۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۴
کد خبر: ۲۲۹۰۰۰
حجت الاسلام سرلک:

یاد مرگ سبب دوری انسان از انحرافات می شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه یاد و آمادگی برای مرگ را در زندگی دنیا سبب دوری انسان از انحرافات بیان داشت و گفت: یاد مرگ سبب خواهد شد تا انسان در برابر دیگران مسؤول باشد و هر سخنی را بر زبان نیاورد که سبب توهین، اهانت و یا ریختن آبروی یک فرد شود.
حجت الاسلام سرلک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت الاسلام سرلک استاد حوزه و دانشگاه در هشتمین شب از دهه اول محرم در مسجد جامع نجف آباد، در ادامه مباحث شب های قبل پیرامون مسئله مرگ گفت: حضرت علی(ع) در روایتی، یاد مرگ را سبب زنده شدن قلب بیان کرده اند و تنها یاد مرگ است که اعمال و رفتار انسان در عالم دنیا دارای یک نظم واقعی خواهد شد.

وی درباره یاد مرگ گفت: یاد مرگ مساوی با یأس و ناامیدی، غم و غصه نیست، بلکه مرگ سبب تغییر مسیر انسان در زندگی، و از میان بردن غم های نابجا می شود و مرگ معبر اصلی سبک بالی است.  

حجت الاسلام سرلک از جمله آثار یاد مرگ را گسترده تر شدن افق دید انسان از دنیا برشمرد و بیان داشت: مرگ انتقال از یک عالم محدود به یک عالم نامحدود است و زمانی که یاد مرگ در سراسر زندگی محدود دنیا وجود داشته باشد، هیچ نقض غرضی حاصل نمی شود.

وی در ادامه بیان داشت: متاسفانه تصویری که ما از مرگ برای خود ترسیم کرده ایم، یک تصویر سیاه و نامطلوب است، در حالی که مرگ وارد شدن در رحمت دیگری از رحمت های الهی است و مرگ در هر صورتی که واقع شود، جلوه ای از رحمت خداوند و برای مومن عین فلاح و شادمانی است.

این استاد حوزه و دانشگاه از جمله ویژگی های مرگ را، قطعی بودن آن بیان داشت و افزود: از دیگر ویژگی های مرگ، طبیعی بودن و جزء طبیعت این عالم است و نزدیک بودن مرگ به شخصی در هر سن و مقامی و یک مومن در هر حال آماده مرگ است.

وی آمادگی برای مرگ را سبب گسترده شدن دریچه های ادراک انسان بیان کرد که طبق روایات وارده مرگ برای چنین شخصی رها شدن از زندان و ورود به قصر است و خوش ترین رایحه را به همراه دارد.

حجت الاسلام سرلک با اشاره به این که مسئله مرگ در نظام تکوین و تشریع به تصویر کشیده است، گفت: در نظام تکوین خداوند در عالم طبیعت مسئله مرگ را با نشانه هایی چون زرد شدن برگ درختان، پیر شدن موجودات در چرخه طبیعت به تصویر کشیده است.

وی در ادامه افزود: شریعت نیز به گونه ای طراحی شده است که مجموعه تمام اعمال عبادی انسان نشانی از مرگ دارد و با این طراحی دقیق و منظم هیچ یک از جاذبه های دنیایی نمی تواند انسان نامحدود را مجذوب خود کند و در این حال است که مرگ بحرانی ترین صحنه های زندگی را مدیریت خواهد کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه یاد مرگ را سبب توجه به اعمال و رفتار خویشتن به جای نسبت های ناروا به دیگران بیا داشت و گفت: آن چه در متن دین و آموزه های اسلامی به آن اشاره شده است، نقد کردن است نه بردن آبروی شخص به خصوص نسبت به کسانی که در پست‌ها و مسؤولیت های دولتی حضور دارند و هیچ دولتی حتی در دوران حکومت حضرت علی(ع) وجود نداشته که بدون افراد غیرمتخصص و مسؤول باشد.

وی در ادامه افزود: به کار بردن الفاظ و سخنان بی پایه نسبت به علماء و مراجع چنان که در فتنه سال 88 شاهد بودیم، درگیر شدن و هتک حرمت به یک شخص نیست، بلکه اتصال به یک جریان به اسم مرجعیت شیعه و شخص ائمه معصومین(ع) است. /1306/پ202/ب

ارسال نظرات