۲۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۹
کد خبر: ۲۱۶۴۲۳
در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار صورت گرفت؛

تجلیل از حسن اخوان برادر خبرنگار ایرانی دربند رژیم صهیونیستی

خبرگزاری رسا ـ در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار از حسن اخوان برادر کاظم اخوان خبرنگار ایرانی که از سال 1361 در بند رژیم صهونیستی است، تجلیل به عمل آمد.
کاظم اخوان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مراسم گرامیداشت روز خبرنگار شب گذشته بیست و سوم مرداد با حضور اصحاب رسانه، خبرنگاران، دبیران سرویس ها، سرپرستی های خبرگزاری ها، روزنامه ها، نشریات محلی و هفته نامه های استان خراسان رضوی در مجتمع پارس توریست شاندیز برگزار شد.

 

در این مراسم که با حضور سعید سرابی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی و جمعی از معاونان استاندار برگزار شد، از حسن اخوان برادر کاظم اخوان که به مدت سی سال در بند رژیم صهیونیستی به اسارت گرفته شده است، نیز تجلیل شد.

 

«کاظم اخوان» خبرنگار و عکاس خبری که برای به تصویر کشیدن مقاومت مردم فلسطین و لبنان عازم بیروت شده بود، در 14 تیر سال 61 توسط مزدوران رژیم صهیونیستی، همراه با سه دیپلمات ایرانی به اسارت گرفته شد و تا کنون از سرنوشت آنان اطلاعی در دست نیست.

 

اخوان که بارها در کنار شهید 'مصطفی چمران' با دوربین عکاسی و فیلمبرداری خود در مناطق دفاع مقدس حضور یافته بود، برای به ثبت مقاومت مردم فلسطین و لبنان و نشان دادن چهره واقعی رژیم صهونیستی عازم بیروت شد، اما قبل از ورود به این شهر در توطئه مشترک صهیونیست ها و فالانژها ربوده شد و از آن تاریخ تاکنون هیچ خبری در ارتباط با سرنوشت او و همراهانش منتشر نشده است.

 

وی در سال 1338 در خانواده‌ مذهبی در یکی از محلات قدیمی اطراف حرم امام رضا(ع) در مشهد مقدس متولد شد.

 

اخوان پس از پیروزی انقلاب با شور و نشاط در سنگرهای مختلف به خدمت پرداخت و با آغاز جنگ تحمیلی آرام و قرار نداشت. در این هنگام وی خود را از مشهد به اهواز رساند و به ستاد جنگ های نامنظم پیوست و با حضور در این گروه که نقش بسیار ارزنده ای در دفاع از میهن اسلامی داشت، در کنار شهید چمران در بیش از 70 عملیات و نبرد خطرناک با دوربین عکاسی و فیلمبرداری در گرماگرم نبرد حضور ‌یافت.

 

او که در بیشتر ماموریت های جنگی در کنار چمران بود و ارتباط بسیار صمیمی با او داشت و شدیدا مورد توجه او بود، در نبرد همیشه پیشتاز بود و علاوه بر اسلحه، وسایل دوربین عکاسی و فیلمبرداری را نیز با خود حمل می‌کرد و هر زمان که در هریک از خطوط، ارتباط قطع می‌شد، اخوان با شهامت و ورزیدگی به سرعت ارتباط را برقرار می‌کرد.

 

او یک رزمنده بسیجی هنرمند بود که هنر عکاسی در وی با جنگ تحمیلی متولد ‌شد و با تشویق و تحسین شهید چمران و عشق و ایمان، به ثبت لحظات ناب ایثار رشد ‌کرده و تبلور یافت و می توان گفت اخوان تبدیل به یکی از پدیده های عکاسی جنگ شد.

 

گاهی یک عکس و ثبت آن در اذهان، گویاتر از صدها کلام و چندین جلد کتاب است و اخوان آنچنان در عمق زوایای حرکتی دفاع مقدس حضور داشت که برای ثبت حادثه‌ای از هنر خود بهره جست که کمتر از یک لحظه و شاید تنها برای یک بار در طول تاریخ اتفاق می افتد/934/پ202/ب4

ارسال نظرات