۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۲۰۵۷۶۴
آیت الله خاتمی:

گروه های سیاسی در نقد و مدح یکدیگر جانب انصاف را رها نکنند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر این که افراد، گروه ها و احزاب سیاسی در مدح و نقد یکدیگر جانب انصاف را رعایت کنند، گفت: از جمله مشکلات مبالغه در تعریف و مذمت نسبت به دیگران است؛ با یکی که عضو جناح ما است، به گونه ای برخورد می کنیم که گویی هاله ای از نور و فضلیت و کرامت است، اما اگر عضو جناح و حزب ما نیست حاضر نیستیم کمترین فضیلتی برای او قائل باشیم.
آيت الله خاتمي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید احمد خاتمی عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری روز سه شنبه در برنامه زنده تلویزیونی حلقه های توسل شبه قرآن و معارف سیما با تبریک میلاد فرخنده حضرت امیر مؤمنان به تبیین فضائل و مناقب مولا علی(ع) پرداخت.
 
وی تاکید کرد: کتب و آثاری که اهل سنت درباره مولا علی(ع) دارند اگر بیشتر از شیعیان نباشد کمتر نیست.
 
بهترین افراد کسانی هستند که با خدا معامله می کنند
آیت الله خاتمی با اشاره به سبک زندگی در سیره و کلام مولا علی(ع) گفت: ما دو سبک زندگی داریم، یک نوع سبک زندگی شیطانی است، آنها که با خدا قهرند این سبک زندگی آنها است. یک نوع سبک زندگی نیز الهی است، در این نوع سبک زندگی دنیا بازار و جان انسان کالا است، امیرمؤمنان تمام عمرش این نوع معامله بود و این کالا دائم در حال معامله با خدا بود.
 
وی با اشاره به فرازهایی از کلمات قصار مولا علی(ع) بیان داشت: حضرت تاکید و تصریح می فرمایند بهترین افراد کسانی هستند که با خدا معامله می کنند. معامله با خدا محروم کردن خود از لذت های مشروع دنیوی نیست، معامله با خدا به معنای آبادانی دنیا و آخرت است.
 
استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: خداوند و ملائکه به افرادی که بنده حقیقی هستند افتخار می کنند.
 
وی با اشاره به روایت دیگری از مولا علی(ع) تصریح کرد: دنیا اقامتگاه است، مردم در دنیا دو دسته هستند، عده ای خود را به دنیا می فروشند و خود را اسیر می کنند؛ عده ای دیگر هم خودشان را به خدا می فروشند و می شوند علی(ع) که در برهه های حساس و خطیر به داد اسلام و دین می رسد.
 
آیت الله خاتمی با تاکید بر این که مولا علی(ع) ذره ای وابستگی و دلبستگی به دنیا و مظاهر دنیوی نداشت، گفت:  آخرین جمله ای که مولا علی بعد از ضربت خورد از ابن ملجم بیان کردند «فزت و رب الکعبه» بود.
 
ستون فقرات سبک زندگی دینی معامله با خدا است 
وی با تاکید بر این که ستون فقرات سبک زندگی دینی در عرصه های فردی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی معامله با خدا است، خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم سبک زندگی مان دینی باشد باید در عرصه های مذکور با آیین نامه الهی زندگی کنیم.
 
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم گفت: از نگاه امیر مؤمنان ما دو دنیا داریم، یکی دنیای وسیله و دیگری دنیای هدف. دنیایی که ابزار باشد از منظر مولا علی منفی نیست، دنیایی که هدف شد انسان همه سرمایه های خود را فدای آن می کند و این زشت است.
 
آیت الله خاتمی یادآورشد: در زندگی فردی عنصر اساسی سبک زندگی دینی این است که دلداده خدا باشیم، در عرصه اجتماعی نیز سبک زندگی انسان باید مردمی باشد که اگر در بین شان بودیم از بودن ما خوشحال باشند و اگر نبودیم در فراق ما نالان باشند.
 
وی افزود: معنای مردمی بودین این نیست که مدیر آیین نامه را رعایت نکند و پارتی بازی کند، نه این که با عصبانیت و خشم با مردم برخورد کنیم.
 
آیت الله خاتمی بیان داشت: نکته دیگر این است که در دوستی ها و دشمنی ها افراط و تفریط نکنیم، ایده ال و آرمانی این است که در زندگی های هیچ اختلافی نباشد، اما این مساله محقق نمی شود و در اکثر زندگی ها اختلاف ها وجود دارد، زوجین فکر نکنند با یک اختلاف کوچک زندگی به آخر رسیده است.
 
در مذهب شیعه عقل و عاطفه در هم تنیده است
وی بیان داشت: در تمام دین ما عقل و عاطفه در کنار هم است، این همه سفارش به احیای عاشورا و زنده نگه داشتن عاشورا برای چیست؟ در مکتب ما عقل و عشق و عاطفه در هم تنیده شده است.
 
آیت الله خاتمی افزود: از جمله مشکلات مبالغه در تعریف و مذمت نسبت به دیگران است؛ با یکی که عضو جناح ما است، به گونه ای برخورد می کنیم که گویی هاله ای از نور و فضلیت و کرامت است، اما اگر عضو جناح و حزب ما نیست حاضر نیستیم کمترین فضیلتی برای او قائل باشیم، مولای متقیان حضرت علی(ع) تاکید می کنند این گونه نباشید.
 
وی افزود: در کلمات و تعابیری که بزرگان ما بویژه رهبر معظم انقلاب درباره افراد و شخصیت هایی که از دنیا رفته اند اگر دقت کنید می بینید که بسیار دقیق و حساب شده است؛ این مساله نشان می دهد باید در تجلیل، نقد و تحلیل خود نسبت به افراد و مسائل مختلف سیاسی و جناحی دقیق باشیم.
 
آیت الله خاتمی با اشاره به انتشار سه اثر خود به نام های سیری در مواضع سیاسی مولا علی، سیره علوی و در سایه سار حکمت علوی درباره فضائل و مناقب مولای متقیان(ع)، بیان کرد: از بنده دو کتاب نیز به نام های سیره فاطمی و یاس فاطمی درباره حضرت زهرا(س)، دو کتاب نیز درباره سیدالهشدا به نام های رسالت خواص و عبرت های عاشورا و یک کتاب نیز درباره امام سجاد(ع) منتشر شده است.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآورشد: دو کتاب قطور نیز اخیرا از ما به عنوان در آستان امامان که شرح زیارت جامعه کبیره است از سوی انتشارات جامعه مدرسین چاپ و روانه بازار شده است.
 
آیت الله خاتمی ورود به این عرصه را مرهون عنایات حق تعالی و لطف ائمه اطهار(ع) دانست. /924/پ201/ج
ارسال نظرات