۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۲۱۴۵۱۱
آیت‌الله سبحانی:

آتش گروه‌های تکفیری دامان تربیت‌کنندگان آنها را می‌گیرد

خبرگزاری رسا ـ حضرت‌ آیت‌الله سبحانی با تأکید بر این که امروز استکبار جهانی مارهایی همچون داعش، القاعده و طالبان را در آستین خود پرورش داده است، گفت: این گروه‌ها قطعا به سراغ پدید آورندگان خود بر می‌گردند.
سلسله مباحث تفسير قرآن آيت الله سبحاني در مدرسه حجتيه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در جلسه درس تفسیر خود که در مسجد مدرسه حجتیه قم برگزار شد به ادامه تفسیر سوره مبارکه «زمر» پرداخت.

وی با اشاره به آیه «فَإِذَا مَسَّ الإنْسَانَ ضُرٌّ دَعَانَا ثُمَّ إِذَا خَوَّلْنَاهُ نِعْمَةً مِنَّا قَالَ إِنَّمَا أُوتِیتُهُ عَلَى عِلْمٍ بَلْ هِیَ فِتْنَةٌ وَلَکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لا یَعْلَمُونَ»،‌ ابراز کرد: گاهی اوقات به انسان چیزی از جانب خدا می‌رسد اما انسان آنرا به خاطر علم خود می‌داند.

این مرجع تقلید با بیان این‌که قارون نیز این گونه بود و هرآنچه نصیبش شده بود را از جانب خود می‌دانست، اظهار کرد: کسانی در دنیا گرفتار شده و پس از راز و نیاز با خدا خواسته آنها اجابت می‌شوند اما در برابر شکر نعمت‌های الهی داشته‌ها را به خاطر علم و دانش و توانایی خود می‌دانند.

حضرت‌ آیت‌الله سبحانی با اشاره به این‌که در قرآن قریش و قارون به هم تشبیه شده اند، اظهار کرد: قارون می‌گفت ثروت را به وسیله علم و دانش خود به دست آورده‌ام و قریش نیز از همین ویژگی برخوردار بود.

استاد برجسته تفسیر قرآن ادامه داد: اما سرنوشت قریش و قارون به یک شکل نبود چون تشبیه این دو با یکدیگر در قرآن از نوع تشبیه جمیع جهات نیست و تشبیه برخی از جهات است.

رییس مؤسسه امام صادق(ع) با بیان این‌که امروز نیز غربی‌ها ادوات جنگی و ابزارهای دیگر را نتیجه علم و دانش خود می‌دانند، افزود: خداوند چیزهایی که به بشر می دهد برای آزمایش است تا ببیند این وسائل را در راه پیشرفت یا نابودی بشر استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که آیات قرآن در همه زمان‌ها حجت است، اظهار کرد: هرچند این آیات مربوط به قریش و قارون است اما نور آیات الهی در هر زمانی می‌تابد و مصادیق خود را دارد.

این مرجع تقلید به تفسیر آیه «وَالَّذِینَ ظَلَمُوا مِنْ هَؤُلاءِ سَیُصِیبُهُمْ سَیِّئَاتُ مَا کَسَبُوا وَمَا هُمْ بِمُعْجِزِینَ»، پرداخت و بیان کرد: خداوند نعمت‌هایی را به بشر می‌دهد تا ببیند در چه راهی از آن استفاده می‌کنند اگر در مسیر درست مصرف کردند اجر و در غیر این صورت آنها را عذاب می‌کند.

حضرت‌ آیت‌الله سبحانی در ادامه با تأکید بر این که امروز استکبار جهانی مارهایی همچون داعش، القاعده و طالبان را در آستین خود پرورش داده است، افزود: این گروه‌ها قطعا به سراغ پدید آورندگان خود بر می‌گردند.

استاد برجسته تفسیر قرآن ادامه داد: گروه های تکفیری زمانی که بزرگ شدند مربی و غیر مربی برایشان تفاوتی ندارد و آتششان دامان تربیت کنندگان را نیز می‌گیرد.

رییس مؤسسه امام صادق(ع) در ادامه با اشاره به آیات قرآن فقر و غنا را از امتحانات الهی دانست و ابراز کرد: انسان باید مراقب باشد و در هر دو مرحله به گونه‌ای رفتار کند که سبب کفر گفتن به خدا نشود.

حضرت‌ آیت‌الله سبحانی ادامه داد: بسط و اقباض به دست پروردگار است و خدا به هر کسی که بخواهد روزی می دهد.

وی با بیان این‌که برخی به گونه‌ای رفتار می‌کنند که همیشه زیردست قدرتمندان باشند، گفت: این امر بستگی به رفتار خود انسان‌ها و جوامع دارد و این‌که برخی آنرا به خدا نسبت می‌دهند درست نیست.

حضرت‌ آیت‌الله سبحانی ادامه داد: امروز هشتاد بخش ثروت جهان در اختیار 2 هزار نفر است و این مربوط به نظام طبقاتی است.

رییس مؤسسه امام صادق(ع) در ادامه با بیان این‌که خداوند در ماه مبارک رمضان گناهاه بندگان را می‌بخشد، ابراز کرد: خداوند به طرق دیگری نیز گناهان بندگان را می‌بخشد و یکی از آنها توبه است که خدواند برای بخشش بندگان قرار داده است./927/پ201/ج

ارسال نظرات