۲۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۲۲۶۰۶۷
امام جمعه پردیسان:

جامعه علمی حق فرهنگ عاشورا را ادا نکرده است/قمه زنی بی تردید موجب وهن اسلام است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه پردیسان با اشاره به ظرفیت علمی و معرفتی فرهنگ عاشوارا، گفت: جا دارد مراکز علمی و دانشگاهی ما پایانامه ها و تحقیقات علمی در این زمینه انجام دهند؛ متأسفانه جامعه علمی حق فرهنگ عاشورا را ادا نکرده است.
حجت‌الاسلام حبيب‌الله غفوري

به گزراش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حبیب الله غفوری امام جمعه پردیسان در خطبه های این هفته با اشاره به این که بیست و چهارم ذی الحجه روز مباهله است، اظهار داشت: آیات شریفه ای که در این زمینه نازل شد برای پیروان مکتب اهل بیت(ع)تابلوی افتخاری در دنیا و آخرت است.

وی با بیان آیه« فَمَنْ حَآجَّکَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءکُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءکُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةُ اللّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ»گفت: امام صادق(ع)فرمودند با اهمیت ترین آیه این که در شأن امیرالمؤمنین(ع)نازل شده همین است که پیامبر(ص)از ایشان با تعبیر نفس خویش یاد کرده است؛ خداوند به همه فهماند که علی(ع)همان خود پیامبر(ص)است البته با این تفاوت که بعد از ایشان پیامبری مبعوث نمی شود.

امام جمعه پردیسان ابراز داشت:25 ذی احجه روز نزول آیات سوره هل اتی است که در شأن اهل بیت(ع)است؛ ان بزرگواران  سه روز روزه گرفته و غذای خود را به مسکین، یتیم و اسیر بخشیدند و با آب افطار کردند و  این آیات نازل شدکه«إِنَّ الْأَبْرَارَ یَشْرَبُونَ مِن کَأْسٍ کَانَ مِزَاجُهَا کَافُورًاعَیْنًا یَشْرَبُ بِهَا عِبَادُ اللَّهِ یُفَجِّرُونَهَا تَفْجِیرًا».

این استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این که دغدغه شیعیان هدایت بشر است، خاطرنشان کرد: راه درست در تبعیت از اهل بیت(ع)است و متأسفانه در این مسیر انحراف ایجاد شد و در حال حاضر با این که مسلمانان جمعیت میلیاردی دارند اما بسیاری از این نعمت بزرگ محروم هستند.

حجت الاسلام غفوری شهدای شیعه را شهدای هدایت بشر خواند و گفت: خوشا به سعادت شما برای ایستادگی و استقامتی که در راه خدا و ابلاغ مکتب اهل بیت(ع)دارید؛ ان شاءالله با ظهور حضرت این مکتب جهانی خواهد شد و هدایت همه بشریت را در برمی گیرد.

وی با بیان این که اول آبان ماه را سالروز شهادت آیت الله مصطفی خمینی است، خاطرنشان کرد: به تعبیر امام(ره) ایشان امید آینده اسلام بود؛ شهادتش جرقه ای شد برای خیزش مجدد انقلاب؛ حاج آقا مصطفی عظمت و جایگاه خاصی در پیشگاه خدا دارد به برکت خون او این خیزش موجب سقوط رژیم ستم شاهی شد.

امام جمعه پردیسان با توجه به فرا رسیدن ماه محرم، گفت: حال وهوای عزای سالار شهیدان کم کم رخ می نمایند و سردر منازل و مساجد سیاه پوش می شود، این فرهنگ باید بماند و خواهد ماند؛ مجالس عزای امام حسین(ع)مسلمانان را به پیروزی می رساند و زمینه ظهور را فراهم می کند؛ برقراری ارتباط و نسبت عزاداری و تحقق جامعه اسلامی عدالت محور باید توجه شود.

حجت الاسلام غفوری بیان کرد: امام(ره)فرمود ما هرچه داریم از محرم و صفر است بنابراین عزاداری ها هر سال باید با شکوه تر از سال های پیشین برگزار شود؛ همه سال در سراسر دنیا مراسم عزاداری با شکوه و قدرت برگزار می شود، به عنوان نمونه می توان گفت که تا کنون کسی جز عزاداران ظهر عاشورا جرأت برگزاری نماز جماعت در این شهر نیویورک را نداشته است.

وی گفت: اندیشه ابا عبدالله(ع)در نفی ظلم و حاکمیت ظالم باید در عزارداری ها برجسته شود، فلسفه قیام عاشورا این بوده است؛ این اندیشه الهی، انسان ساز و عزت آفرین باید در منابر، اشعار و مداحی ها موج بزند؛ در این صورت عزاداری ها در مسیر صحیح قرار می گیرد و قیام امام حسین به هدفش می رسد.

امام جمعه پردیسان عزاداری ها وسیله است برای رسیدن به اهداف بالاتر دانست و تصریح کرد: کسانی که دنبال خرافه و کارهایی هستند که دون شأن امام حسین(ع)است، به اشتباه فکر می کنند که هدف تنها عزاداری است؛ اقداماتی که موجب وهن جایگاه اهل بیت(ع)شود اصلا در این عزاداری ها جا ندارد، قمه زنی نماد قطعی از وهن دین است هرکس حتی اگر از روی بی توجهی انجام دهد مرتکب وهن دین و اهل بیت(ع)شده است.

حجت الاسلام غفوری با اشاره به آثار مخربی که این اقدامات دارد، گفت: وهابی ها عکس هایی را در رسانه ها منتشر می کنند و جملاتی اهانت آمیز زیر آنها می نویسند؛ مسأله ای که مورد حمایت و پسند انگلیسی ها است جای تردید ندارد که کار اشتباهی است؛ امروزه شرایط این چنین است که قمه زنی اشکال دارد.

وی هدف از قیام عاشوار را اصلاح امت پیامبر(ص) و هدایت بشر عنوان کرد و اظهار داشت: باید دقت کنیم که جای هدف و وسیله عوض نشود.

امام جمعه پردیسان با بیان این که مراکزعلمی در زمینه احیای فرهنگ عاشورا حق مطلب را ادا نکرده اند، گفت: توقع می رود مسؤولان امر در این زمینه کار کنند؛ در پایانامه های دکتری و ارشد دانشگاه ها پیرامون ابعاد مختلف قیام اباعبدالله(ع) را به عنوان یک حقیقت مهم، تأثیرگذار و فراگیر بحث کنند./928/پ201/ج

 

ارسال نظرات