آیتالله حسینی بوشهری:
حوزه باید جامع المنقول و المعقول باشد
خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور با بیان اینکه باید در هر رشته صاحبنظرانی در حوزه داشته باشیم، تصریح کرد: ضرورت امروز آن است که بجای افراد، حوزه جامع المعقول و المنقول شود و طلبهها باید طوری تربیت شوند که صاحبنظرانی در فقه، تفسیر و سایر علوم داشته باشیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیتالله سید هاشم حسینی بوشهری در آیین افتتاحیه سال تحصیلی 94-93 و جشن فارغالتحصیلی 135 نفر از دانشآموختگان موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تهران با اشاره به بیانات نورانی اهلبیت(ع) در خصوص استفاده از فرصت عمر اظهار داشت: آنچه از سخنان اهلبیت(ع) به ویژه در کلام نورانی امام صادق(ع) استفاده میشود، آن است که برای یک جامعه و آحاد آن سه پیشفرض مطرح شده است که ممکن است در زندگی او اتفاق بیفتد.
وی افزود: بر اساس بیان امام صادق(ع) انسانها یا یک جامعه و یک ملت میتواند حالت قهقرایی و پسرفت داشته باشد، حالت ایستایی و درجا زدن داشته باشد و یا حالت بالندگی و رو به رشد و کمال داشته باشد. ائمه معصومین(ع) در مقام و قضاوت و اظهارنظر میفرمایند، اگر کسی حالت ایستایی داشته باشد، حالت رشدی ندارد؛ البته حالت پسرفتی هم ندارد. چنین انسانی مغبون و فریب خورده است.
آیتالله حسینی بوشهری در تشریح گروههای دیگر بیان کرد: اگر کسی در برهههای عمرش نسبت به زمانها و برهههای گذشته حالت بالندگی و رشد مشخص در زندگی داشته باشد، تأثیرگذاری و نقش او کاملاً مشاهد بوده و این فرد یا مجموعه مورد غبطه دیگران قرار خواهد گرفت. اما اگر روند قهقرایی وجود داشته باشد، تعبیر حضرت آن است که او ملعون است و از رحمت خداوند به دور؛ چنین فرد یا ملتی رو به انحطاط است و کسی هم که رو به نقصان و انحطاط باشد، مرکش بهتر از زندگی اوست.
وی با بیان اینکه این بیان نورانی حضرت را در موارد و موقعیتهای مختلف میتوان پیاده کرد، ابراز داشت: یکی از این موارد در حوزههای علمیه است که باید ارزیابی کنیم حوزهها و طلبههای ما در چه گروهی دستهبندی میشوند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به پیشینه تاریخی و طولانی حوزه خاطرنشان کرد: زمان حوزه تنها به عصر غیبت معصوم(ع) خلاصه نمیشود؛ اولین سرپناه شکلگیری حوزههای علمیه از زمان پیامبر اکرم(ص) شکل گرفت و مسجدالنبی اولین مکان تشکیل حوزه بوده است و این سیر تکامل یافته است. البته حوزهها در طول قرنها دارای فراز و فرودهایی هم بودهاند و در زمان امام باقر(ع) و به ویژه زمان امام صادق(ع) اوج شکوفایی و اوج حوزههای علمیه بود و هنوز هم آن زیبایی و طراوت و نشاط عصر امام صادق(ع) را نمیتوانیم در حوزههای فعلی مشاهده کنیم.
وی ادامه داد: حوزههای ما تنها یک الگوبرداری هر چند ناقص از آن زمان است. در مراحل بعد روندها به گونهای شد که تخصصهای مختلف در یک فرد جمع میشد؛ مانند شیخ مفید که علوم نقلی و عقلی را یکجا در خود جمع کرده بود. با گسترش دایره علوم اگر طلبهای بخواهد فقه، اصول، تفسیر، تاریخ، جامعهشناسی و روانشناسی و نهجالبلاغه را با هم بخواند و در همه عرصهها هم بخواهد بدرخشد، باید چه عمری طولانی داشته باشد!؟
آیتالله حسینی بوشهری با بیان اینکه باید در هر رشته صاحبنظرانی در حوزه داشته باشیم، تصریح کرد: ضرورت امروز آن است که بجای افراد، حوزه جامع المعقول و المنقول شود و طلبهها باید طوری تربیت شوند که صاحبنظرانی در فقه، تفسیر و سایر علوم داشته باشیم و مجموعه حوزوی عظیمی از لحاظ علمی را به رخ جهانیان بکشیم.
وی با اشاره به اینکه مراکز پژوهشی ما میتوانند در این عرصهها تأثیرگذار باشند، ابراز داشت: اگر بخواهیم حوزههای ما بالنده باشند، تنها با این روش ممکن است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با انتقاد از وضع موجود رشتههای تخصصی در حوزههای علمیه کشور، گفت: بنده معتقدم باید با حضور اساتید و نگاه ژرف آنها مباحث تخصصی را ارتقا دهیم، در رشتههای تخصصی حوزه علاوه بر کار آموزشی، کار پژوهشی سنگینی انجام داده و در کنار هر مرکز تحصیلی کتابخانهای غنی و پربار وجود داشته باشد و پایاننامههای متعدد تحقیقاتی و پژوهشی در این مراکز تخصصی نگارش شود.
وی با بیان اینکه بعد از کتاب شریف «المیزان» حوزه در عرصه تفسیر درخشندگی نداشته است، تأکید کرد: در عین حال که علمای شیعه به مباحث تفسیر و علوم قرآنی غنا بخشیدند، ولی بعد از تفسیر المیزان علامه طباطبایی هیچ اثر در خور در حوزه به طبع نرسیده است. باید هر چند سال یکبار یک المیزان و شبیه به آن در حوزه منتشر شده و دهها مکاسب متناسب با نیازمندیهای فقه ما نوشته شود. مگر فهم علم و علمای ما متوقف است؟
آیتالله حسینی بوشهری به حوزویان توصیه کرد: همتها را کمی بالاتر ببرید و اشتغالات بیرونی را کم کنید. وظیفه ماست که در این شرایط معیشتی طلبهها، صاحبان موسسات و حوزویها، اندکی از دغدغههای طلاب را کم کنند، زیرا اگر سطحیخوانی در حوزه باب شود، «نه از تاک نشانی میماند و نه از تاکنشان».
وی در پایان با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) گفت: بنده بسیار به آینده امیدوارم، زیرا وعدههای اهلبیت(ع) و غنای مکتب آنان این پیام را دارد که دین و مکتب و علوم اسلامی پایانپذیر نیست؛ همچنانکه امام صادق(ع) میفرمایند، « قرآن را به نطق درآورید و از آن بخواهید تا با شما سخن گوید و هرگز خود سخن نگوید و لکن من شما را از آن خبر دهم؛ بدانید که قرآن شامل علم آینده و گذشته است، درمان درد شما، و راه سامان دادن امور شما در آن هست» (ذلک القرآن افستنطقوه ولن اخبرکم عنه، الّا ان فیه علم ما یاتی و الحدیث عن الماضی و دواء دائکم و نظم ما بینکم).
گفتنی است، آیین افتتاحیه سال تحصیلی 94-93 و جشن فارغ التحصیلی 135 نفر از دانشآموختگان موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تهران عصر شنبه 22 شهریورماه با حضور حجتالاسلام و المسلمین ابوترابیفرد نایب رییس مجلس شورای اسلامی، حجتالاسلام والمسلمین علیاکبر رشاد، رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و طلاب و دانشآموختگان این موسسه برگزار شد و از برگزیدگان رشتههای تخصصی این موسسه نیز تقدیر به عمل آمد.
موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) از سال 1385 در رشتههای تخصصی تفسیر و علوم قرآن، فلسفه، کلام، حقوق و قضای اسلامی، حقوق خصوصی، حقوق جزا و جرمشناسی در سطح 2 و 3 حوزه پذیرای طلاب و روحانیون علاقمند به تحصیل در رشتههای تخصصی حوزه است./9591/پ202/ج
ارسال نظرات