۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۹
کد خبر: ۲۱۹۱۸۶

غفلت از فتنه‌های اجتماعی

خبرگزاری رسا ـ چگونگی مواجهه با تمدن غرب و دستاوردهای بشری آن یکی از موضوعات محل بحث روشنفکران و علمای دینی جوامع شرقی در چند صد ساله اخیر بوده است.
فتنه

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، چگونگی مواجهه با تمدن غرب و دستاوردهای بشری آن یکی از موضوعات محل بحث روشنفکران و علمای دینی جوامع شرقی در چند صد ساله اخیر بوده است. در ایران نیز تقریبا از آغاز پیداش جنبش مشروطه و شروع تازه مبادلات اقتصادی، فرهنگی و آموزشی جامعه اسلامی با تمدن نوپای غربی این دغدغه بیش از پیش مطرح شد. در این اثنا تقریبا سه نوع رویکرد شکل گرفت که مبتنی بر نوع نگرش و بینش سه طیف فکری در جامعه ایران بود.

 

از یک سو عده‌ای مخالف صد درصدی استفاده از هر نوع از دستاوردهای غربی شده و هرنوع تبادل با این تمدن را به ضرر دنیای اسلامی عنوان کردند. سوی دیگر میدان نیز عده‌ای موافق صد درصدی غربی شدن بودند و تنها راه ترقی را فرنگی‌شدن از نوک پا تا فرق سر می‌دانستند. اما در این میان یک نگرش اعتدالی نیز وجود داشت که معتقد بود می‌توان با دنیای غرب تعامل و تبادل محتاطانه‌ای داشت؛ فرآیندی که در آن ضمن استفاده از دستاوردهای این تمدن باید مراقب نفوذ فرهنگ حامل بر محصولات غربی نیز بود. این نوع نگرش پس از پیروزی انقلاب اسلامی تقویت و به رویکرد اصلی نحوه مواجهه جامعه ایرانی - اسلامی با غرب جدید تبدیل شد.

 

اما این‌روزها راه‌اندازی نسل سوم و چهارم تلفن همراه در کشور موج جدیدی از نظرات موافق و مخالف را در پی داشته است.

 

3G و 4G با امکانات جدید تلفن‌های همراه هوشمند همخوانی دارد و قابلیت‌های بی‌شماری را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. امکان دسترسی سریع و بالا به داده‌های اینترنتی، امکان تماس تصویری، پشتیبانی از برنامه‌های کاربردی و... بخشی از ظرفیت‌های نسل جدید تلفن همراه است.

 

اما پرواضح است که قابلیت‌های مثبت نسل‌های جدید تلفن همراه می‌تواند اثرات مخربی نیز به انضمام داشته باشد. پرواضح است این نوع از فناوری، آورده تمدن غربی است و مبتنی بر نیازها، هنجارها و زیست‌ انسان غربی تهیه و تدوین شده است و رواج آن بدون هیچ محدودیتی در جامعه اسلامی عملاً بستر دادن به گسترش فتنه‌های اجتماعی است.

 

نمی‌توان واقعیت‌ها را انکار کرد. امروز خیابان‌های تهران و دیگر کلانشهر‌ها به عرصه تبرج جاهلانه برخی از دختران و زنانی تبدیل شده است که الگوی خود را از مدل‌های شبکه‌های ماهواره‌ای به عاریه می‌گیرند. برنامه‌هایی همچون واتس‌اپ، وی‌چت، تانگو، اسکایپ، لاین، وایبر و... برای برخی تبدیل به ملجایی برای آغاز رابطه‌های جنسی نامشروع شده و تلفن‌های همراه به مخزنی از تصاویر و فیلم‌های اروتیک در دست کودکان و نوجوانان مبدل گشته است. حجم عمده داده‌های اینترنت همخوانی با فرهنگ اسلامی ندارد و میزان فعالیت خودی‌ها در این حوزه بسیار اندک و دستاوردهای بومی در حوزه فضای مجازی در مقایسه با تولیدات غرب ناچیز است.

 

در چنین شرایطی کدام دلیل توجیه‌گر گسترش نسل‌های جدید تلفن همراه آن هم بدون هیچ ‌نوع محدودیت است؟

 

به راستی چرا برخی واقعیت جنگ نرم و تهدید مرزهای فرهنگی را جدی نمی‌گیرند و به جای استحکام‌بخشی به اقلاع دفاعی، تونل‌های ورود دشمن به داخل را با دست خود ایجاد می‌کنند؟

 

امروز فتنه سیاسی در حال میل به سمت فتنه اجتماعی و رواج اباحه‌گری اخلاقی در جامعه و تسری دین شخصی و در نهایت سکولاریسم است. غرب سعی دارد تا در درون مرزهای ایران برای خود پایگاه اجتماعی تشکیل دهد و این فرآیند جذب نیرو نیز از طریق سیل بمباران فرهنگی در حال انجام است.

 

انتظار این بود که در وضعیت فعلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش از اجرایی‌سازی طرح خود به دنبال تدوین پیوست فرهنگی می‌رفت و توصیه‌های دغدغه‌مندانه مراجع و علما را نادیده نمی‌انگاشت.

 

به زعم نگارنده اجرایی‌سازی نسل سوم و چهارم تلفن همراه بدون هیچ‌گونه محدودیتی برای کاربرانی که هویت آنها نیز آنچنان که باید و شاید در سیستم اطلاعاتی مشخص نمی‌شود نوعی فضا دادن به دشمن برای پیشبرد اهداف خود است و بهتر است تا این طرح تا زمان تدوین پیوست فرهنگی و سنجش اثرات آن متوقف شود./907/ د101/س

 

منبع : روزنامه جوان

 

ارسال نظرات