۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۲۱۷۸۸۳
حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه:

تحجر و روشنفکری دو رویکرد دشمن برای ضربه زدن به اسلام ناب است/ برخی مسؤولان تهاجم فرهنگی را باور ندارند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این‌که روشنفکری از عقلانیت دفاع می کند و وحی را به حاشیه می برد و تحجر به ظاهر وحی را به رسمیت می شناسد و نقش عقل را کمرنگ می کند،‌ گفت: تحجر و روشنفکری مثل دو لبه قیچی هستند که به اسلام ناب ضربه می زنند.
تحجر و روشنفکری دو رویکرد دشمن برای ضربه زدن به اسلام ناب است/ برخی مسؤولان تهاجم فرهنگی را باور ندارند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد،حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه ظهر امروز سوم شهریور در اجلاس سالانه اساتید بسیجی که در سالن صدا و سیمای خراسان رضوی برگزار شد، به بیان نسبت فرهنگ در تمدن نوین اسلامی پرداخت و اظهار داشت: همه آنچه که مربوط به ساحت نرم افزاری بشر است به فرهنگ مربوط می شود.

 

وی با بیان این که فلسفه، علوم، عقاید، باورها، اخلاق، آداب، حقوق، مقررات، سبک زندگی و معنویت به معنای فرهنگ است، تصریح کرد: اگر به دنبال معنای تمدن اسلامی باشیم 70 درصد از تمدن اسلامی در فرهنگ تعریف می شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه با بیان این که هویت یک جامعه به فرهنگ آن بستگی دارد و نقش فرهنگ در جامعه همانند روح آن جامعه است، افزود: از این رو همان طور که روح ممکن است بیمار بشود یا سالم بماند و فرد را دچار مخاطره کند، فرهنگ سالم یا بیمار هم می تواند جامعه را متمدن یا بیمار سازد.

 

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب و تعریف ایشان از فرهنگ در قالب چهار بعد، اظهار داشت: این چهار بعد شامل فرهنگ عمومی، فرهنگ اقتصادی، فرهنگ سیاسی و فرهنگ علمی است.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه فرهنگ عمومی مربوط به زندگی عمومی مردم جامعه است که بعد ظاهری و باطنی دارد، تصریح کرد: فرهنگ ظاهری مربوط به پوشش است که با توجه به تغییرات می توان در مورد فرهنگ هم اظهار نظر کرد و فرهنگ باطنی مربوط به خلقیات است که شامل فضایل و رذایل می شود.

 

وی افزود: در حال حاضر در جهان اسلام فرهنگی عمومی گرفتار یک تهدید جدی در حوزه خانواده است و دشمن با استفاده از ابزار شبکه‌های اجتماعی، کتاب‌های رمان و فیلم، بازی های رایانه ای، موسیقی و شبکه‌های فارسی زبان سعی در ضربه زدن و نابود کردن نظام خانواده دارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین خسرو پناه در ادامه با اشاره به فیلم های شبکه های ماهوارهای، گفت: در این شبکه ها تلاش بر این می شود که عادی سازی روابط زن و مرد صورت بگیرد و در همین راستا به پیکره خانواده ضربه وارد شود.

 

وی در ادامه به بیان آسیب های بازی های رایانه ای پرداخت و اظهار داشت: در یک بازی رایانه ای، اگر نوجوانی بازی را شروع کند، این بازی تا سن کهولت هم تمام نمی شود و همه زمان جوان برای بازی در نظر گرفته می شود و زندگی دوم برای افراد تعریف می کند و دیگر علاقه ای به بودن در زندگی حقیقی و در کنار خانواده واقعی اش را ندارد و در فضای مجازی زندگی می کند.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به ساخت آخرین فیلم دینی هالیود که درباره حضرت نوح است، گفت: در این فیلم افزون بر دروغ و افترا نسبت به انبیا و فرمان الهی، تلاش بر این است که به نظام خانواده لطمه وارد شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین خسرو پناه در ادامه با اشاره به راهکارهای مقابله با این آسیب ها، بیان کرد: مسؤولان فرهنگی باید توجه ویژه به تهدیدهای فرهنگی که از سوی دشمن صورت می‌گیرد، داشته باشند چرا که دشمن سعی می‌کند از طرق مختلف به کشور آسیب وارد کند، آنها اعتقادات مردم را مورد هدف قرار داده‌اند.

 

رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با بیان این که بعضی از مسؤولان تهاجم فرهنگی را باور ندارند، ادامه داد: فیلترینگ در تمام دنیا اجرا می‌شود اما درصد آن متفاوت است و این در حالی است که بعضی آن را قبول ندارند.

 

وی ادامه داد: در همین راستا باید به تأسیس اینترنت سالم پرداخت و از شاخصه‌های آن که در شورای عالی مجازی تدوین شده بهره برد و از طرفی تقویت نهادهای فرهنگی، توجه به فعالیت‌ های سنتی اسلام و انقلاب همانند محرم و صفر و اسلامی‌سازی علوم انسانی باید جزء برنامه‌های مسؤولان برای مقابله با تهدیدهای فرهنگی دشمن قرار بگیرد.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه بر اصلاح در ساختارهای سیاسی و علمی کشور تاکید کرد و گفت: در حال حاضر ساختار دانشگاه های ما تمدن ساز نیست و آموزش محور است و این در حالی است که اصلاح ساختار سیاسی کشور هم یک کار علمی است نه سیاسی.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه با بیان اینکه سکولاریسم فرهنگ سیاسی ما را تهدید می‌کند، تصریح کرد: هدف اصلی سکولاریسم این است که تفکر اسلامی را از فضای سیاسی کشور دور کند که دراین راستا دو موضوع تحجر و روشنفکری را بیان می‌کند.

 

وی افزود: روشنفکری از عقلانیت دفاع می کند و وحی را به حاشیه می برد و تحجر به ظاهر وحی را به رسمیت می شناسد و نقش عقل را کمرنگ می کند که هر دوی این مثل دو لبه قیچی هستند که به اسلام ناب ضربه می زنند./934/پ202/ب4

ارسال نظرات