۱۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۲۱۱۴۹۵
عضو هیأت مدیره انجمن کلام حوزه:

تبلیغ دینی بدون ارتباط معنوی مبلغان با مردم کم‌اثر است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت مدیره انجمن کلام حوزه ارتباط صمیمی با مردم را از ضروریات تبلیغ دانست و تأکید کرد: بعضی از مبلغان بعد از این که از منبر پایین می‏آیند بلافاصله مجلس را ترک می‏کنند و با مردم هیچ ارتباطی برقرار نمی‏کنند و این عدم ارتباط باعث می‏شود که راندمان کاری تبلیغ به صورت چشمگیری کاهش پیدا کند.
حجت الاسلام رضا برنجکار استاد حوزه علميه

حجت‏الاسلام رضا برنجکار، عضو هیأت مدیره انجمن کلام حوزه علمیه قم، در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به حساسیت ویژه جوانان به بعضی از مسائل در عرصه تبلیغ گفت: مبلغ باید به گونه‏ای برای جوانان تبلیغ کند که خود عامل آن موضوع باشد.

وی به اهمیت نوع ترویج مباحث دینی بین نوجوانان و جوانان اشاره کرد و ابراز داشت: یکی از شیوه‏های ترویج مباحث دینی و اعتقادی بین مردم به ویژه جوانان عامل بودن خود شخص ترویج کننده است یا حداقل اینکه عملش با گفتارش منافات نداشته باشد.

حجت‏الاسلام برنجکار معرفی الگو را یکی از راه‏های تربیتی برای جوانان و نوجوانان دانست و اظهار داشت: معرفی الگو یک راه میانبر برای بیان مطلبی است که ما می‏خواهیم با بیان استدلال و یا توضیح، آن را برای مخاطب بیان کنیم و با این کار به راحتی می‏توانیم آن مطلب را به مخاطب خود تفهیم کنیم.

عضو هیأت مدیره انجمن کلام حوزه علمیه قم با بیان این‏که الگوی ما در همه مباحث اعتقادی ائمه معصومین(ع) هستند، تصریح کرد: اگر ما یکی از امامان معصوم را به جوانان معرفی کنیم و در کنار معرفی فضائل ایشان را هم بیان کنیم به راحتی یک الگو را برای جوانان بدون اینکه اشاره کرده باشیم معرفی کرده‏ایم.

استاد حوزه و دانشگاه اهمیت کار مبلغان دینی در عرصه تبلیغ اشاره کرد و ابراز داشت: مردم به علاوه بر این که به شناخت احکام نیاز دارند، به اعتقادات و اخلاقیات هم نیاز دارند و باید مبلغان همه ابعاد دین مبین اسلام را برای مرد تبیین و تعریف نمایند.

وی ارتباط صمیمی با مردم را از ضروریات تبلیغ دانست و تأکید کرد: بعضی از مبلغان بعد از این که از منبر پایین می‏آیند بلافاصله مجلس را ترک می‏کنند و با مردم هیچ ارتباطی برقرار نمی‏کنند و این عدم ارتباط باعث می‏شود که راندمان کاری تبلیغ به صورت چشمگیری کاهش پیدا کند.

عضو هیأت مدیره انجمن کلام حوزه علمیه قم در پایان با بیان این‏که مبلغ باید با مخاطب احساس همدردی داشته باشد، ابراز داشت: توجه به مشکلات و گوش کردن به حرف‏های مردم به اثرگزاری بیشتر در عرصه تبلیغ کمک می‏کند و سبب می‏شود که مخاطب به این تصور برسد که مبلغان دینی گفتارشان با عملشان متفاوت نیست./922/ت302/س

ارسال نظرات