دشمنان با تشکیل گروههای تکفیری بهدنبال شبیه سازی علائم ظهور و تخریب اندیشههای اسلامی هستند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام محمد رضا کدخدا، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم عصر یکشنبه نوزدهم مرداد ماه در نخستین دوره متمرکز آموزشی مهدویت ویژه طلاب سراسر کشور که بههمت دفتر قرآن و عترت معاونت تهذیب حوزههای علمیه و با همکاری بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) در دانشکده شهید مفتح همدان درحال برگزاری است، به ادامه طرح مباحث مهدویت پرداخت.
وی درباره انواع نشانههای ظهور، گفت: برخی از نشانهها مانند ندای آسمانی نزدیکی ظهور را بشارت میدهند اما برخی دیگر درباره اصل ظهور نوید میدهند و برای تقویت ایمان و باور شیعیان به وعده ظهور مهدی موعود هستند، مانند اختلاف بنی عباس در حکومت که در کلمات امامان بهعنوان نشانههای ظهور بیان شده و اختلاف زیادی تا ظهور داشته است.
حجتالاسلام کدخدا ابراز داشت: مهمترین تقسیم بندی نشانهای ظهور، همان است که در روایات متعدد به آن تصریح شده که علائم دوگونهاند؛ «علائم حتمی» که بدون شک اتفاق خواهند افتاد و «علائم غیر حتمی» که تنها در صورت تحقق شرایط و زمینههای آنها واقع میشوند و اگر شرط آنها پیش نیاید یا مانعی برای آنها ایجاد شود، آن علائم رخ نخواهند داد.
کارشناس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) مبنی بر اینکه قیام قائم ما پنج نشانه دارد؛ خروج سفیانی، یمانی، ندای آسمانی، کشته شدن نفس زکیه و خسف بیداء، ابراز داشت: سفیانی مردی از نسل ابوسفیان است که اندکی پیش از ظهور قیام میکند، او از عناصر فاسدی است که با تظاهر به دینداری، گروه بسیاری را فریب میدهد، در بخشی از کشورهای اسلامی کشتار فراوان میکند و با مخالفان خود به شکل فجیعی برخورد میکند.
وی با بیان اینکه شروع قیام سفیانی در ماه رجب است و پس از تصرف شام و مناطق اطراف آن، به عراق حمله کرده و در آنجا به کشتار گستردهای دست میزند، افزود: براساس برخی از روایات، مدت حکومت او 9 ماه است و از ابتدای خروج تا کشته شدن او 15 ماه طول میکشد.
حجتالاسلام کدخدا ابراز داشت: «خسف» به معنای فرو رفتن و «بیداء» به نام منطقهای میان مکه و مدینه است، مقصود از «خسف بیداء» این است که سفیانی، لشکری را برای مقابله با امام مهدی(عج) به سمت مکه گسیل میدارد، هنگامی که لشکر او به منطقه بیداء میرسد، به صورتی معجزه آسا در زمین فرو میرود.
کارشناس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در ادامه تبیین علائم حتمی ظهور، با اشاره به «خروج یمانی»، اظهار داشت: یمانی که مردی صالح و مؤمن است، برضد بدیها و انحرافات قیام میکند و با تمام توان با بدیها و تباهیها مبارزه میکند، البته جزییات حرکت و اقدامات او برای ما چندان روشن نیست.
وی با اشاره به صیحه آسمانی، گفت: این ندای آسمانی که براساس برخی از روایات، ندای جبرییل(ع) است، در ماه رمضان شنیده میشود، از آنجا که قیام مصلح کل، انقلابی جهانی است، همگان منتظر وقوع آن هستند، یکی از راههای آگاهی مردم جهان از این رویداد، همین ندای آسمانی است.
حجتالاسلام کدخدا با اشاره به اینکه «نفس زکیه» به معنای انسان پاک و بی گناهی است که قتلی انجام نداده است، افزود: یکی از علائم حتمی که بیشتر در روایات شیعه بیان شده، این است که جوانی بی گناه در مسجد الحرام بین رکن و مقام کشته میشود، این رویداد به وسیله اهل مکه و در آستانه قیام مهدی خواهد بود، برابر برخی از روایات بین کشته شدن نفس زکیه و قیام قائم آل محمد(ص) تنها 15 شب فاصله خواهد بود.
کارشناس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم درباره نسبت جنگ گروههای تکفیری در سوریه و عراق با علائم ظهور، تأکید کرد: دشمن با ایجاد گروههای تکفیری، بهدنبال شبیه سازی علائم ظهور بود، به این صورت که این گروهها مانند سفیانی پس از تصرف شام، به عراق و سپس مکه حمله کنند و بعد بگویند که دیدید ظهور اتفاق نیفتاد و بر همین مبنا، روایات اسلامی درباره علائم ظهور را تخریب کنند، در حالیکه گروههای تکفیری نتوانستند سوریه را تصرف کنند./956/پ202/ب4