۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۲۲۸۱۱۲
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار:

ارتباط اسیدپاشی با امر به معروف و نهی از منکر دروغ است/ وظیفه حکومت اسلامی اقامه دین است

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اقامه دین را وظیفه اصلی حکومت اسلامی دانست و گفت: تمام ارگان‌ها و نهادهای حکومت نیز در اقامه دین مسؤول هستند.
آيت الله فاضل لنکراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی، رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ظهر امروز در اردوی جهادی مسؤولان خانه قرآن و عترت محلات شهر تهران که در مجتمع فرهنگی یاوران مهدی(عج) قم برگزار شد، به بیان مباحث اخلاقی پرداخت.

 

وی گفت: درس اصلی و اساسی محرم این است که انسان به دنبال شناخت دین بوده و برای دین خدا کار کند، یعنی فرد به دنبال احیا و اقامه دین باشد؛ رسالت بزرگ انبیای الهی نیز احیای دین در جامعه بوده است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: یکی از مسائلی که امروز در جامعه مطرح می‌شود این است که وقتی معروفی ترک و منکریی در جامعه صورت می‌گیرد، آیا حکومت اسلامی می‌تواند در آن دخالت کند یا خیر؟ افراد بیشتر در این موضوع متمرکز می‌شوند که اگر عده‌ای از بانوان نخواهند در جامعه حجاب داشته باشند به دیگران چه ارتباطی دارد؛ آیا پدر، مادر، همسایگان، آشنایان، حکومت و جامعه وظیفه‌ای دارند یا خیر؛ در ذهن برخی این توهم و تلقی وجود دارد که حکومت حق دخالت در این امور را ندارند، حتی آن را به مدرسه، جامعه و والدین نیز می‌رسانند.

 

اقامه دین در جامعه وظیفه حکومت اسلامی است

وی افزود: یکی از مهم‌ترین مسائل اقامه دین است، اقامه دین در جامعه واجب است، حکومت باید نسبت به دین و احکام مراقبت کند، آیا هدف از تشکیل حکومت اسلامی این بود که سلطنت پهلوی کنار رفته و گروه دیگری سر کار بیایند، یا این‌که حکومت اسلامی برای اقامه دین در جامعه تشکیل شد، ‌مسلما هدف همین اقامه دین است.

 

آیت‌الله فاضل تأکید کرد: حکومت، نهادها و مراکزی که امکانات در اختیار دارند همه مسؤولیت دارند؛ مدارس، ‌شهرداری‌ها، وزارتخانه‌ها، آموزش و پرورش و دیگر ارگان‌ها نسبت به اقامه دین مسؤولیت دارند، نمی‌توانند بگویند هر فردی کار خود را انجام می‌دهد و مسأله شخصی است؛ البته ممکن است فردی گناهی را در خلوت خود انجام دهد که در این صورت وظیفه فرد نسبت به او محدود می‌شود.

 

وی تصریح کرد: باید دین در جامعه باشد، ‌امروز نسبت به حضور قرآن در متن جامعه مسؤولیت داریم، این‌که بدانیم به چه میزان جوانان و جامعه با قرآن ارتباط دارند؛ البته در سه دهه گذشته کارهایی در این زمینه صورت گرفته است ولی واقعیت مسأله‌ این است با آنچه مطلوب دین است بسیار فاصله داریم.

 

یکی از عمده ترین مشکلات و نزاع‌های خانوادگی به سبب دوری از قرآن است

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطرنشان کرد: خانه‌های قرآن و عترت می‌توانند بررسی کنند روزانه در هر خانه به چه میزان قرآن خوانده می‌شود، البته کانونهای قرآنی وجود دارد و وعده‌ای از جوانان موفق هستند ولی نسبت به آن چه لازم است بسیار فاصله داریم؛ این همه مشکلات و نزاع‌های که در خانواده وجود دارد یک جهت عمده آن به سبب عدم حضور قرآن در زندگی است.

 

وی ادامه داد: قرآن هنوز در متن جامعه ما وجود ندارد، البته در برخی از کشورهای اسلامی بسیاری از خانواده‌ها حافظ قرآن هستند، ولی این به معنا حضور قرآن در جامعه نیست،‌ حضور قرآن یعنی آیات در متن زندگی فرد قرار گیرد؛ این همه نشست و برخاست‌های فامیلی صورت می‌گیرد ولی در بسیاری از آنها مسأله قرآن نیست،‌ حتی برخی نیز ضد قرآنی است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به برگزاری مراسمات عروسی مختلط و به دور از شؤونات اسلامی عنوان کرد: برخی از محرمات روز به روز در برخی از مراسمات عروسی حضور و بروز پیدا می‌کند، این زندگی زندگی قرآنی نیست، زندگی که شروع آن با فسق و معصیت الهی باشد قرآنی نیست.

 

قرآن باید در متن زندگی افراد قرار گیرد

وی تأکید کرد: در عروسی‌ها اختلاط زن و مرد بسیار زیاد شده است، این نشان می‌دهد که خدا در زندگی کم رنگ شده است؛ البته فطرت افراد پاک است، فطرت مردم ما اسلامی و انقلابی است، این‌ها در مخالفت با خدا و دین تعمدی ندارند، بلکه حقیقت را نمی‌دانند و برای آنها روشن نیست که ممکن است غضب الهی در گناه صغیره‌ای باشد که انسان انجام می‌دهد؛ وظیفه افراد، نظام اسلامی و نهادها این است که این آسیب‌ها را شناسایی کنند.

 

گاهی نپذیرفتن یک مسؤولیت عین بی تقوایی است

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان داشت: یکی از مشکلات جامعه ما این است که معصیت‌ها را به کوچک و بزرگ تقسیم می‌کنیم، برای نمونه می‌گوییم این غیبت مختصری است که انجام شد و با یک استغفار حل می‌شود، در حالی که ممکن است غضب الهی در آن باشد، گاهی ممکن است یک بانو رعایت یک حکم کوچک الهی را بکند و خدا در زندگی او یک تحولی را ایجاد کند؛ یا این‌که ممکن است بخاطر یک گناهی گرفتار غضب الهی شود.

 

وی افزود: قرآنی شدن زندگی به معنای این است که قرآن در لحظه لحظه زندگی ما حضور داشته و حتی نشست، برخاست و تمام اعمال و حرکات ما براساس قرآن و برای رضای خدا باشد؛ حتی درس دادن، پذیرفتن و نپذیرفتن شغل همه باید برای رضای خدا باشد، برخی نپذیرفتن یک شغل را تقوا می‌دانند، گاهی شانه خالی کردن از مسؤولیت عین بی تقوایی است.

 

ارتباط قضیه اسیدپاشی با امر به معروف و نهی از منکر دروغ است

آیت‌الله فاضل لنکرانی گفت: امروز در جامعه‌ای حضور داریم که دشمن بسیار فعالیت می‌کند، کار آنها به جایی رسید که از عده به ظاهر مسلمان و حتی روحانی علیه دین استفاده می‌کنند؛ قضیه اسید پاشی که آن را به امر به معروف و نهی از منکر نسبت می‌دهند دروغ است؛ چرا که هیچ مسلمانی حق ندارد حتی فردی که فسقی را انجام می‌دهد از جانب خود سیلی بزند یا اهانت کند؛ البته می‌تواند تذکر دهد.

 

وی بیان داشت: مجازات را قاضی و حاکم شرع تعیین می‌کند؛ این افراد خارج نشینی که به دنبال زیر پا گذاشتن احکام الهی هستند بیانیه صادر می‌کنند اصلا در اسلام حجاب به معنای این که بانوان مو و گردن خود را بپوشانند نداریم؛ حتی در این زمینه در داخل کشور از برخی که لباس روحانیت بر تن دارند استفاده می‌کنند؛ حجاب حکم ضروری اسلام بوده و در باره آن چندین آیه قرآن داریم ولی باز آن را منکر می‌شوند؛ عده‌ای از بانوان نیز خیال می‌کنند که حجاب سختگیری است که روحانیت ایجاد کرده و در اسلام حجاب نداریم.

 

حجاب با دستور دولت و بخشنامه اجرایی نمی‌شود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یکی از وظایف اصلی افراد را انجام کارهای اساسی در زمینه حجاب دانست و بیان داشت: حجاب با دستور دولت، وزارتخانه، بخشنامه و حتی اجبار والدین نمی‌شود، این امر روشنی است، باید او را کاملا تفهیم کرد؛ آیات حجاب را برای آن‌ها بیان کرد.

 

وی ادامه داد: قرآن صریح بیان می‌کند که همه بانوان تا روز قیامت باید حجاب را رعایت کنند؛ این موضوع تنها مربوط به دختران و زنان پیامبر(ص) نیست بلکه مربوط به تمام بانوان تا روز قیامت است،؛ پیش از انقلاب گروهی می‌گفتند در اسلام جهاد نداریم، این‌ها می‌خواستند انقلاب نشود می‌‌گفتند که جهادی وجود ندارد، جهاد انواع مختلفی دارد که یک بخش آن مربوط به جهاد فرهنگی می‌شود.

 

با بخشنامه نمی‌توان اقامه نماز را در جامعه فرهنگ سازی کرد

آیت‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید برای فرهنگ سازی اقامه نماز در کشور اظهار داشت: آماری که از نماز خوانان جامعه به ویژه جوانان می‌دهند بسیار خوب نیست، باید در درون مردم این حرکت را ایجاد کرد، از بیرون با بخشنامه و دیگر مسائل درست نمی‌شود؛ درباره عاشورا در زمان طاغوت کارهای بسیاری برای از بین بردن آن صورت گرفت، حتی روشنفکران آن را دعوای قبیله‌ای بیان کردند، کتاب‌های در این باره نوشته شد، ولی عاشورا در ذات مردم ما وجود دارد و هیچ فردی نمی‌تواند عاشورا و محرم را از مردم بگیرد، ‌باید درباره مسائل دینی به جوانان بگوییم از زمانی که به سن تکلیف می‌رسند باید حدود الهی را رعایت کنند، این‌ها مسائل بسیار مهمی است.

 

وی یادآور شد: قرآن برکات فراوانی دارد، ‌یکی از تلاش‌های افراد این بود که بگویند قرآن کلام خدا نیست بلکه کلام رسول خدا(ص) است؛ در حالی که قرآن نازل یافته حقیقتی است که امروز در اختیار ما قرار گرفته است، به این حقیقت جز رسول‌ خدا(ص) فردی دسترسی ندارد؛ خدا به بشر عنایت کردن قرآن را فرستاد.

 

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان داشت: اگر روحانی می‌خواهد موفق باشد باید هر روز با قرآن ارتباط داشته باشد،‌ قرآن نور و چراغی است که غفلت را از بین می‌برد، ‌روز به روز ارتباط خود را با قرآن بیشتر کنید، از نورانیت بی نهایت قرآن استفاده کنید، از قرآن خالصانه و برای خدا کمک بگیرید؛ خادم قرآن شدن در صورتی است که فرد نخست خود را ظرفی برای قرآن قرار دهد؛ بنده از آقای قالیباف و مسؤولان شهرداری تهران به سبب این ابتکار بسیار خوب تشکر می‌کنم، امیدوارم آثار این کار جهادی را در تهران دیده و الگویی برای سایر استان‌ها شود./993/پ201/ج

ارسال نظرات