 خردادماه در تهران سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار خواهد شد، تصریح کرد: در راستای تحقق مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری در عرصه فعالیت­های وحدت بخش قرآنی و راهبرد فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران ، سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم با دعوت از نمایندگان قرآنی کشورهای مختلف جهان در تهران برگزار خواهد شد.

حسن ربیعی با اشاره به فعالیت­های ستاد برگزاری سی و یکمبن دوره مسابقات بین المللی از ماه­ها قبل افزود: کمیته­های 9 گانه این ستاد تشکیل و فعالیت­های مختلفی را در دستور کار قرار داده است.

وی با اشاره به زمان ثبت نام از نمایندگان کشورهای جهان برای حضور در این مسابقات تصریح کرد: قاریان و حافظان کشورهای اسلامی و غیر اسلامی تا اول خردادماه برای ثبت نام و حضور در این مسابقات فرصت دارند، ثبت نمایند.

استاندار اصفهان: 10 سال در آرزوی زیارت امامزاده آقاعلی عباس(ع) بودم

استاندار اصفهان در آئین غبارروبی امامزاده آقا علی عباس(ع) بادرود گفت: 10 سال در آرزوی زیارت امامزاده آقا علی عباس بودم تا امروز این توفیق نصیب بنده شد تا برای زیارت و غبارروبی ایشان مشرف شوم.

دکتررسول زرگرپور در آیین غبارروبی امامزاده آقا علی عباس بادرود اظهار کرد: استان اصفهان را با نام سرداران شهید خرازی، ردانی پور و کاظمی در دنیا می‌شناسند، البته استان اصفهان دارای میراث فرهنگی و بناهای تاریخی گرانبها و ارزشمندی است اما آینده استان با نام این شهدای بزرگوار گره خورده است.

وی تصریح کردد: استان اصفهان دارای 6 درصد کل جمعیت کشور، 10 درصد شهید و 11 درصد جانباز و بیش از 2 هزار نفر جانباز بالای 70 درصد است که همه این­ها به برکت وجود 718 امامزاده و بقعه متبرکه در سطح استان است که با تاسی از ائمه اطهار و اهل بیت(ع) به فیض شهادت و جانبازی رسیدند و طبق آمار بیشترین زائر کربلای معلی، مشهد امام رضا و مسجد مقدس جمکران اصفهانی هستند و این برای ما بسی جای افتخار است.

وی افزود: 10 سال در آرزوی زیارت امامزاده آقا علی عباس بودم تا امروز این توفیق نصیب بنده شد تا برای زیارت حرم و غبارروبی مرقد مطهرش این جا حضور داشته باشم.

در ادامه این مراسم، محمد فیروزی نماینده شهرستان نطنز، قمصر و بادرود ضمن خیرمقدم خدمت استاندار گفت: توجه به گردشگری مذهبی و فرهنگی باعث توسعه و پیشرفت آن منطقه خواهد شد و امیدواریم با اجرای طرح جامع امامزاده آقاعلی عباس(ع) شاهد رشد همه جانبه آستان مقدس باشیم.

کنگره بزرگداشت بی بی حکیمه(س) مهرماه سال جاری برگزار می­شود

دبیر کنگره ملی بی بی حکیمه(س) با بیان این­که این کنگره 16 و 17 مهرماه در گچساران برگزار خواهد شد، گفت: برگزاری این کنگره فرصتی برای توسعه فرهنگی و معرفی قابلیت­های فرهنگی این استان است.

آرمین محمودی، دبیر کنگره ملی بی بی حکیمه(س) اظهار داشت: نخستین گام برای توسعه فرهنگی هر منطقه شناخت توانمندهای فرهنگی آن، تقویت این قابلیت­ها و هدایت آن به سوی مسیر صحیح است.

وی اظهار کرد: حرم بی­بی حکیمه(س) میعادگاه اهل بیت عصمت و طهارت که هم اکنون معرفی و تقویت زیرساخت­های فرهنگی نیازمند همفکری نخبگان فرهنگی کشور است، بهترین راهکار در این راستا برگزاری همایش علمی و پژوهشی بود.

دبیر کنگره علمی بی­بی حکیمه(س) ابراز داشت:30 هزار نسخه از فراخوان کنگره بی­بی حکیمه(س) و 20 هزار پوستر این همایش ملی در دانشگاه­های کشور توزیع شده است.

محمودی، این همایش را بزرگترین رخداد فرهنگی سال 93 در کهگیلویه و بویراحمد دانست و گفت: برگزاری مطلوب آن ضمن فراهم شدن زمینه برای کنگره­های بین المللی، اعتبار و جایگاه فرهنگی استان را افزایش خواهد داد.

دبیر کنگره ملی بی­بی حکیمه(س) بیان کرد: تلاش برای معرفی حرم بی­بی حکیمه(س) را معرفی این آستانه مقدس به عنوان چهارمین حرم اهل بیت(ع) هدف اصلی برگزاری این همایش است.

محمودی با بیان این­که مقالات برتر این کنگره در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به چاپ می­رسد و به برگزیدگان جوایز نفیسی اهدا خواهد شد، گفت: آخرین مهلت دریافت مقالات کنگره بی­بی حکیمه(س) تا 15 مرداد امسال است و کنگره نیز 16 و 17 مهر امسال در گچساران و در جوار حرم مطهر برگزار می­شود.

وی آدرس اینترنتی ارسال مقالات کنگره ملی بی­بی حکیمه (س)  www.isoconferencsc.ir/619 اعلام کرد.

دبیر کنگره بی بی حکیمه(س) تصریح کرد: نتیجه نهایی داوری مقالات این همایش نیمه دوم شهریور ماه همزمان با دهه کرامت خواهد بود.

یک باب منزل مسکونی در درگز وقف ایتام شد

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه درگز گفت: یک باب منزل مسکونی به مساحت 272 مترمربع و به ارزش 540 میلیون ریال در این شهر وقف ایتام شد.

حجت‌الاسلام محمد ساجدیان، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه درگز افزود: عفت اکبری واقف خیراندیش در راستای ادامه سنت نبوی و علوی، یک باب منزل مسکونی خود به مساحت 272 مترمربع و به ارزش 540 میلیون ریال را در این شهر وقف ایتام کرد.

بازخوانی مطالبات و رهنمودهای قرآنی رهبر معظم انقلاب اسلامی

بازخوانی مطالبات و رهنمودهای قرآنی رهبر معظم انقلاب اسلامی از جامعه قرآنی، متسابقین و دست اندرکاران برنامه ها، محافل و مسابقات قرآنی می­تواند چراغ راه همه ما در ادامه این مسیر ارزشمند باشد.

مهمترین محورها، دیدگاه­ها، انتظارات و مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی از جامعه قرآنی، متسابقین، و دست اندرکاران برنامه­ها، محافل و مسابقات قرآنی در آستانه فرارسیدن بزرگترین رویداد قرآنی جهان اسلام جهت بهره­مندی همه علاقمندان تقدیم می­شود؛

تلاوت و حفظ قرآن وسیله­ای برای رسیدن به حقیقت قرآن

تلاوت هم یک وسیله‌ای است برای رسیدن به حقیقت قرآن، فرا گرفتن معارف قرآن، شکل دادن به زندگی فردی و اجتماعی در سایه‌ی قرآن؛ هدف اینهاست اگر در جوامع بشری قرآن حاکم باشد، هم سعادت دنیا هست، هم علو معنوی هست (بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم 92)

ما نمی­خواهیم خودمان را مشغول کنیم، سرگرم کنیم به تلاوت و به قرائت قرآن و الحان قرآنی، به عنوان یک موضوع اصلی؛ این مقدمه است، این طریق است تلاوت قرآن با صوت خوش موجب می­شود که دل انسان نرم شود، خشوع پیدا کند، آماده بشود برای فهم معارف قرآنی و آیات قرآنی؛ ما به این احتیاج داریم(بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم 91).

فقط به خواندن، فقط به لفاظی، فقط به الحان گوناگون نبایستی اکتفاء کرد؛ اینها را باید به چشم وسیله نگاه کرد لحن زیبا و صدای زیبا برای قرآن لازم است، اما برای این­که دل­ها خشوع پیدا کنند، نرم بشوند و به معانی قرآن برسند(بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم 91).

حفظ قرآن؛ تدبر در قرآن

یکی از چیزهائی که می­تواند تدبر در قرآن را به ما ارزانی بدارد، حفظ قرآن است ما حافظ قرآن کم داریم من قبلا گفتم که در کشور ما حداقل باید یک میلیون نفر حافظ قرآن باشند ما هم امیدمان بیشتر شده و به جای یک میلیون، می­گوئیم ان‌شاءاللَّه ما باید ده میلیون نفر حافظ قرآن داشته باشیم(بیانات در دیدار قاریان، حافظان و اساتید قرآنی 90).

حفظ قرآن قدم اول است اولا حفظ را باید نگه داشت بنابراین حافظ قرآن باید تلاوت کننده‌ مستمر قرآن باشد؛ یعنی مرتبا بایستی قرآن را تلاوت کند؛ والّا حفظ از دست خواهد رفت بعد بایستی این حفظ کمک کند به تدبر، که اینجور هم هست؛ حفظ حقیقتا کمک می­کند به تدبر(بیانات در دیدار قاریان، حافظان و اساتید قرآنی 90)

البته انس با تفاسیری که مراد از آیه را تبیین می­کنند، خیلی لازم است وقتی حفظ باشد و این انس با تفسیر هم باشد و تدبر باشد، همان چیزی که انتظارش در جامعه‌ی ما هست، پیش می‌آید: شکوفائی قرآنی(بیانات در دیدار قاریان، حافظان و اساتید قرآنی 90)

قرائت قرآن؛ خشوع دل

این لحن­ها و آهنگ­ها خوب است؛ اینها چیزهائی است که قرآن را در گوش و دل شیرین می­کند و در نفوذ قرآن تأثیر می­گذارد؛ منتها دو جور میشود این آهنگ­های گوناگون را با این صداهای خوب، اداء کرد: یکی اینکه صرفا کسی خوانندگی می­کند یک جور دیگر این است که قرآن را به نحوی بخوانند با همین صوت­ها، با همین لحن­ها و آهنگ­ها که خشوع در دل ایجاد کند، دل را به یاد خدا بیندازد(بیانات در جمع قاریان قرآن در روز اول ماه رمضان‏ 88).

ترویج قرآن با لحن خوش

آنچه که تلاوت را ترویج می­کند در جامعه همین صدای خوش و لحن خوش است و اینها جزو این مؤلفه‌هایی است که تلاوت را رواج می­دهد در جامعه و دل­ها را به سمت آن مشتاق می­کند(بیانات در ضیافت انس با قرآن در اولین روز ماه رمضان 89).

باید توجه داشته باشیم هدف این نیست که این امواج صوتی در فضا به وجود بیاید و پراکنده بشود همه‌ این مقدمات برای فهم معارف قرآنی است(بیانات در ضیافت انس با قرآن در اولین روز ماه رمضان 89).

وقتی که معنای آیه را بدانیم، آن کسی که اهل صوت و آهنگ و لحن و خواندن هست، خودِ این فهم معنای آیه، لحن را هدایت می­کند(بیانات در ضیافت انس با قرآن در اولین روز ماه رمضان 89).

جوان­ها بروند از استعدادشان، از حافظه‌شان استفاده کنند؛ بچه‌ها را، جوان­ها را بکشانید به سمت حفظ قرآن(بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن‌ 90).

امنیت روانی در پناه قرآن

راه سلامت را، راه امنیت را، راه امنیت روانی را قرآن به روی ما باز می­کند؛ راه عزت را قرآن به روی ما باز می­کند راه زندگی درست را و سبک زندگی سعادت‌آمیز را قرآن به روی ما باز می­کند(بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم 92).

دل­های ما باید قرآنی بشود جان ما باید با قرآن انس بگیرد اگر بتوانیم با قرآن انس بگیریم، معارف قرآن را در دل و جان خودمان نفوذ بدهیم، زندگی ما و جامعه‌ ما قرآنی خواهد شد؛ احتیاج به فعالیت و فشار و سیاستگذاری ندارد اصل این است که دلمان، جانمان و معرفتمان حقیقتا قرآنی باشد(بیانات در دیدار قاریان قرآن‌ 89).

معارف قرآنی

فهم معارف قرآنی هم درجاتی دارد اولش از همین تأمل در الفاظ قرآن و ترجمه‌ قرآن به دست می‌آید معارف قرآنی، معنایش این نیست که یک هفت‌تویِ رازآلودِ رمزگونه‌ای است که دست هیچ کس به او نمی­رسد شما این آیه‌ای را که تلاوت می­کنید، بدرستی معنایش را درک کنید، همین معنایی که یک عربی‌دان می­تواند بفهمد این که درک شد، آن وقت در تلاوت، فرصت و قدرت تدبر به انسان دست می‌دهد یعنی انسان می­تواند آن وقت تدبر کند(بیانات در ضیافت انس با قرآن در اولین روز ماه رمضان 89).

قرآن حیات بخش است

قرآن مثل کتاب معمولی نیست که آدم یک بار بخواند، خیلی خوب، خواندیم و یاد گرفتیم، بعد ببندیم بگذاریم سر جایش؛ نه، این مثل آب آشامیدنی است، حیات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بخش است، همیشه مورد نیاز است، تأثیر آن تدریجی است، در طول زمان است، نهایت ندارد، هدایت او آخر ندارد(بیانات در جمع قاریان قرآن در روز اول ماه رمضان‏ 88).

سعی بکنیم که بهره‌ ما فقط بهره‌ فی‌المجلس و بهره‌ گوش و چشم نباشد؛ دل ما بهره ببرد قرآن برای عمل کردن است قرآن برای فهمیدن و اندیشیدن است(بیانات ‌در دیدار شرکت‌کنندگان مسابقات‌ قرآن 88)

درس­های قرآن، ایستادگی و عزت اسلامی برای ملت­ها

نقطه‌ مقابل این آموزش قرآنی، آموزش استعماری است: اختلاف میان مسلمانان یک عده، یک عده‌ دیگر را تکفیر کنند، لعن کنند، خود را از آن­ها بری بدانند این چیزی است که امروز استعمار می­خواهد؛ برای این­که ما با هم نباشیم(بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم 92)

امروز دنیای اسلام احتیاج دارد به درسی که قرآن به ملت­ها داده است برای استقامت، ایستادگی، حیات طیبه و عزت اسلامی برای ملت­ها درس­های قرآن در این زمینه، درس­های حیات‌بخشی است(بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم 91)

حرف این است که قرآن به ما آموخته است که اگر شما صبر کنید، ایستادگی کنید، جای خودتان را تغییر ندهید، جهت خودتان را تغییر ندهید، شما پیروزید؛ این درس قرآن است(بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم 91).

گرفتاری دنیای اسلام ناشی از دوری از قرآن است

ضعف ما امت مسلمان، عقب‌ماندگی ما، کج‌رفتاری‌های ما، کج‌تابی‌های ما در مسائل اخلاقی و زندگی، همه‌ اینها ناشی از دوری از قرآن است(بیانات در دیدار قاریان، حافظان و اساتید قرآنی 90).

ملت­های مسلمان بر اثر حاکمیت طغیانگران و طاغوت­ها خونشان مکیده شد؛ نه فقط خون اقتصادی‌شان، نه فقط منابع حیاتی و معادن زیرزمینی و نفت و امثال اینها، بلکه روحیه‌ ایستادگی‌شان، مقاومتشان، طلب علو و عزت در دنیا هم از ملت­های مسلمان گرفته شد(بیانات در دیدار قاریان، حافظان و اساتید قرآنی 90).

این همه در دنیای اسلام گرفتاری برای چیست؟ چرا امت اسلامی با این عظمت ضعیف است؟ چرا؟ چرا برادران مسلمان در سراسر دنیا دل­هایشان و دست­هایشان با هم نیست؟ چرا؟ مگر این قرآن نگفته است: «و اعتصموا بحبل اللَّه جمیعا و لاتفرّقوا»؟ مگر این قرآن نفرموده است که: «و للَّه العزّة و لرسوله و للمؤمنین»؟ چرا امت اسلامی عزتی را که شایسته اوست، امروز در دنیا ندارد؟ چرا؟ چرا ما در علم عقبیم؟ در جایگاه سیاست و تدبیر مسائل جهانی، چرا امت اسلامی عقب است؟ علت این است که به قرآن عمل نمی­کنند؛ علت این است که قرآن برخلاف ادعاهای ما معیار و محور معرفت و عمل ما نیست هر مقداری که به قرآن عمل کنیم، همان قدر اثرش را خواهیم دید(بیانات ‌در دیدار شرکت‌کنندگان مسابقات‌ قرآن 88)

زمینی مسکونی و تجاری به مساحت 650 متر مربع وقف روضه خوانی حضرت ابوالفضل(ع) شد

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کوهبنان از ثبت اولین وقف سال جاری شهرستان کوهبنان خبرداد و گفت:  زمینی مسکونی و تجاری به مساحت 650 متر مربع وقف روضه خوانی حضرت ابوالفضل(ع) در ایام محرم شد.

رضا مطیع دولت، سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کوهبنان از ثبت اولین وقف سال جاری در این شهرستان خبر داد و گفت: سید محمود حسین زاده خیر شهرستان کوهبنان، با مراجعه به اداره اوقاف این شهرستان قطعه زمین مسکونی وتجاری خود به مساحت 650 متر مربع  را وقف کرد.

وی ارزش ملک مذکور را 120 میلیون ریال اعلام کرد و بیان داشت: واقف ملک وقف شده را با تولیت اداره اوقاف شهرستان با نیت برگزاری مراسم روضه خوانی حضرت ابوالفضل(ع) در ماه محرم وقف کرده است. /966/د102/ع

ارسال نظرات