۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۲۲۶۳۸۲
نماینده خبرگان رهبری:

مداحان از بیان اشعار و گفتار ذلت‌آور خودداری کنند

خبرگزاری رسا ـ آیت الله شبستری تأکید کرد: مداحان از بیان اشعار و گفتار ذلت آور و چیزی هایی که موجب وهن تشیع و ساحت مقدس حضرت امام حسین(ع) می شود، خودداری کنند.
آيت الله مجتهدشبستري


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، همایش مداحان، شاعران و وعاظ تأثیرگذار آذربایجان شرقی به همت شهرداری تبریز و با مشارکت سازمان بسیج مداحان سپاه عاشورا، سازمان تبلیغات اسلامی و کانون مداحان سپاه عاشورا و کانون مداحان و شعرای آیینی استان شب گذشته در تبریز برگزار شد.


آیت‌الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی در این همایش با تأکید بر احیای امر اهل بیت(ع) در سطوح مختلف فردی و اجتماعی اظهار داشت: امام حسین0ع) چراغ راه هدایت است، چرا که افراد بسیار بزرگی به واسطه همین نور در طول تاریخ تربیت یافته اند، که منشاء تحول جامعه‌ بوده اند.


عضو خبرگان رهبری با طرح سؤالی مبنی بر این‌که عزاداری امام حسین(ع) هدف
است، یا وسیله؟ تصریح کرد: اگر چه فراهم کردن ابزارآلات عزاداری، پرچم و… به صورت متعارف لازم است، اما باید دانست که این‌ها وسیله اند، بدین معنی که وسیله ای برای رسیدن به معرفت امام حسین(ع) و معرفت الله است.


وی تشکیل مجالس، هیأت های عزاداری، شعرخوانی ها و مداحی را وسیله ای برای رسیدن به مقامات عالیه و معرفت حسینی دانست و افزود: باید سعی کنیم در هر ماه محرم، بر معرفت خودمان بیافزاییم. از این رو سعی کنید اشعار، گفتار و مدح هایتان مستند بوده و هر کتابی را مبنا قرار ندهید.


آیت الله شبستری با بیان این‌که مداحان از بیان اشعار و گفتار ذلت آور و چیزی هایی که موجب وهن تشیع و ساحت مقدس حضرت امام حسین(ع) می شود، خودداری کنند، گفت: سعی شود بیشتر روی اهداف امام حسین(ع) پرداخته شود، باید دانست که فلسفه و هدف اصلی نهضت عاشورا احیای دین خدا بوده است.


امام جمعه تبریز ادامه داد: استفاده از ابزار و آلات لهو و لعب در عزاداری ها موجب وهن است، عزاداری های ساده و سنتی مورد قبول علنا و مراجع است، ضمن این‌که باید از بیان مسائل تفرقه انگیز از قبیل لعن و اهانت به خلفا جدا پرهیز شود، چرا که دشمن به دنبال ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی بوده و از این اعمال خشنود می شود.


وی با اشاره به حدیثی از حضرت امیرالمؤمنان علی(ع) که می فرمایند؛ دو گروه کمر مرا شکستند که عبارت است از کسانی که در محبت من غلو کردند و دیگر کسانی که در غضب و دشمنی با من غلو کردند، گفت: این داعشی همان خوارج نهروان و ساخته و پرداخته استکبار است، غرب این ها را ایجاد کرده تا به توسط این گروه بین شیعه و سنی اختلاف و دشمنی راه اندازد.


نماینده ولی فقیه در استان خاطر نشان کرد: این فجایعی که از طرف داعش به وقوع می پیوندد در طول تاریخ بی سابقه است و حتی حجاج بن یوسف ها هم این فجایع را انجام نداده بود که اینها انجام می دهند، امروز زمان هوشیاری و بصیرت است، بایستی نسبت به اهداف پشت پرده این گروهک تروریستی آگاه بود.


وی با اشاره به این‌که 14 شبکه ماهواره ای به حمایت مالی انگلستان به ترویج قمه زنی می پردازند و شیعه را متهم به خرافه می کنند، اظهار داشت: عزاداری باید از همان راهی باشد که ائمه معصومین(ع) دستور داده اند و از افراط و تفریط جلوگیری شود، اینکه تا ساعت 2 نصف‌شب با طبل و بلندگو عزاداری شود، به صلاح نیست، عزاداری مستحب بوده اما آزار و اذیت مردم حرام شرعی است./935/پ202/ب3

ارسال نظرات