۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۲۱۸۷۲۳
استاد حوزه علمیه:

مهجوریت علوم انسانی اسلامی بزرگترین چالش عرصه علمی در نظام اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که در حال حاضر مهجوریت علوم انسانی اسلامی به شدت تولید علم را دچار چالش کرده است، گفت: تا زمانی که تولید علوم انسانی اسلامی در کشور در مضیقه باشد کشور نخواهد توانست بسترهای لازم را برای توسعه فراهم کند.
حجت الاسلام شهاب مدير گروه معارف دانشگاه بيرجند

حجت الاسلام محمد هادی شهاب، استاد حوزه های علمیه سفیران و مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه بیرجند، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، با بیان این که متاسفانه در حال حاضر مراکز و پژوهشگاه های علوم اسلامی در مضیقه هستند، افزود:  علوم انسانی مهم ترین عامل توسعه و زیربنای پیشرفت جوامع بشری است ولی متاسفانه در حال حاضر در کشور آنچنان که باید به علوم انسانی توجه نمی شود.

 

وی با بیان این که متاسفانه تعداد پژوهشکده و مراکز تولید علوم انسانی در کشور حتی به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد، ادامه داد: باید در کشور برنامه راهبردی برای تولید علوم انسانی اسلامی تدوین شود که حوزه های علمیه و دانشگاه ها در زمینه تولید این علوم نقشی راهبردی دارند.

 

مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه بیرجند با بیان این که در حال حاضر علومی که در دانشگاه ها به دانشجویان تدریس می شود در اصول و کلیات با ارکان و ارزش های نظام اسلامی بیگانه است به همین خاطر نمی توان از دانشجویانی که این علوم را می خوانند نمی توان انتظار داشت که به ارکان اسلام پایبندی کامل داشته باشد.

 

حجت الاسلام شهاب با بیان این که قرآن سر منشأ تمامی علوم انسانی اسلامی بشری است، گفت: محتوای قرآن و کتب دینی برای استخراج منابع علوم اسلامی و توسعه علوم موجود از اهمیت بسیار مهمی برخوردار است.

 

وی با اشاره به این که متاسفانه در حال حاضر علوم انسانی غربی پاسخگوی نیازهای بشر نبوده و نسل به بشر را به سمت خطر نابودی و گناه سوق می دهد، گفت: مدیران و متولیان علمی کشور باید تعداد مراکز و پژوهشکده های علوم انسانی بومی و اسلامی را در کشور دو چندان کرده و همانطور که به علوم تجربی و پزشکی اهمیت می دهند علوم انسانی را هم در اولویت های علمی و پژوهشی کشور قرار دهند.

 

استاد حوزه های علمیه بیرجند با اشاره به این که حتی تدریس قرآن و نهج البلاغه در حوزه علوم انسانی در دانشگاه ها راهگشا است، گفت: متاسفانه در حال حاضر منابع اسلامی در دانشگاه جزء منابع دست اول درسی دانشجویان رشته های مختلف علوم انسانی نبوده و ابتدا منابع غربی به دانشجویان تدریس شده و پس از آن منابع اسلامی و بومی در اولویت دوم هستند.

 

حجت الاسلام شهاب با اشاره به این که متاسفانه در دانشگاه تعداد منابع و کتب علوم انسانی اسلامی بسیار محدود و انگشت شمار است، ادامه داد: باید پژوهشگران و اساتید دانشگاه و همچنین حوزویان در استخراج رشته های مختلف علوم انسانی از منابع دینی تلاش بیشتری داشته و منابع پراکنده را گردآوری کرده و در اختیار دانشجویان و اساتید دانشگاه ها قرار دهند.

 

وی با اشاره به این که رشد کشور در زمینه تولید علوم انسانی اسلامی بسیار کند است، گفت: حرکت کند کشور در عرصه تولید علوم انسانی اسلامی ضربه های جبران ناپذیری را به نظام اسلامی در حوزه تربیت نیروهای متخصص و متعهد دینی وارد خواهد کرد./968/ت302/ب4

ارسال نظرات