۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۱
کد خبر: ۲۰۶۲۵۸
مجلس عوام انگلیس؛

دستاوردهای غرب در افغانستان شکننده اند

خبرگزاری رسا ـ در گزارش مجلس عوام انگلیس به ناکام ماندن برنامه‌ انگلیس برای مبارزه با مواد مخدر و رسیدن کشت خشخاش در ولایت هلمند به بالاترین حد خود در آستانه خروج نیروهای این کشور اشاره شده است.
سربازان انگليسي در افغانستان

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، بی بی سی فارسی در خبری گفت: نمایندگان پارلمان انگلیس از دولت این کشور خواسته‌اند تا پس از خروج نیروهای نظامی انگلیس از افغانستان در پایان سال جاری میلادی، "درس‌هایی" را که از این جنگ آموخته‌اند، بررسی کند.


کمیته دفاعی مجلس عوام انگلیس گفته است که کابینه این کشور باید تحقیق "جامعی" انجام دهد که در آن اهداف جنگ و اینکه آیا تلاش‌ "کافی" برای رسیدن به این اهداف صورت گرفته است یا خیر، بررسی شود.


این کمیته گفته است: در این بررسی باید بر روی اهداف سیاسی حضور نیروها در افغانستان و چگونگی تغییر آنها در مراحل مختلف جنگ در کنار اینکه آیا راهکار ها و تلاش‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی برای رسیدن به این اهداف کافی بوده است یا خیر، صحبت شود.


از سوی دیگر فیلیپ هموند، وزیر دفاع انگلیس وعده داد که پس از پایان ماموریت این کشور در افغانستان، تمام این ماموریت از نگاه "استراتژیک" مورد بازنگری قرار گیرد.


در همین حال در گزارش کمیته دفاعی مجلس عوام انگلیس در رابطه با جنگ در افغانسان، از شورشیان طالبان علی رغم هزینه های انگلیس، به عنوان "تهدید قوی و پایدار" که همچنان در این کشور فعال هستند نام برده شده است.


این کمیته در مورد "دورنمای مبهم" افغانستان هشدار داده و ابراز امیدواری کرده که این گفته وزیر دفاع انگلیس که "افغانستان گرفتار جنگ داخلی نخواهد شد"، به حقیقت بپیوندد.


به نوشته این گزارش، هرچند در سال‌های حضور نیروهای بین المللی در افغانستان، این کشور شاهد دستاوردهای مثبتی بوده است اما تمام این پیشرفت‌ها همچنان "شکننده" باقی مانده‌اند.


در این گزارش، همچنین به ناکام ماندن برنامه‌ انگلیس برای مبارزه با مواد مخدر و رسیدن کشت خشخاش در ولایت هلمند به بالاترین حد خود در آستانه خروج نیروهای این کشور اشاره شده است.


کمیته دفاعی مجلس عوام انگلیس در این گزارش ابراز نگرانی کرده است که افزایش کشت و تولید مواد مخدر، باعث افزایش جرایم سازمان یافته در افغانستان شود و به روند حاکمیت قانون و دولت‌داری دموکراتیک آسیب‌ جدی وارد کند.


از آغاز جنگ علیه طالبان در افغانستان در سال 2001 تا کنون، بیش از 450 نیروی انگلیسی در این کشور کشته شده‌اند.


اواخر هفته گذشته، فیلیپ هموند، وزیر دفاع انگلیس که برای دیدار از جریان آمادگی‌ها برای خروج نیروهای این کشور از افغانستان به هلمند رفته بود، گفت که با وجود تلفات سنگین، اعزام سربازان بریتانیایی به افغانستان، ارزشش را داشته است./1421/1409/ح

ارسال نظرات