۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۲۱۷۶۰۶
در سی‌ویکمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش مطرح شد؛

انتقاد هاشمی رفسنجانی از اقدام قانونی مجلس

خبرگزاری رسا ـ رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام اقدام قانونی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استیضاح وزیر علوم که عملکرد وی مورد انتقاد جدی دلسوزان نظام و مراجع تقلید قرار گرفته بود را نکوهش کرد.
هاشمي رفسنجاني هاشمي رفسنجاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در دومین روز از سی و یکمین اجلاس روسای آموزش و پرورش سراسر کشور با تأکید بر این‌که آموزش و پرورش بزرگ ترین دستگاه اجرایی کشور است، گفت: این بخش با مشکلات زیادی همراه است بنابراین هنگامی که می‌خواهند بودجه را تصویب کنند آموزش و پرورش دچار کسری بودجه می‌شود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: کمبود حقوق و مزایا در آموزش و پرورش موجب شده است تا بسیاری از استعدادهای درخشان جامعه تمایلی به حضور در این بخش نداشته باشند. این افراد تصور می‌کنند معلمان ساده‌تر می‌توانند این کار را انجام دهند اما باید توجه داشت نخستین خشت نیروی انسانی جامعه در آموزش و پرورش ساخته می‌شود، بنابراین باید به سمتی حرکت کنیم تا نیروهای مستعد افتخار به حضور در آموزش و پرورش کنند.

وی با اشاره به اهمیت پرداختن به وضعیت معیشیتی معلمان و مربیان آموزش و پرورش گفت: هم اکنون سطح معیشتی معلمان کم‌تر از سطح متوسط جامعه می باشد. برای آنکه معلم بتواند به خوبی تدریس کند و دانش آموز بهره کافی را از فضای آموزشی ببرد، باید شیوه و نوع تدریس استاندارد باشد که تمام این موارد به بودجه احتیاج دارد، بودجه ای که همیشه دچار کسری آن بوده ایم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی ادامه داد: توسعه مشارکت های مردمی در آموزش و پرورش از جمله تصمیماتی بود که در گذشته اتخاذ شد. آموزش و پرورش صرفا منحصر به مدرسه و معلم نیست، مطرح شدن بحث انجمن اولیا و بیانگر نقش پررنگ والدین در روند آموزشی کشور می باشد.

وی به برخی از معضلات آموزشی در مدارس اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات در مدارس تأکید بر حافظه محوری است. دانش‌آموزان باید به تفکر وادار شوند و تفکر در محیط بسته و فضای اختناق رشد نخواهد کرد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به آمار صندوق بین‌المللی پول گفت: براساس این آمار سالانه 180 هزار تحصیل کرده از کشور به خارج می‌روند که این موضوع باعث می‌شود ایران 50 میلیارد دلار از سرمایه‌های انسانی خود را از دست بدهد در حالی که با برنامه‌ریزی می‌توان این افراد را به خارج از کشور فرستاد و طوری برنامه‌ریزی کرد که آن‌ها با داخل کشور ارتباط داشته و اطلاعات خود را به داخل منتقل کنند.

هاشمی رفسنجانی دخالت افراطیان در آموزش و پرورش را عاملی برای رکو در این عرصه دانست و افزود: اگر افراطی‌ها بگذارند و دخالت نکنند آموزش و پرورش بنیانگذار یک جامعه خوب است شاهد بودیم که وزیری که در امور وزارت خانه مسلط شده بود را استیضاح و عزل می‌کنند که براین اساس انگیزه خدمت از انسان‌ها گرفته می‌شود.

نماینده خبرگان رهبری در پایان بیان کرد: طبق فرموده‌های رهبر معظم انقلاب اگر روش ما اعتدال بوده و رأی مردم حق‌الناس باشد، دیگر اختلافات سیاسی، دعواها و تهمت‌ها معنایی نخواهد داشت./9598/پ202/ج

ارسال نظرات