۰۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۲۲۸۷۶۱
مدیرکل کمیته امداد استان قم مطرح کرد؛

الگوهای جدید حمایتی مهم‌ترین راهبرد کمیته امداد

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل کمیته امداد امام خمینی‌‌(ره) استان قم با بیان این‌که خلق الگوهای جدید حمایتی مهم‌ترین راهبرد کمیته امداد برای خدمت رسانی است، گفت: فقر امروز متفاوت از گذشته است چراکه در گذشته فقر تنها به مشکلات اقتصادی بازگشت داشت اما امروزه فقر فرهنگی بیداد می‌کند و عامل بسیاری از فقرهای اقتصادی نیز همین فقر فرهنگی است.
عبدالله جلالي، مديركل كميته امداد امام خميني قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، عبدالله جلالی، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی‌‌(ره) استان قم در گردهمایی بزرگ احسان حسینی که ظهر جمعه در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران برگزار شد، گفت: در قم 19 هزار و هفتصد خانوار تحت حمایت کمیته امداد وجود دارد که 3 درصد از جمعیت کل کشور را دربر می‌گیرد.

 

وی در ادامه با بیان این‌که 96 درصد جمعیت تحت پوشش کمیته امداد استان در شهر قم و تنها 4 درصد در روستاها بسر می‌برند، افزود: کمیته امداد استان قم پس از تهران و کرج کمترین خانواده‌های تحت حمایت را به نسبت کل جمعیت استان‌ها دارا است.

 

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی‌‌(ره) استان قم اظهار داشت: کمیت افراد تحت پوشش کمیته در قم نسبت به سایر استان‌ها فراوان نیست اما تفاوت‌هایی اساسی با استان‌های دیگر دارد و آن این‌که جمعیت تحت پوشش استان در شهر قم متمرکز و سبب افزایش فقر فرهنگی شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم 45 سرفصل را برای خدمت رسانی به نیازمندان مشخص کرده است که مهم‌ترین آن‌ها شامل ماهیانه معین، کمک هزینه تحصیلی، کمک هزینه ازدواج، وام‌های قرض الحسنه، ساخت مسکن، هزینه درمان و فراهم آوردن اشتغال برای جوانان است.

 

جلالی اضافه کرد: اشتغال و توانمندسازی مهم‌ترین شاخص خدمت‌های کمیته امداد امام خمینی(ره) به نیازمندان قمی است تا مقدمات کسب درآمد آنان و برطرف کردن نیازهای مالی از سوی خودشان فراهم شود.

 

وی با بیان این‌که خلق الگوهای جدید حمایتی مهم‌ترین راهبرد کمیته امداد برای خدمت رسانی است، خاطرنشان کرد: فقر امروز متفاوت از گذشته است چراکه در گذشته فقر تنها به مشکلات اقتصادی بازگشت داشت اما امروزه فقر فرهنگی بیداد می‌کند و عامل بسیاری از فقرهای اقتصادی نیز همین فقر فرهنگی است.

 

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی‌‌(ره) استان قم اضافه کرد: گره زدن مسائل دینی و اجتماعی به یکدیگر و تلاش همگانی برای حل مشکلات راهبرد بسیار مهمی است که کمیته امداد امام خمینی(ره) در تلاش فرهنگ سازی آن است.

 

جلالی با اشاره به مشکلات فراوان نیازمندان و فقرا اظهار داشت: پدیده تکدی گری، بی توجهی به سالمندان، تظاهر به فقر و حاشیه نشینی در قم موضوعاتی مهم با آسیب‌های جدی است.

 

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که جامعه را تهدید می‌کند تظاهر به فقر است و این نگرانی وجود دارد که این موضوع تبدیل به فرهنگ در جامعه شود درحالی که امتیازات کمیته امداد امام خمینی(ره) باید تنها به نیازمندان واقعی برسد.

 

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی‌‌(ره) استان قم اظهار داشت: هیئات مذهبی نهادهایی فعال و کارآمد در بطن جامعه هستند که در طبقه بندی سرمایه‌ها از بالاترین سرمایه کارآمدی اجتماعی برخوردارند.

 

وی با بیان این‌که نسبت میان هیأت‌های مذهبی و جوانان در خصوص تربیت فرهنگی و دینی همچون باغبان و باغ گل می‌ماند، گفت: هیأت حلقه وصل میان خالق و مخلوق بوده و کسانی که در هیئات مذهبی شرکت می‌کنند، افرادی خداباور و باصیرتند.

 

جلالی به انتظارات کمیته امداد امام خمینی(ره) از هیئات مذهبی اشاره و ابراز کرد: شناسایی فقرای نیازمند واقعی و حل مشکلات ایشان با وساطت هیأت آن منطقه مهم‌ترین غرض از برگزاری این همایش بود.

 

وی با بیان این‌که میان متکدی و سائل فرق بسیاری وجود دارد، تصریح کرد: بیش از 90 درصد متکدیان به هیچ وجه نیازمند نیستند و فعالیت گسترده آن‌ها در حالی است که تکدی گری در قانون جرم محسوب می‌شود./997/پ202/ی

ارسال نظرات