۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۲۱۵۸۰۴
کارشناس تاریخ و اندیشه سیاسی:

محصول فرهنگ غیردینی سست شدن بنیان خانواده است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام با اشاره به پیامدهای تحدید نسل، افزایش جمعیت کشور را ضروری دانست و گفت: محصول فرهنگ غیردینی سست شدن بنیان خانواده است که تجرد و بی‌مسؤولیتی را ترویج کرده زن و شوهر را به جدایی یا طلاق عاطفی سوق می‌دهد.
حجت الاسلام زبيح الله نعيميان

حجت‌الاسلام ذبیح الله نعیمیان، عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به تحدید نسل و بالا رفتن سن ازدواج در کشور اظهار داشت: این پدیده اجتماعی نتیجه دودهه تبلیغ فرهنگ فرزند کمتر است که در ترکیب جمعیتی کشور تغییر جدی ایجاد کرد و تصمیم‌های ریز و درشتی برای این تغییر جمعیتی در نظام بهداشتی، پزشکی و بیمه‌ای گرفته و اجرایی شد.

 

 

تبلیغ شعار فرزند کمتر فرهنگ سازی اشتباه سیاست‌گذاران جامعه در دودهه قبل است

 

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام، تبلیغ شعار فرزند کمتر را فرهنگ سازی غلط سیاست‌گذاران جامعه خواند و ابرازداشت: برخی از مسؤولان جامعه در دو دهه اخیر با ایجاد مشوق‌ها و محدودیت‌ها در زمینه فرهنگی، آموزشی، پزشکی، اجتماعی و اقتصای به تحدید نسل کمک کردند.

 

 

حجت‌الاسلام نعیمیان برخی از ذهنیت‌های منفی را در تأخیر ازدواج دخیل دانست و گفت: در بین برخی خانواده‌ها نوعی ذهنیت اشتباه نسبت به مخالفت تحصیل با ازدواج به وجود آمد و در نتیجه سن جوانان به‌ویژه دختران بالا رفت که بعد از تحصیلات عالی، توقعات نیز افزایش پیدا کرد.

 

 

وی یادآور شد: با رویکرد فرهنگی برخی مسؤولان در دو دهه اخیر، فرهنگ اجتماعی استحاله شده و مشکلات اقتصادی، کمبود اشتغال، توقع بالای خانواده‌ها و موانع اجتماعی نیز به این تغییر فرهنگی و تحدید نسل کمک کرد.

 

 

کارشناس تاریخ و اندیشه سیاسی معاصر تصریح کرد: محصول فرهنگ غیردینی سست شدن بنیان خانواده است که تجرد و بی‌مسؤولیتی را ترویج کرده زن و شوهر را به جدایی یا طلاق عاطفی سوق می‌دهد.

 

 

حجت‌الاسلام نعیمیان به تأخیر سن باروری و مشکلات ناشی از آن اشاره کرد و گفت: برخی از جوانان دیر متأهل شده‌ و سن باروری را به تأخیر می‌اندازند که این مسأله مشکلاتی را برای آنها به وجود خواهد آورد.

 

 

سؤال‌هایی درباره سزارین و زایمان غیر طبیعی در بین عموم مردم مطرح است

 

 

وی افزود: سؤال‌هایی درباره سزارین و زایمان غیر طبیعی در بین عموم مردم مطرح شده است که اطلاع رسانی در این زمینه می‌تواند به تعدد اولاد و افزایش جمعیت کمک کند.

 

 

حجت‌الاسلام نعیمیان تغییر فرهنگ جامعه را تدریجی دانست و گفت: تصور فرزند بیشتر در جامعه این است که رفاه و نشاط کمتر خواهد بود و تغییر این ذهنیت عمومی نیاز به زمان و آگاهی جامعه دارد.

 

 

وی با بیان این که ذهنیت نسل جدید نسبت به خانواده متفاوت با نسل گذشته است تأکید کرد: برای تعریف و بازنگری جدید از خانواده گفت‌و‌گوی بین نسلی صورت بگیرد و تجربه‌های نسل گذشته به نسل جدید انتقال پیدا کند.

 

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام با اشاره به تأثیر مستقیم سن ازدواج در تحدید نسل گفت: ازدواج و تولید مثل در سنین بالاتر مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت که با مشغولیت‌های روحی و روانی جدید به ویژه در سنین بالاتر، افراد حوصله تعدد اولاد و فرصت تربیت فرزند را ندارند.

 

 

 اصلاح و تغییر فرهنگ ازدواج و خانواده به چند دهه کار فرهنگی نیاز دارد

 

 

وی در ادامه تفریحات جدید را در تحدید نسل مؤثر خواند و بیان داشت: همان گونه که فرهنگ ازدواج در جامعه طی دو دهه تغییر پیدا کرده، برای اصلاح و تغییر این فرهنگ به چند دهه کار فرهنگی و تبلیغی احتیاج است.

 

 

باید مسؤولان به سیاست تغییر جمعیت از سوی اقلیت‌های مذهبی توجه کنند

 

 

حجت‌الاسلام نعیمیان کاهش جمعیت را برای آینده کشور خطرناک عنوان کرد و گفت: افزون بر تهدیدات امنیتی، ایجاد جامعه منفعل، خالی شدن مدارس و مراکز آموزشی از تعادل، باید مسؤولان به سیاست تغییر جمعیت از سوی اقلیت‌های مذهبی توجه کنند که با اهداف و اغراض سیاسی به دنبال تغییر ترکیب جمعیتی و برهم زدن هویت اجتماعی، سیاسی کشور هستند.

 

 

مسؤولان جامعه برای افزایش جمعیت کشور برنامه‌ریزی کنند

 

 

وی پیش‌بینی و فراهم کردن مقدمات تغییر جمعیت کشور را مهم دانست و گفت: مسؤولان باید برای افزایش جمعیت کشور برنامه‌ریزی کنند و با آمادگی قبلی، جمعیت شهرهای مختلف را رصد کرده نسبت به اقبال هر منطقه‌ و افزایش جمعیت به ساخت مسجد، مدرسه، مسکن، فضای تفریحی و امکانات رفاهی بپردازند.

 

 

کارشناس تاریخ و اندیشه سیاسی معاصر، با بیان این که مراکز فرهنگی در افزایش جمعیت مؤثر هستند، گفت: مراکز فرهنگی افزون بر وظیفه شخصی یک تعهد سازمانی نیز دارند و با توجه به تفاوت اهداف، نوع ارتباط گیری و تأثیرگذاری این مراکز در جامعه باید برای ازدیاد نسل و ارتقای فرهنگ خانواده تلاش کنند.

 

 

وی با اشاره به اهمیت محصولات فرهنگی در اصلاح فرهنگ خانواده تأکید کرد: نشریه‌ها، کتاب‌ها، دوره‌ها، رسانه‌ها و کارگاه‌های آموزشی می‎توانند برای آشنایی همسران جوان با فرهنگ اسلام و پیروی از اهل بیت(ع) مؤثر باشند.

 

 

برای گسترش فرهنگ ازدواج ایجاد رشته‌های تحصیلی جدید در دانشگاه‌ها ضرورت دارد

 

 

حجت‌الاسلام نعیمیان با توجه به آموزش‌های کنترل جمعیت دانشگاه‌ها در سال‌های گذشته به ضرورت ایجاد رشته‌های تحصیلی جدید اشاره و اضافه کرد: حقوق خانواده، فقه خانواده و خانواده ایمانی را می‌توان در قالب رشته‌های جدید به بحث گذاشت که این آموزش‌ها بنیان خانواده را تقویت کرده مسائل مستحدثه جدید را  مورد بررسی قرار می‌دهد.

 

 

 استفتائات و احکام شرعی نقش مهمی در گسترش فرهنگ ازدواج و تعدد اولاد دارد

 

وی استفتائات شرعی را در مورد گسترش فرهنگ ازدواج و اهمیت دادن به خانواده مهم عنوان کرد و گفت: دانشگاه‌ها، برخی مؤسسات پژوهشی و مراکز حوزوی که در رشته‌های اجتماعی جدید فعالیت دارند باید در گرایش به این فرهنگ و پاسخ به مسائل مستحدثه تلاش کنند./908/ت301/س

ارسال نظرات