۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۰۵:۴۹
کد خبر: ۲۱۱۱۲۳
شرح زیارت جامعه کبیره(1)؛

آیت الله موسوی جزایری مطرح کرد؛ چگونگی تفاوت انسان با ائمه اطهار

خبرگزاری رسا ـ آیت الله موسوی جزایری، در نخستین جلسه از سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره به چگونگی تفاوت انسان با ائمه اطهار پرداخت.
آيت الله موسوي جزايري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان، سحرگاه یک شنبه، هشتم تیر ماه، در نخستین جلسه از سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره که از سیمای مرکز خوزستان به مناسبت ماه مبارک رمضان پخش شد، با تبریک به مناسبت حلول این ماه اظهار داشت: باید انسان در این ماه از انواع توفیقات جهت طول سال خود ذخیره کند.

امام جمعه اهواز به تأکیدات پیامبر پیرامون بهره وری انسان از آثار و برکات این ماه شریف اشاره کرد و گفت: ماه رمضان، ماهی است که به سبب برکت و رحمت آن به خداوند منسوب است.

نماینده ولی فقیه در خوزستان با بیان این که ماه رمضان با آمرزش گناهان همراه است، گفت: در این ماه مسلمانان به مهمانی خداوند دعوت شده اند و باید قدر این ضیافت را دانست.

آیت الله موسوی جزایری با بیان این که میهمانی خداوند در ماه رمضان همراه با گرسنگی و تشنگی لذت بخش است، اظهار داشت: نفس انسان و خواب او در این ماه نیز به عنوان عمل نیک نزد خداوند محفوظ است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری به مقبولیت دعای انسان در این ماه مبارک اشاره کرد و گفت: انسان باید در این ماه از خداوند بخواهد که بتواند همه ماه را روزه بگیرد.

آیت الله موسوی جزایری با اشاره به اهتمام مسلمانان نسبت به قرائت قرآن در این ماه مبارک تصریج کرد: ماه رمضان ماه نزول قرآن و ماه بهار این کتاب آسمانی است.

وی در ادامه بیان داشت: انسان تلاش کند تا در این ماه قرآن را همراه با تدبر در آیات تلاوت کند.

نماینده ولی فقیه در خوزستان با اشاره به عبارت «أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ کَمَا شَهِدَ اللَّهُ لِنَفْسِهِ وَشَهِدَتْ لَهُ مَلائِکَتُهُ وَأُولُوا الْعِلْمِ مِنْ خَلْقِهِ لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدا عَبْدُهُ الْمُنْتَجَبُ وَرَسُولُهُ الْمُرْتَضَى أَرْسَلَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ وَأَشْهَدُ أَنَّکُمُ الْأَئِمَّةُ الرَّاشِدُونَ الْمَهْدِیُّونَ الْمَعْصُومُونَ الْمُکَرَّمُونَ الْمُقَرَّبُونَ الْمُتَّقُونَ الصَّادِقُونَ الْمُصْطَفَوْنَ الْمُطِیعُونَ لِلَّهِ الْقَوَّامُونَ بِأَمْرِهِ الْعَامِلُونَ بِإِرَادَتِهِ » اظهار داشت: شهادتین در این عبارت مربوط به ائمه اطهار  است که شهادت ثالثه نام دارد؛ چرا که شهادت اول مربوط به وحدانیت خداوند است و شهادت دوم مربوط به پیامبر اکرم(ص) و شهادت سوم مربوط به امیرالمؤمنین(ع) و ائمه اطهار است.

امام جمعه اهواز به عبارت « وَأَیَّدَکُمْ بِرُوحِهِ وَرَضِیَکُمْ خُلَفَاءَ فِی أَرْضِهِ وَحُجَجا عَلَى بَرِیَّتِهِ وَأَنْصَارا لِدِینِهِ وَحَفَظَةً لِسِرِّهِ وَخَزَنَةً لِعِلْمِهِ وَمُسْتَوْدَعا لِحِکْمَتِهِ وَتَرَاجِمَةً لِوَحْیِهِ وَأَرْکَانا لِتَوْحِیدِهِ وَشُهَدَاءَ عَلَى خَلْقِهِ وَأَعْلاما لِعِبَادِهِ وَمَنَارا فِی بِلادِهِ وَأَدِلاءَ عَلَى صِرَاطِهِ عَصَمَکُمُ اللَّهُ مِنَ الزَّلَلِ وَآمَنَکُمْ مِنَ الْفِتَنِ وَ طَهَّرَکُمْ مِنَ الدَّنَسِ » اشاره کرد و گفت: این عبارت خطاب به دوازده امام است که در ابتدای آن خطاب به امام علی(ع) و انتهای آن مربوط به امام زمان(عج) است.

آیت الله موسوی جزایری در ادامه تصریح کرد: در این عبارت متوجه می شویم که خداوند ائمه اطهار را به روح خود که اشاره به عالم تجرد دارد را تأیید کرده است.

نماینده ولی فقیه در خوزستان خاطر نشان کرد: امیر مملکت بدن همان روح است که نفس ناطقه نام دارد و خداوند از آسمان روحی را ارسال کرده و در وجود ائمه اطهار آمیخته شده است.

وی با اشاره به پرسشی مبنی بر این که «آیا این روح که روح ائمه اطهار تعیین شده است، متفاوت با روح انسان ها است یا خیر؟» اظهار داشت: امام باقر(ع) در حدیثی می فرمایند که « 5 نوع روح در وجود انسان ها نهفته است که 3 مورد از آن ها مربوط به همه انسان ها و چهارمین آن درباره مؤمنان و پنجمین آن در ائمه است.

آیت الله موسوی جزایری با بیان این که روح الحیاه، روح القوه و روح الشهوت سه روح مشترک میان انسان ها است، اظهار داشت: این روح در همه انسان ها چه مسلمان و چه کافر وجود دارد.

امام جمعه اهواز با بیان این که روح الایمان ویژه مؤمنان است، اظهار داشت: این روح به کسانی عطا می شود که دارای فطرتی پاک هستند و سبب ایجاد حالات معنوی در انسان می شود.

وی با بیان این که روح القدس، روح مخصوص ائمه اطهار است، خاطرنشان کرد: خداوند از عالم ملکوتی روحی ایجاد می کند و در وجود امام آمیخته می کند که همواره با امام است.

آیت الله موسوی جزایری با بیان این که روح قدسی در ائمه اطهار دچار آسیب و سرگرمی باطل نمی شود، گفت: امام به وسیله آن روح قدسی به همه عالم تسلط دارد و از همه علوم آگاه است./9464/پ201/ب2

ارسال نظرات