۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۲۳۰۳۵۴
بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها(56)

معاون فرهنگی قوه قضائیه: اسلام نخستین مدعی حقوق بشر است

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی قوه قضائیه با بیان این‌که اسلام نخستین مدعی حقوق بشر است و کامل ترین تعالیم را در این زمینه دارد، گفت: قوانین کشور ما برگرفته از دستورات اسلام و در برگیرنده حقوق کامل انسان ها است.
حجت الاسلام هادي صادقي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، حجت الاسلام هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضائیه در نشست خبری که در محل این نمایشگاه برگزار شد، در تشریح دستاوردهای حضور هیأت ایرانی در اجلاس یو پی آر، بررسی شرایط حقوق بشری کشورها در ژنو اظهار داشت: این اجلاس هر چهار سال یک بار برای همه کشورهای جهان برگزار می شود.

 

وی با بیان اینکه تفاوت این اجلاس با مجامع جهانی دیگر از این قبیل نگاه بدون تبعیض آن حداقل در بعد حضور و پرداختن به شرایط حقوق بشر در تمامی کشورها حتی مدعیان قدرت است، افزود: جمهوری اسلامی ایران از این ساز و کار در مقابل ساز و کارهای گزینشی پیشین حمایت می‌کند.

 

معاون فرهنگی دستگاه قضا خاطرنشان کرد: دور اول این بررسی‌ها در خصوص شرایط حقوق بشر در کشورمان چهار سال قبل انجام شد و 123 مورد توصیه انجام شد که ما به 99 درصد از آنها عمل کردیم و چهار مورد باقیمانده نیز در حال پیگیری است.

 

حجت الاسلام صادقی با اشاره به اینکه ما همه قوانین حقوق بشری خود را براساس تعالیم برجسته اجتماعی و حقوقی اسلام تنظیم کرده‌ایم و سعی شده به تمامی آنها عمل شود حال آنکه در برخی از موارد علی‌رغم تلاش‌ها توفیق کمتری داشته‌ایم، اضافه کرد: دنیا در سال‌های اخیر به بسیاری از توصیه‌های اسلامی در زمینه حقوق بشر روی آورده است.

 

وی تأکید کرد: با وجود تفاهمات صورت گرفته ما همچنان در بعضی موضوعات با غربی‌‌ها و برخی مدعیان دروغین حقوق بشر اختلافات مبنایی داریم و با توجه به دستورات شرع مقدس اسلام نمی‌توانیم با عقاید ‌آنها در موارد عمده و حساسی همچون حکم قصاص یا نوع برخورد با عمل ضد انسانی و زشت هم‌جنس بازی هماهنگ باشیم.

 

اسلام قصاص جانیان را حق و عفو را تجلی بزرگواری و انسانیت می‌داند

 

معاون فرهنگی قوه قضائیه حکم قصاص را نخستین اختلاف نظر دستگاه قضایی و حقوق بشری کشورمان با غربی‌ها عنوان کرد و گفت: ما بر اساس آموزه‌های اسلامی قصاص را مایه حیات اجتماع می‌دانیم و از اصل این حکم که حق است دفاع می‌کنیم اما در عین حال از عفو و گذشت به‌عنوان تجلی خصیصه‌های بزرگ انسانی حمایت می‌کنیم.

 

حجت الاسلام صادقی تلاش برخی کشورها برای برداشتن کامل اعدام از لیست احکام قضایی را مخالف نظر کشورمان و عاملی جهت افزایش میزان جرم و جنایت و قتل برشمرد و تصریح کرد: با جانیان و جنایتکاران باید برخورد قاطع و مطابق با جرم آنها صورت گیرد.

 

وی با بیان این مطلب که 80 درصد مجازات‌های اعدام در ایران مربوط به جرائم مواد مخدر است، خاطر‌نشان کرد: جنایتکاران فعال در تهیه و توزیع مواد مخدر ضربات مهلکی به حیات جامعه وارد می‌کند؛ خانواده‌ها را متلاشی می‌سازند و در حقیقت جنایات بسیاری را علیه بشریت مرتکب می‌شوند و حامیان آنها می‌خواهند جوانان ما را به ورطه نابودی ببرند.

 

معاون دستگاه قضا تفاوت عمده دیگر نظرات کشورمان و دستگاه حقوق بشر غرب را مسأله حمایت آنها از روابط نامناسب جنسی برشمرد و تأکید کرد: آنها از ما می‌خواهند امر پلید همجنس‌گرایی را همچون بسیاری از این کشور‌های به‌ظاهر صاحب آزادی‌های مدنی، آزاد کنیم حال آنکه چنین موضوعی در ایران اسلامی مسأله‌ای شنیع، غیر انسانی و غیر قابل پذیرش است./977/پ200/ب4

ارسال نظرات