۲۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۰
کد خبر: ۲۲۱۴۸۹
آیت‌الله مظاهری:

هدف از خلقت انسان رسیدن به مقام وصول و شهود است

خبرگزاری رسا ـ رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: انسان با دل و جانش باید خدا را بیابد، ما در این عالم گمشده داریم، گمشده انسان پول و ریاست و علم و جاه و مانند آن نیست و پس از آن انسان به اطمینان و آرامش دست می‎یابد.
آيت الله مظاهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت‌الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان، پنج‌شنبه شب در جلسات هفتگی خود که در مسجد حکیم اصفهان برگزار می‌شود، با اشاره به مسأله مهم هدف خلقت خاطرنشان کرد: انسان اگر به زندگی خود از دید دنیایی نگاه کند، یک نوع تکرار مکررات است، خداوند می‌فرماید « أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَـٰکُمْ عَبَثًۭا وَأَنَّکُمْ إِلَیْنَا لَا تُرْجَعُونَ»، آیا گمان می‌کنید که دنیا بازیچه است و شما به سوی ما بازنمی‌گردید.

 

وی به جایگاه و اهمیت قرآن در عرفان اشاره کرد و افزود: حضرت امام خمینی(ره) می‌فرماید من در کتاب‌های عرفانی بسیار کار کردم اما وقتی آن کتاب‌ها را بسنجیم می‌بینیم قطره‌ای از دریای علم قرآن است، البته کتاب‌های عرفانی مطالب خوبی دارد ولی هر چه به قرآن نزدیک‌تر می‌شوند، مفیدتر هستند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه ابراز کرد: در ابتدای اسفار مرحوم صدرالمتألهین می‌فرماید من مدتی در فلسفه مشاء کار کردم دیدم آخر کار تاریک است و رفتم در فلسفه اشراق کار کردم دیدم غرور است و هنگامی که به قرآن مراجعه کردم حالت اطمینانی پیدا کردم.

 

حضرت آیت‌الله مظاهری با قرائت آیه استرجاع و بیان این نکته که هدف خلقت از نظر قرآن رسیدن به مقام وصول و شهود است، اظهار کرد: بازگشت ما به سوی خداوند مقام وصول و مقام شهود است، همه خلقت و عالم وجود برای انسان خلق شده است و خداوند می‌فرماید انسان را برای خودش خلق کرده است.

 

وی بیان کرد: انسان اگر معنای آیه «وَٱصْطَنَعْتُکَ لِنَفْسِى» را بفهمد باید بسیار خوشحال شود، انسان با دل و جانش باید خدا را بیابد، ما در این عالم گمشده داریم، گمشده انسان پول و ریاست و علم و جاه و مانند آن نیست و پس از آن یک اطمینان عجیبی برای انسان پیدا می‌شود.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان این‌که انسان گاه به جایگاهی می‌رسد که از عالم وجود برتر است و دل او از آن خداوند می‌شود، ادامه داد: در مناجات شعبانیه به جایگاه انسان اشاره شده و در میان این دعا امیرمؤمنان از خود بی‌خود می‌شود و می‌فرماید خدایا من را به جایی برسان که من با تو مناجات کنم و تو با من نیز مناجات کنی.

 

وی ادامه داد: برای شنیدن صدای خداوند گوش انسانی می‌خواهد، گوش انسانی نباید کر باشد، برای همین هم مستحب است که انسان هنگام قرائت آیه «یَـٰٓأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوا۟» لبیک بگوید، باید در این دنیا به جایی برسیم که نماز برای‌ ما معاشقه شود.

 

حضرت آیت‌الله مظاهری با قرائت آیه «یَـٰٓأَیَّتُهَا ٱلنَّفْسُ ٱلْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی إِلَىٰ رَبِّکِ رَاضِیَةً مَّرْضِیَّةً» بیان کرد: امام حسین(ع) در روز عاشورا هر چه به لحظه شهادت خود نزدیک می‌شدند چهره‌شان نورانی و خوشحال‌تر می‌شد زیرا به دیدار خداوند نزدیک‌ و نزدیک‌تر می‌شدند.

 

وی با بیان این‌که بعد ملکوتی انسان از خداوند است، گفت: روح انسان از ملکوت و از آن خداوند است، انسان به این دنیا آمده تا این روح ملکوتی تقویت شود، سفر پر رنج است اما هدف بالا است، «یَـٰٓأَیُّهَا ٱلْإِنسَـٰنُ إِنَّکَ کَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّکَ کَدْحًۭا فَمُلَـٰقِیهِ» هان ای انسان تو در راه پروردگارت سخت کوشیده‌ای و رنج برده‌ای‌ و به لقای او نایل خواهی شد./914/پ202/ب4

ارسال نظرات