۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۲۲۲۴۰۱
با تجلیل از طلاب برتر؛

مراسم آغاز سال تحصیلی جدید جامعه المصطفی العالمیه مشهد برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم آغاز سال تحصیلی جدید جامعه المصطفی العالمیه مشهد با حضور مسؤولان و طلاب برتر مجتمع آموزش عالی برادران برگزار شد.
حوزه علميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مراسم آغاز سال تحصیلی جدید جامعه المصطفی العالمیه، مجتمع آموزش عالی برادران مشهد صبح امروز با حضور طلاب برتر و مسؤولان جامعه المصطفی مشهد برگزار شد.

در این مراسم که به خیرمقدم معاون آموزشی جامعه المصطفی مشهد همراه بود، بابیان نظرات طلاب برتر دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ادامه یافت و آقایان حجت‌الاسلام محمدحسین احمدی در دوره دکتری، سید علی واعظ زاده در دوره کارشناسی ارشد، ابوبکر ثالثو و فیضان عباس معروفی به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

حجت‌الاسلام محمدحسین احمدی در سخنان خود بابیان این‌که ما طلبه‌ها باهدف پیروی از علما وارد جامعه المصطفی شده‌ایم، گفت: باید توجه داشته باشیم که دو بعد علم و اخلاق اسلامی در یک عالم برجسته است که به‌وسیله آن باید انسان را از شک به‌سوی یقین راهنمایی کند.

وی به بیان نقاط مثبت مجتمع عالی برادران پرداخت و ادامه داد: خوشبختانه شاهد هستیم که روزبه‌روز برخورد و تعامل مسؤولین در بخش‌های مختلف با طلاب و دانش‌پژوهان بهتر شده است نیاز است هرسال برای تشویق چنین افرادی که با طلاب برخورد مناسبی دارند، تمهیداتی اندیشیده شود.

وی که از اساتید مجتمع آموزش عالی برادران جامعه المصطفی نیز هست، سیستم آموزشی در این مجموعه را نظام‌مند و دارای ساماندهی آموزشی دانست و ابراز داشت: این نظام‌مندی و سازمان‌یافتگی روند آموزش باعث می‌شود تا طلبه درراه یادگیری، سردرگم نشود.

حجت‌الاسلام احمدی با اشاره به این‌که دروس حوزوی در جامعه المصطفی از عمق کافی برخوردار نیست، عنوان داشت: معمولاً در خارج از حوزه‌ها تصور این است که درس‌های حوزوی در جامعه المصطفی از عمق لازم برخوردار نیست؛ یک طلبه پس از فارغ‌التحصیلی به آن توانمندی که بتواند از منابع اصیل اسلامی موضوعات و مباحث موردنیاز را استخراج کنددست پیدا نکرده است.

وی به بیان پیشنهاد‌هایی در خصوص موضوعات مطرح‌شده پرداخت و گفت: یکی از پیشنهاد‌ها این است که در سیاست‌گذاری‌ها و هدف‌گذاری‌ها باید در نظر گرفته شود که طلبه دو محور را در دو زمینه تخصص دارا باشد؛ اول ازنظر علمی توانمندی داشته باشد و دوم نیز ازنظر مهارتی و کاربردی به یک مهارت تخصص داشته باشد.

این طلبه برتر جامعه المصطفی بابیان این‌که طلاب باید در یکی از زمینه‌های تبلیغ، تدریس، پژوهش و علمی آموزشی تخصص داشته باشند، خاطرنشان کرد: این توانمندی‌ها باید در سیاست‌گذاری‌ها و هدف‌گذاری‌ها دیده شود به‌اندازه‌ای که طلبه بتواند در آن رشته و مهارت به حد کاملی رسیده باشد؛ از طرفی نیز باید برای فارغ‌التحصیلان تدبیری اندیشیده شود که در مقاطع مختلف در یک جریان و فعالیت هدایت‌شده تا مثمر ثمر باشند.

در ادامه، حجت‌الاسلام کمیلی، معاون آموزشی جامعه المصطفی العالمیه مشهد به تغییر ساختار آموزشی این مجموعه اشاره کرد و گفت: در ساختاری جدید، باهدف پررنگ کردن و بها دادن به سنت‌ها و ارزش‌های حوزوی تلاش شده است که به سمتی پیش برویم که ساختار و سیستم از ارزش بیشتری برخوردار باشد.

وی با تأکید بر این‌که جامعه المصطفی رسالتی جز ارزش دادن به دروس حوزوی و تربیت مبلغ و عالم دینی، وظیفه دیگری ندارد، عنوان داشت: سنت‌ها و ارزش‌های حوزوی، مباحثه و پیش مطالعه دروس باید جدی گرفته شود که از یک سال گذشته نمونه‌هایی از این مورد را شاهد بوده‌ایم.

معاون آموزشی جامعه المصطفی العالمیه با یادآوری این نکته که طلاب باید نسبت به قوانین و آیین‌نامه‌ها آشنایی کافی را داشته باشند، تصریح کرد: مجموعه جامعه المصطفی مشهد باوجود پیشرفتی که داشته هنوز تا حد ایده آل فاصله دارد اما در زمینهٔ آموزشی و پژوهشی، مجتمع عالی برادران از وضعیت خوبی برخوردار است.

در ادامه، حجت‌الاسلام تقوی، معاون طلاب و امور خانواده‌های جامعه المصطفی العالمیه مشهد به بیان گزارشی از فعالیت‌های این واحد پرداخت و گفت: ما در بخش‌های مختلف خدمات فراوانی به عزیزان ارائه می‌کنیم که در چهار بخش امور خانواده، امداد و سلامت، بخش رفاهی و بخش مرکز مشاوره صورت می‌گیرد.

وی، به نگرانی طلاب از چگونگی گذران وقت خانواده خود اشاره کرد و بیان داشت: ما با تدارک کلاس‌های معارفی و تربیتی  تلاش کردیم تا خانواده طلاب از لحاظ روحی دچار مشکل نشوند.

معاون امور طلب و خانواده‌های جامعه المصطفی العالمیه، طرح اوقات فراغت در تابستان را از دیگر خدمات این مجموعه عنوان کرد و گفت: خدماتی که ما در جامعه المصطفی به دانش‌پژوهان ارائه می‌کنیم در هیچ حوزه علمیه‌ای دیده نمی‌شود؛ اردوهای خانوادگی، المپیادهای قرآن، حدیث و جشنواره‌های فرهنگی ورزشی از دیگر فعالیت‌های این معاونت به شمار می‌رود.

گفتنی است، وب‌سایت جدید جامعه المصطفی العالمیه، مجتمع آموزش عالی برادران به آدرس http://mashhad.miu.ac.ir/ نیز توسط حجت‌الاسلام مهدوی مهر، رییس مجتمع آموزش عالی برداران رونمایی شد./9315/پ202/ب

ارسال نظرات