۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۲۱۴۶۲۵
در نشست استادان دانشگاه و اصحاب رسانه مطرح شد؛

فاصله گرفتن از گفتمان ملی علمی و سیاست زدگی مشکل اصلی رسانه‌ها

خبرگزاری رسا ـ نخستین نشست هم اندیشی با عنوان بررسی نقش رسانه در تقویت جایگاه علم و فناوری استان قم که به همت دانشگاه حضرت معصومه(س) و با حضور مدیران و اصحاب رسانه برگزار شد.
رسانه ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین نشست هم اندیشی با عنوان بررسی نقش رسانه در تقویت جایگاه علم و فناوری استان قم که به همت دانشگاه حضرت معصومه(س) و با حضور مدیران و اصحاب رسانه شب گذشته در هتل استقلال قم برگزار شد.

در این مراسم دکتر باقری ثالث رییس دانشگاه حضرت معصومه(س) و سید مجید امامی استادیار ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) به ایراد سخن پرداختند.

باقری ثالث با قدردانی از رسانه‌های فعال؛ هم فکری، هم اندیشی و برگزاری کارگاه علمی را از اهداف برگزاری این نشست برشمرد.

وی گفت: باید همگی نسبت به پیشرفت‌های علمی در آموزش عالی حساس بوده و اخبار آن را به صورت برجسته منتقل کنیم، چرا که جهش علمی کشور سبب غرور ملی شده و رهبر معظم انقلاب نیز نسبت به حرکت روبه جلو تأکید دارند.

رییس دانشگاه حضرت معصومه(س) با بیان این‌که سال گذشته 25 هزار اثر علمی از سوی دانشمندان ایرانی در «آی اس آی» منتشر شد، اظهار داشت: رتبه علمی کشورمان در آی اس آی بیستم است که بسیار خوب بوده و خوشبختانه روند رشد علمی کشور نیز ادامه دارد.

وی افزود: رتبه ایران در تولید علم بسیار بالا است، به گونه‌ای که رتبه نخست منطقه را دار هستیم، این غرور ملی باید دائم در خبرگزاری‌ها منعکس شود تا این روند کند یا متوقف نشود.

باقری ثالث درباره نقش استراتژیک علم و فناوری نیز خاطرنشان کرد: قدرت هر کشور را علم آن مشخص می‌کند، امروز وحشت صهونیست‌ها این است که ساخت موشک‌ها در فلسطین بومی شده است.

وی تصریح کرد: هر کشوری به علم و فناوری دستیابی داشته باشد قدرتمند بوده و معادلات سیاسی را بهم می‌ریزد که خوشبختانه کشور ما نیز این رتبه را دارد.

رییس دانشگاه حضرت معصومه(س) با تأکید بر استفاده رسانه‌ها از ظرفیت‌های آموزش عالی اظهار داشت: رسانه‌ها باید با دانشگاه‌ها و مراکز علمی تفاهم‌نامه داشته و از نظرات کارشناسان و اعضای هیأت مدیره در مباحث روز و مطرح جامعه استفاده کنند.

وی یادآور شد: برای نمونه در بحث هسته‌ای می‌توان از نظرات کارشناسان استفاده کرد؛ در موضوع هسته‌ای هنر نظام این بود که آن را به یک مطالبه ملی تبدیل کرد حمایت مردم از پشتوانه‌های مهم تیم مذاکره هسته‌ای است.

وی تصریح کرد: نقش رسانه‌ها امروز این است که سیاست‌های نظام را به عنوان یک مطالبه ملی تبدیل کردند؛ روشنگری، ارتقای دانش و بینش، رویکرد رویداد مدار و حرفه‌ای از رسالت‌های مهم رسانه‌ها است.

باقری ثالث در بخش دیگری از سخنانش درباره دانشگاه حضرت معصومه(س) نیز بیان داشت: این دانشگاه برای دختران بوده که در چهار دوره علمی دانش آموخته‌های زیادی از این دانشگاه فارغ التحصیل شدند.

وی افزود: سال گذشته 70 درصد دانش آموختگان مقطع کارشناسی در مقطع کارشناسی ارشد پذیرفته شدند؛ این دانشگاه از نظر اخلاقی نیز بسیار مثبت عمل کرده و تاکنون تنها یک پرونده اخلاقی داشته است.

در ادامه نخستین هم اندیشی بررسی نقش رسانه‌ در تقویت جایگاه علم و فناوری استان قم سید مجید امامی نیز در سخنانی با تأکید بر کسب علوم مختلف علم و فناوری را سبب افزایش قدرت نظامی دانست و گفت: محور تمدن سازی کشورهای غربی تولید علم بوده است.

وی افزود: علم یک علت مادی برای تحقق تمدن است؛ عقب ماندن ما در زمینه علم به سبب ضعف اعتماد به نفس بوده است.

استادیار ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به فروپاشی اجتماعی کشور ما قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: در زمان امام راحل از این فروپاشی با دفاع مقدس جلوگیری شد.

وی تأکید کرد: در دوران کنونی نیز از این فروپاشی با توسعه و تقویت حرکت علمی جلوگیری شد.

امامی رسیدن به مرزهای بین‌المللی در عرصه علم و فناوری را واجب دانست و اظهار داشت: اگر ما در عرصه علم و فناوری پیشرفت نکنیم هویت ملی خود را از دست می‌دهیم.

وی ادامه داد: البته رشد علمی ما بسیار مهم بوده و کشور ما در طول سه سال گذشته به صورت پی در پی سرعت تولید علم را دارا بوده است.

استادیار ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب نسبت به تولید علم و فناوری گفت: گزارش و رصد رشد علمی کشور، آسیب شناسی، توجه به آینده علم و فناوری باید مورد توجه رسانه‌های ما قرار گیرد.

وی یادآور شد: فاصله گرفتن از گفتمان ملی علمی، سیاست زدگی، فقدان دانش تخصصی علمی و ضعف در عرصه اطلاع رسانی از جمله مشکلات رسانه‌های ما در بیان تولیدات علمی کشور است.

گفتنی است، در پایان مراسم نیز چندی از اصحاب رسانه به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداخته و عدم حمایت کافی از رسانه‌ها، وابستگی شدید رسانه‌ها را از مشکلات دانسته و تقویت سایت‌ها و روابط عمومی دانشگاه‌ها را از جمله راهکارها بیان کردند./993/پ202/س

ارسال نظرات