۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۲
کد خبر: ۲۱۲۴۲۸
استاد حوزه علمیه قم:

رعایت آداب دعا شرط اثربخشی آن است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم شرط اثر بخشی دعا را شناخت و رعایت آداب آن خواند.
جلسه اخلاق طلاب شهرکرد با حجت الاسلام صالحي خوانساري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام والمسلمین سیدمرتضی صالحی خوانساری، استاد حوزه علمیه قم، عصر امروز در مراسم جزء خوانی قرآن کریم که همه روزه در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) این شهر برگزار می شود، به اهمیت دعا در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: رمضان ماه پرفیض و برکتی است که باید با فرصت‌شناسی و هوشیاری نهایت تلاش را برای بهره‌مندی از برکات آن برد.

 

وی با بیان این‎که یکی از بهترین حالات روحی انسان، زمانی است که به راز و نیاز با خالق هستی می‌پردازد، تصریح کرد: دعا، توسل و نیایش یکی از بهترین حالات عبودیت و بندگی است؛ بنابراین انسان در زمان دعا نشان می‌دهد نیازمند خالق است که در واقع این حالت کمال بندگی و عبودیت است.

 

مدرس حوزه علمیه قم با اشاره به این که هر عبادتی آداب و شرایطی دارد که بدون آن اثربخش نخواهد بود، افزود: باید آداب و شرایط دعا را شناخت و آن را فراهم کرد تا اثربخش باشد.

 

وی تصمیم بر ترک گناه، صاف کردن قلب، غذا و کسب حلال، امر به معروف و نهی از منکر و پذیرفتن رهبر عادل و شایسته را از شرایط دعا یاد کرد و گفت: آغاز کردن دعا با نام خدا و ذکر صفات الهی، صلوات بر پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)، شفیع قرار دادن اولیای خدا هنگام دعا، اقرار به گناه، تضرع و زاری هنگام دعا و دو رکعت نماز حاجت پیش از دعا از جمله آداب قبل از دعا کردن است.

 

حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری، همچنین کوچک نشمردن دعا، ناچیز دانستن خواسته و نیازها در برابر عظمت خدا، همت عالی و بلند نظری در دعا، عمومی کردن دعا، دعای پنهانی، دعای دسته‌جمعی، حسن ظن به استجابت دعا، دعا در وقت‌ها و مکان‌های مناسب و مقدس و اصرار ورزیدن در دعا را از دیگر آداب قبل از دعا کردن ذکر کرد.

 

این استاد حوزه علمیه بیان داشت: سیدبن‌طاووس در کتاب «ألاقبال بالأعمال الحسنه» به سند خویش دعاى افتتاح را از کتاب دعاى ابوجعفر محمد بن عثمان بن سعید عمرى نقل کرده که در شب‌های ماه رمضان خوانده می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: اگرچه این دعا بر حسب ظاهر، از امام معصوم(ع) نقل نشده است، اما با توجه به این که مشی حدیثی اصحاب اهل‌ بیت(ع) به‌ویژه محمدبن عثمان بن سعید به‌عنوان نایب خاص امام زمان(عج)، خواندن دعاهای مأثور و رسیده از معصوم بوده است، به نظر می‌رسد این دعا با توجه به مضامین ژرفش از ناحیه مبارکه امام‌عصر(عج) یا از سایر معصومین(ع) رسیده است.

 

این کارشناس مسائل دینی با اشاره به این که نام این دعا را از جمله اول آن «اللهمَّ انِّی افْتَتِحُ الثَّناءَ بِحَمْدِکَ» گرفته شده افزود: علامه مجلسی نیز افزون بر نقل روایات مربوط به این دعای شریف، اعتبار آن را نیز مورد تصریح قرار داده و می‌گوید: در هر شب ماه مبارک این دعا را بخوانید که دعای این ماه را ملائکه می‌شنوند و برای صاحبش استغفار می‌کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری با اشاره به این که دعای افتتاح دربردارنده سه اصل از مهم‌ترین اصول دین شامل توحید، نبوت و امامت است، گفت: دعای افتتاح یکی از تأثیرگذارترین ادعیه جهت تعمیق اثرات معنوی دعا و تحکیم زیربنای اعتقادی افراد است.

 

وی افزود: دعای افتتاح صلوات جامعی است که در آن پس از حمد الهی، بر یکایک معصومین سلام و درود فرستاده شده تا ضمن تصدیق حجیت هر یک از ایشان، بر وجود ملازمت میان سه اصل توحید، نبوت و امامت تأکید شود.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: پس از صلوات بر رسول خدا(ص) نوبت به صلوات بر تمامی ائمه(ع) و انوار تابناک الهی است که نور هدایت هستند در آسمان قلوب مؤمنان و به‌وسیله آنها است که مؤمن توفیق وصال دوست یافته است.

 

این مقام مسؤول با اشاره به این که همه ائمه(ع) در راه استقرار بندگی خدا در زمین به شهادت رسیدند و زندگی‌شان در راه عبودیت، جهاد و شهادت گذشته است، افزود: وقتی بر آن ها درود می‌فرستیم تصدیق می‌کنیم که راه سعادت و رستگاری را در پیروی عملی از این بزرگواران یافته‌ایم./9457/پ202/ب2

ارسال نظرات