۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۴
کد خبر: ۲۲۶۷۴۷
در محرم الحرام امسال؛

بیش از هزار هیأت مذهبی در خراسان شمالی فعالیت می کنند

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی گفت: در ماه محرم امسال هزار و 160 هیأت مذهبی در شهرستان های هشت گانه این استان مراسم های عزاداری و سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) را برگزار می کنند.
حجت الاسلام روحاني نيا

حجت الاسلام زین العابدین روحانی نیا، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، از آمادگی هیئات مذهبی این استان برای ورود به ماه محرم الحرام و برگزاری برنامه های سوگواری سرور و سالار شهیدان خبر داد و افزود: هیأت های مذهبی شهرستان های هشت گانه استان خراسان شمالی با سیاه پوش کردن مساجد، حسینیه ها و تکایا، نصب بیرق ها و تهیه تجهیزات مورد نیاز عزاداری، به استقبال ماه محرم رفته اند.

 

وی اظهار داشت: در ماه محرم امسال هزار و 160 هیأت مذهبی در شهرستان های مختلف این استان مراسم های عزاداری و سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) را برگزار خواهند کرد.

 

به گفته حجت الاسلام روحانی نیا در دهه نخست ماه محرم در تمامی هیأت های مذهبی استان خراسان شمالی مراسم های سوگواری و عزاداری بر اساس برنامه ریزی های انجام شده و سرفصل های ارائه شده برگزار می شود.

 

وی با اشاره به این که هدایت و مدیریت برنامه های عزاداری هیئات مذهبی بر عهده رؤسای هیئات و روحانیان اعزامی به مساجد است، افزود: در این زمینه و به منظور آمادگی هر چه بیشتر هیأت های مذهبی برای ایام محرم، جلسات و کارگاه های آموزشی و توجیهی برای رؤسا و مسؤولان هیأت های مذهبی استان برگزار شد.

 

حجت الاسلام روحانی نیا با بیان این که در این کارگاه های تخصصی پیرامون سه موضوع اصول و کارکردهای هیأت مذهبی، آسیب شناسی عزاداری ها و اخلاق هیأت آموزش های لازم به مسؤولان این تشکل ها ارائه شد، اضافه کرد: هدف از برگزاری این دوره های آموزشی و توجیهی افزایش تعامل بین هیأت های مذهبی و امامان جماعت مساجد به منظور جذب بیشتر مردم علی الخصوص جوانان به مراسم های مذهبی و عزاداری های سیدالشهدا(ع) و ارائه آموزه های دینی و فرهنگی به آنها بود.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: از هزار و 160 هیأت مذهبی ثبت شده در استان خراسان شمالی، 270 هیأت در بجنورد، مرکز این استان فعالیت می کنند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اضافه کرد: هیأت های مذهبی موجود در استان 900 هزار نفری خراسان شمالی افزون بر 250 هزار نفر عضو دارند و اگر چه این هیأت ها در طول سال نیمه فعال هستند اما در ماه محرم تمامی این هیأت ها به صورت جدی فعالیت می کنند.

 

حجت الاسلام روحانی نیا همچنین با اشاره به اجرای طرح استانداردسازی هیأت های مذهبی استان خراسان شمالی، اظهار کرد: بر اساس برنامه قرار است تمامی هزار و 160 هیأت ثبت شده در استان تا سه سال آینده استانداردسازی شوند.

 

به گفته وی در این طرح هیأت های مذهبی دارای ارکانی نظیر مربی قرآن، مسؤول هیأت، مداح و روحانی هیأت به صورت مشخص و ثبت شده خواهند شد.

 

گفتنی است، در استان 906 هزار نفری خراسان شمالی با 22 شهر و بیش از 850 روستای دارای سکنه، در مجموع هزار و 173 باب مسجد دایر است که از این تعداد 200 مسجد در نقاط شهری و مابقی در مناطق روستایی واقع شده اند.

 

امسال اداره کل تبلیغات اسلامی نزدیک به دو هزار روحانی مبلغ خواهر و برادر را برای برگزاری هر چه بهتر برنامه های عزاداری ماه محرم به مساجد، هیأت های مذهبی، مدارس و دانشگاه اعزام می کند./9314/ت302/ب

ارسال نظرات