برنامههای ماهوارهای با فرهنگ دعا و خودسازی سازگاری ندارد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام سید حسین حسینی قمی، استاد حوزه علمیه، بعد از ظهر امروز در برنامه «سمت خدا» که از شبکه سوم صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد، با اشاره به جباریت خداوند متعال گفت: هرکس در ماه مبارک رمضان کارهای مستخدمان خود را سبک داشته و ساعات کاری آنان را کاهش دهد، خداوند جبار گشایشی در دنیا و آخرت وی قرار میدهد تا جبران نیکی او باشد.
وی در ادامه افزود: ضعفی که قابل تحمل برای روزه دار است و آسیب شدیدی به وی نمیزند، نمیتواند دلیل مناسبی برای ترک روزه باشد؛ بنابراین در اظهارات دکترها نیز باید دقت نمود تا بی جهت خود را از گرفتن معاف نکنیم.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه سفر کردن در ماه رمضان به ویژه سفری که برای فرار از روزه باشد، کراهت دارد، خاطرنشان کرد: سفر ضروری یا سفری که برای عمره، تمتع، زیارت و کمک به مومن باشد، برای روزه دار کراهتی ندارد اما باید بداند که تنها سفری روزه ندارد که روزه دار پیش از اذان ظهر از وطن خویش خارج شده باشد.
وی تصریح کرد: زن و شوهر باید یکدیگر را تشویق به روزه گرفتن و سحری درست کردن کنند تا علاقه به روزهداری درآنان کاهش نیابد؛ همچنین میتوانند با تشویق فرزندان به روزه گرفتن سبب علاقه آنان به این ماه مبارک و روزهداری در آن کنند.
حجتالاسلام حسینی قمی با بیان اینکه آبروی ماه رمضان را نباید با اخلاق ناپسندمان ببریم، خاطرنشان کرد: در ماه رمضان که آستانه تحمل و صبر پایین میآید، مواظبت نسبت به اخلاق و برخورد با خانواده و اطرافیان باید افزایش یابد؛ در ماه رمضان نباید طوری شویم که مردم از خود بپرسند «این چه ماهیست و چرا تمام نمیشود؟».
وی با اشاره به مراقبتهایی ویژهای که روزهداران باید درماه مبارک رمضان داشته باشند، اظهار داشت: اگر میخواهیم از ماه رمضان استفاده کرده و مصداق روزهدارانی نشویم که از رمضان جز گرسنگی و تشنگی بهرهای نبردهاند، باید بپذیریم که ماهواره با رمضان، دعا، افطار و مراقبت چشم و گوش سازگاری ندارد.
استاد حوزه علمیه اضافه کرد: همان گونه که در مقابله با موشک نظامی دشمن و در اعتراض به جنایات فیزیکی آنان خشمگین شده و صدای به اعتراض میگشاییم، باید در مقابل حمله و تهاجم فرهنگی آنان نیز سکوت نکرده و به مقابله بپردازیم؛ کوچکترین راه مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن، دست شستن از ماهواره و ندیدن آن است.
وی با اشاره به اهمیت مال حلال در سفرههای ماه رمضان و اخراج خمس از اموال تأکید کرد: دزدی بود در گذشته که با اموال حرام خود حتی برای امام حسین هم اقامه عزا میکرد؛ این دزد تنها برای افطار روزه خود مراقبت میکرد تا مال حرامی نخورد، از همینرو گاهی تا چندساعت پس از اذان مغرب گرسنه میماند تا نان حلالی برای افطار به دست آورد.
حجتالاسلام حسینی قمی با بیان اینکه فقهای امروزی غیبت را جزء مبطلات روزه به حساب نمیآورند، گفت: به اعتقاد فقها غیبت اجر معنوی روزه را کم میکند اما در روایتی از حضرت رسول اکرم(ص) آمده است که غیبت روزه را باطل کرده و باید علاوه بر نگاه داشتن آن تا افطار، قضای روزه هم گرفته شود.
وی ادامه داد: شیخ طوسی بر اساس روایت رسول اکرم(ص) مبنی بطلان روزه توسط غیبت، فتوا داده که اگر روزهداری در حین روزه غیبت کند، باید قضای آن روزه را نیز به جای آورد؛ همچنین فقیهی از فقهای شیعه میگوید «چطور میتوان گفت که قطرهای آب روزه را باطل میکند اما بازی با آبروی مؤمن سبب بطلان روزه نمیشود؟».
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه روزه یک عبادت فردی نیست، گفت: پیامبر اکرم که اجودالناس و سخاوتمند ترین مردم بود، بیشترین جود و سخاوتش در ماه رمضان جلوه مینمود؛ ایشان موقع افطار درب منزل را باز میکردند تا هرکس میخواهد داخل شده و افطار کند.
وی در پایان گفت: وقتی ماه رمضان فرا میرسید، امام سجاد(ع) گوسفندی را قربانی و غذایی درست میکردند و درحالی آن را موقع افطار میان روزهداران توزیع میکردند که خویش روزه خود را با نان و خرما افطار میکردند./997/پ202/س