۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۷
کد خبر: ۲۲۸۵۶۱
کارشناس علوم قرآنی در حوزه امر به معروف:

تنها هشت عنوان کتاب بدون اشکال در زمینه امر به معروف در کشور وجود دارد

خبرگزاری رسا ـ کارشناس علوم قرآنی در حوزه امر به معروف در تبیین علل مهجوریت فریضه امربه معروف، گفت: از یک سو مردم اهمیت این فریضه را نمی دانند و از سوی دیگر، آموزش صحیح و کاربردی در این زمینه انجام نشده به نحوی که فقط هشت کتاب از 1400 کتاب تدوین شده در کشور در این زمینه بدون اشکال و شبهه است.
امر به معروف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، علی تقوی، کارشناس علوم قرآنی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر عصر امروز در همایش «احیای فریضتین» در محل بنیاد پزوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، گفت: بیش از 120 آیه در قرآن به امر به معروف و نهی از منکر اختصاص داده شده که علت آن می تواند اهمیت، ظرافت و پیچیدگی ای باشد که این دستور الهی در مقایسه با سایر واجبات دارد.

 

بنیانگذار مجمع احیاگران واجب فراموش شده با اشاره به تأکیدات دین مبین اسلام، ائمه اطهار(ع) و علمای دین بر امر به معروف و نهی از منکر، افزود: مرحوم صاحب جواهر درباره میزان تأکیدی که اسلام بر این فریضه دارد، می فرماید: « حجم احادیث درباره امر به معروف و نهی از منکر به حدی است که اگر بخواهم آن را مجلد کنم و به همراه بیاورم کمرم خواهد شکست».

 

وی با اشاره به این که امر به معروف از موضوعاتی است که رهبر معظم انقلاب به صورت ویژه بر احیای آن تأکید دارند، اظهار کرد: اگر در سایت دفتر ایشان، واژه «نهی از منکر» را جستجو کنید، می بینید ایشان از ابتدای زعامتشان بیش از 12هزار و پانصد بار به بیان واژه امر به معروف و نهی از منکر پرداخته اند و بیش از 120 سخنرانی از ایشان ارائه می شود.

 

تقوی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین علت هایی که اقدامات انجام گرفته تا امروز نتیجه مطلوب نداشته این است که عده ای با بی تفاوتی، وظیفه را به گردن مسؤولان می اندازند و فقط دعا می کنند و توقع دارند؛ برای نمونه مشکل جوانان در ازدواج را که یک معروف دینی است، خداوند حل کند.

 

این کارشناس علوم قرآنی در ادامه افزود: رهبر معظم انقلاب خیلی ساده و کوتاه گفتند «کسی که امر به معروف و نهی از منکر نکند مانند کسی است که نماز نخواند و کسی که این واجب را احیا نکند مثل این است که نماز را احیا نکند» و با وجود تأکیداتی که ایشان بر انجام این فریضه دارند، باید بدانیم که با تذکر لسانی خود ولی خدا را یاری می دهیم و نشان می دهیم که ولی خدا و رهبری تنها نیستند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود، شش پیشنهاد برای ترویج امر به معروف ارائه داده و گفت: مردم باید هدف از انجام این فریضه را بفهمند و توجه داشته باشند که هدف اصلاح شدن شخص گناهکار نیست بلکه انجام تکلیف واجب است لذا این نگاه باید اصلاح شود.

 

تقوی افزود: مردم اهمیت فریضه را نمی دانند در حالی که امام حسین(ع) هدف قیام خود را احیای امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرده اند و از طرف دیگر آموزش صحیح و کاربردی در این زمینه انجام نشده به نحوی که فقط هشت کتاب از 1400 کتاب تدوین شده در کشور در این زمینه بدون اشکال و شبهه است.

 

بنیانگذار مجمع احیاگران واجب فراموش شده با اشاره به این که امر به معروف از احکام اختراعی است و نمی شود کسی با نظر خودش به تبیین آن بپردازد، تأکید کرد: باید الگوهای عملی برای گروه های مردم نهاد، ارائه شود و شیوه ها به مردم آموزش داده شود.

 

وی در پایان، بالا بردن پذیرش عمومی مردم را لازمه دیگر ترویج گسترده امر به معروف و نهی از منکر دانست و اظهار کرد: مردم باید پای کار باشند و فقط با فعالیت ستاد احیای امر به معروف کار درست نمی شود و به فرموده مردم باید همه آحاد مردم آمر به معروف شوند.

 

لازم به ذکر است علاقمندان به دریافت اخبار و برنامه های مربوط به امر به معروف، می توانند کلمه عضو را به سامانه پیامکی مجمع احیاگران واجب فراموش شده به شماره 30002533000590 ارسال کنند./820/پ202/ب5

 

ارسال نظرات